Håller på att renovera köket och har fastnat på ett problem. När jag sätter upp bänkskåpen och lägger på bänkskivan ser jag att väggen är något konkav och buktar inåt på en sträcka av 1,5m ungefär mitt på bänkskivan som är 4m. Där glappet mellan vägg och skiva är som störst är det 10mm.

För att inte operera för mycket funderar jag på att spackla upp väggytan som behöver justeras. Tanken är att jag skall sätta kakel på väggen.

Vad skall jag använda för spackel för detta? Är väl ingen höjdare att kakla på en kaka av sandspackel?
 
Hade också en ojämnhet på väggen när jag satte vårt kök. Fast kanske inte så mycket som 10mm.
Skippa spacklet och bre på tjockare med fixen just på den sträckan när du kaklar.
Så gjorde jag och av ojämnheten syns inget längre.
Tänk också på att skåpen (över och under) kan hamna "ur läge" när du monterar dom på den sträckan.
Hade ett litet helsike att få vinklarna bra och skåp i linje, trots endast 4-5mm glipa.

mvh
Daniel
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.