Kök
btg308: IKEA har Faktum horisontella väggskåpsstommar: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90132379#/30132382/ som fungerar perfekt ovanför en side-by-side. Men det är som Nilfyr skriver inte 60cm djupt. Det tycker jag är rätt bra, ett 60cm djupt skåp på den höjden skulle bara bli ett svart hål. I vårt fall har vi byggt in kylen mellan två högskåp så det var bara att skruva fast det
slaskman: Har sett dessa i danmark , och de var betydligt billigare än i sverige. För övrigt är gasol snuskdyrt i sverige, priskillnader i sverige på 100 %.
hempularen: Vi har just raderat en tråd om bänkskivor som var ett avancerat reklamupplägg.
magnil: Skall sätta in en Thermex Palermo med extern fläkt. Räcker det med en fläkt på 750 m3/h eller bör jag ha en med 1100 m3/h?
Yrrol: De som besökt mig har gillat resultatet, fast jag ogillar det ännu. Jag valde ju det regelbundna mönstret som blev som schackrutor, tror faktiskt den mindre mosaiken ihop med oregelbundet mönster hade funkat bättre... Men men, största utmaningen nu är att lyckas torka rent det från fogen eller vad det heter mellan rutorna.. lite nervös att jag repar allt om jag bara gnuggar. ser dock
hempularen: När det gäller blandare så tror jag att det viktiga är att man köper ett någorlunda känt märke, FM Mora, Grohe, Oras är några. Det behöver inte bli bättre för att man köper en designblandare för 5000. Men de kända märkena brukar ha någon modell som går att få för typ 900 och uppåt. Sedan kan man lätt luras av "kända" märken. Ex. så är ju Svedbergs och Hafa kända
Alfredo: [citat] Du kan kanske ställa den på något lämpligt, kanske en bit laminatgolv med filtmatta, och putta in både spis och "det lämpliga". Kan säker gå med några masonitbitar eller liknade också. "Puttunderlägget" borde vara rätt enkelt att dra ut när spisen är på plats. Eller kanske det kan lämnas kvar för framtida "utputtning"..
eestere: Kan nu andas ut... Har fått ett svar: Understödslister kan butiken skaffa åt dig. Dessa kan monteras retrokativt. Bifogar en bild från anvisningen jag fick via mejl, ifall andra sitter i samma båt.
kindvall: Samma kök säljs även som C'eline av XXXLutz. Exempel/kampanjkök är väldigt billiga, billigare än IKEA, men sätter man sig ner för att rita blir de snabbt betydligt dyrare.
kysan: Japp, IKEAS vita socklar. Beställde online från HTH, sändes från danmark så frakten var typ 500, men det hade kostat lika mycket att komplettera från IKEA online. Tror det går att beställa genom sin lokala HTH också.
Evalisa: Har rivit ut vårt gamla kök i ett hus från 30-talet. Köket var troligtvis från 70-talet och fläktskåpet var fäst i en bräda spikad direkt i skorstensstocken. Hur ska jag sätta upp den nya fläkten? Vill inte ha ett fläktskåp utan en snygg fläktkåpa. Kan man skruva direkt i skorstensstocken?
Yrrol: Besökte våra större matbutiker och fann tillslut hink och lock. Förvånades att de vanliga hinkarna bara är 10liter men att jag ändå upplever dem större än de rektangulära hinkarna syftade för källsortering som titlades som 12liter. Det blev traditionell hink (röd för att påsen ska smälta in) med sitt rejäla handtag, ett lock, sen satte jag ett skåpshandtag på locket för
SBH: du får gärna komma med vinkelhaken och kolla. (eller syn vinkeln:-)) dom där gör jag gärna med fräs för att du har mer koll hur du kapar fibrerna
Paul-Staffanstorp: Ta hjälp av personalen i deras butiker så att det blir rätt... Fronten till DM brukar vara sammansatt från fabrik med speciella järn... Vad gäller Fronten till vaskskåpet brukar de nedersta vara sammansatta med en träskiva på insidan för stabilitetens skull då man har soputdrag... Djupmässigt ska det fungera oavsett men man får i princip alltid flytta rör och avlopp så nära vägg
Alfredo: [citat] Påminner mig om en gång när jag var på jakt efter ett begagnat badkar. Det var ca 159 cm mellan väggarna och ett ljushuvud ville sälja ett 160 cm badkar till mig. Det skulle inte vara några problem att "vicka" in det enligt honom... Det blev ingen affär...
Fredrik.engdahl: mobalpa och ikea använder sig inte av samma gångjärn. ikea använder sig av BLUM.se och Mobalpa använder sig av GRASS.AT. båda är 35 mm gånjärn men har för mig plattorna är olika infästningar .
dunde: [citat] Gulligt av dig att göra lite reklam här...q(;^;)p
CCPusher: Använd sanitetssilikon, inte vanlig byggsilikon. Skillnaden är att sanitetssilikon innehåller mögelhämmande ämnen, vilket man vill ha i kök och badrum.
AstaS: petronille - de är jättetrevliga på Landskrona rostfria! Du kommer att bli väldigt nöjd.
cullberg: Ta bort ribban, blir problem om hällen skulle krångla annars, är man orolig över stommen går det såklart bra att sätta en möbelvinkel på varje sidan, men jag antar att du ändå har dragit ihop stommarna ordentligt så då skall det inte vara några problem.
JanneSjo: på mitt badrumsskåp så är gångjärnet limmas på glaset i övrigt som ett vanligt gångjärn - kanske glasmästaren har sådana lösningar också
Pjotan: Alltid svårt att få samma nyans av vitt. Olika vitvarutillverkare har olika nyanser av vitt och en del vitvarutillverkare har olika på olika typer av vitvaror. Om jag var du skulle be om en provbit av luckans färg och jämföra med vitvarorna, så du får en bild hur de passar ihop.
mr_s_d: har ett 120 cm rakt underskåp som ska stå i ett hörn med utdragbar hyllsektion. men tycker IKEA : verkar lite ranglig? nån som monterat annat fabrikat på utdragshylla? ock har erfarenhet av detta.? vidare funderar jag på att korta skåpet till 100 cm och använda en 50 dörr... då Ikea inte har 100 cm bänkunderskåp med utdragbar hyllsektion...tacksam för förslag o tips på lösning
CCPusher: Ikeadood: nä, inte om man har spacklat hundratusen kvadrat, men jag tror att även du fick slipa lite de första en två, kanske till och med fem gångerna du spacklade... Eller har jag helt fel? ;) Mr Loco: jo, man kan klämma fast tapeten mellan glaset och väggen. Eller så kan man tapetsera en skiva av något material och montera bakom glaset. Detta rekommenderar jag dock bara om man ska ha