1 628 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vad göra med friskluftintaget? Centralventilation i lgenhet.
Jag håller på och renoverar mitt lilla lägenhetskök (har rivit ut *allt* i köket) och undrar nu vad jag ska göra med vad jag förmodar är ett slags friskluftsintag. Det är kort och gott ett gapande hål rätt ut från lägenheten mot gatan. Den gick tidigare via ett kort rör in i ett köksskåp.
Det är centralventilation i huset och jag kommer att montera en för det avsedd köksfläkt.
Kan ni förklara vad detta hål har för funktion? Jag misstänker att jag måste behålla det i och med att jag kommer att nyttja centralventilationen och inte köra på kolfilterfläkt.
Ett problem jag brukade ha om vintrarna dock var att det drog mycket kallt från det här hålet. Jag hittar gärna en lösning även på det problemet i fall att hålet måste vara kvar.
Tips och kunskap tas tacksamt emot.
Mvh Christian
Det är centralventilation i huset och jag kommer att montera en för det avsedd köksfläkt.
Kan ni förklara vad detta hål har för funktion? Jag misstänker att jag måste behålla det i och med att jag kommer att nyttja centralventilationen och inte köra på kolfilterfläkt.
Ett problem jag brukade ha om vintrarna dock var att det drog mycket kallt från det här hålet. Jag hittar gärna en lösning även på det problemet i fall att hålet måste vara kvar.
Tips och kunskap tas tacksamt emot.
Mvh Christian
Det var en gammaldax skåp för förvaring i lägre temperaturer än innetemperatur. Du kan sätta in någon luftventil i hålet som kan stängas så det inte drar i onödan men går att använda vid behov. Fex när du startar köksfläkten så ökar undertryck i lägenheten och fläktens utsug kan bli lidande. Öppnar du din luftsventil lite så blir du lättare av med matöset .... köksfläkten jobbar bättre
.
gaia
gaia
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svaret!gaia skrev:Det var en gammaldax skåp för förvaring i lägre temperaturer än innetemperatur. Du kan sätta in någon luftventil i hålet som kan stängas så det inte drar i onödan men går att använda vid behov. Fex när du startar köksfläkten så ökar undertryck i lägenheten och fläktens utsug kan bli lidande. Öppnar du din luftsventil lite så blir du lättare av med matöset .... köksfläkten jobbar bättre.
gaia
Mvh
Klicka här för att svara