5 822 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Vilket material i väggen? Hjälp!
Hej!
Jag är i full färd med att riva det gamla köket i min nyinköpta bostadsrätt och jag har svårt att identifiera vilket material väggarna består av! Nu hoppas jag på lite hjälp med detta från någon kunnig människa här
Huset är byggt -39 och jag vet med säkerhet att ytterväggen i köket är en tegelvägg, men den vägg som köksskåpen skall sitta på verkar väldigt porös. Det yttersta, ljusgråa lagret verkar vara puts, och innanför det är det något annat svart material. Jag har inte vågat gräva så långt in i väggen, för det är nästan omöjligt att spackla dessa hål, men jag bifogar en bild på vad jag hittat!
Vad kan detta vara för material? Kan det vara lättbetong? Borde jag hitta ytterligare ett material om jag fortsätter gräva i väggen? Som sagt så är de här yttersta lagren väldigt porösa och ramlar bort bara man petar på det.... Jag kan tillägga att denna vägg är en innervägg i min lägenhet.
Hur ska jag sätta upp köksskåpen på bästa sätt i denna typ av vägg?

Jag är i full färd med att riva det gamla köket i min nyinköpta bostadsrätt och jag har svårt att identifiera vilket material väggarna består av! Nu hoppas jag på lite hjälp med detta från någon kunnig människa här
Huset är byggt -39 och jag vet med säkerhet att ytterväggen i köket är en tegelvägg, men den vägg som köksskåpen skall sitta på verkar väldigt porös. Det yttersta, ljusgråa lagret verkar vara puts, och innanför det är det något annat svart material. Jag har inte vågat gräva så långt in i väggen, för det är nästan omöjligt att spackla dessa hål, men jag bifogar en bild på vad jag hittat!
Vad kan detta vara för material? Kan det vara lättbetong? Borde jag hitta ytterligare ett material om jag fortsätter gräva i väggen? Som sagt så är de här yttersta lagren väldigt porösa och ramlar bort bara man petar på det.... Jag kan tillägga att denna vägg är en innervägg i min lägenhet.
Hur ska jag sätta upp köksskåpen på bästa sätt i denna typ av vägg?

Ser ut att vara lättbetong men för att vara mer säker ta en bild på en mindre bit med något föremål brevid som storleksreferens. Om det är en innervägg består den ofta bara av puts på båda sidor med lättbetongmuren som bas. Behöver du spackla igen hål kör gipsputs. Förvattna innan så inte lättbetongen suger ut allt vatten innan den brunnit dock. Ev kan du prima före med så slipper du förvattna. Skåp fästes med lättbetongskruv alt plugg för lättbetong.
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Det stora hålet är ca 4 cm högt.myrstack skrev:Ser ut att vara lättbetong men för att vara mer säker ta en bild på en mindre bit med något föremål brevid som storleksreferens. Om det är en innervägg består den ofta bara av puts på båda sidor med lättbetongmuren som bas. Behöver du spackla igen hål kör gipsputs. Förvattna innan så inte lättbetongen suger ut allt vatten innan den brunnit dock. Ev kan du prima före med så slipper du förvattna. Skåp fästes med lättbetongskruv alt plugg för lättbetong.
Var hittar jag gipsputs? Jag behöver så lite, men kan bara hitta 25 kilos-säckar på Beijer...
Kan passa på att slänga in en annan fråga! Där kaklet ska sitta i är väggen väldigt ojämn. Jag har inte möjlighet att sätta gips då köket ska sitta mellan två väggar och det mättet inte får minskas. Vad är bästa sättet att få väggen slät för kakling? Jag har förstått att sandspackel är "förbjudet". Kan gipsputs funka till detta?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Gipsputs funkar kanon för din spackling! Klart du köper 25-kg säcken, den kostar max 150 kr, och du kommer få användning av detta material hela tiden i denna lgh. Du kan laga stora och små och djupa hål och allt möjligt. Blanda lite åt gången i en bunke eller skål.
Att hänga köksskåpen går bra, men köp BRA plugg till detta. Fråga i butiken, och tala om att du ska hänga köksskåp i en lättbetongvägg. Ibland kör man lite special när man är osäker på hållfastheten på detta montage. Man kan sätta en list i underkant alla överskåpen (plugga och borra denna med) så tar denna en hel del av tyngden. Försök gärna att hänga dig i ett överskåp när du monterat, klarar skåpet det så kommer det hålla!
Att hänga köksskåpen går bra, men köp BRA plugg till detta. Fråga i butiken, och tala om att du ska hänga köksskåp i en lättbetongvägg. Ibland kör man lite special när man är osäker på hållfastheten på detta montage. Man kan sätta en list i underkant alla överskåpen (plugga och borra denna med) så tar denna en hel del av tyngden. Försök gärna att hänga dig i ett överskåp när du monterat, klarar skåpet det så kommer det hålla!
Gipsputs funkar även till att putsa ett jämt skikt på väggen som underlag för kakling, se bara till att du har ett bra underlag för putsen utan något sandspackel eller liknande. Ett alternativ är väl annars att tex limma upp 6mm renoveringsgips som underlag för ditt kakel så blir det jämnt och fint snabbt. Limmar man med LIP Flexicol eller liknande sitter det stummt och bra och det finns små färdiga burkar som du slipper blanda
Om du absolut vill köpa en mindre förpackning istället för gipsputs så funkar husfix med att laga liknande hål, lär väl finnas i kartonger om 2½ kilo eller liknande. Annars är ju gipsputs tacksamt om man ska renovera så man slipper fylla ut större ojämnheter med sandspackel
Om du absolut vill köpa en mindre förpackning istället för gipsputs så funkar husfix med att laga liknande hål, lär väl finnas i kartonger om 2½ kilo eller liknande. Annars är ju gipsputs tacksamt om man ska renovera så man slipper fylla ut större ojämnheter med sandspackel
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden