Kök
mr_s_d: har ett 120 cm rakt underskåp som ska stå i ett hörn med utdragbar hyllsektion. men tycker IKEA : verkar lite ranglig? nån som monterat annat fabrikat på utdragshylla? ock har erfarenhet av detta.? vidare funderar jag på att korta skåpet till 100 cm och använda en 50 dörr... då Ikea inte har 100 cm bänkunderskåp med utdragbar hyllsektion...tacksam för förslag o tips på lösning
CCPusher: Ikeadood: nä, inte om man har spacklat hundratusen kvadrat, men jag tror att även du fick slipa lite de första en två, kanske till och med fem gångerna du spacklade... Eller har jag helt fel? ;) Mr Loco: jo, man kan klämma fast tapeten mellan glaset och väggen. Eller så kan man tapetsera en skiva av något material och montera bakom glaset. Detta rekommenderar jag dock bara om man ska ha
Paul-Staffanstorp: Förmodligen för sent att komma med något nu men kolla riktigt noga så den inte är skruvad någonstans för det är väldigt ovanligt att man limmar om det finns möjlighet att skruva... Är det en massiv träskiva ska man definitivt inte limma fast den. Stämjärn och hammare brukar oftast lösa problemet och vid väggen är det mest troligt bara att skära genom siliconen...
mr_s_d: har ett gammalt hus med lite högre överskåp o takhöjd på 255 samt ett trätak med profilfräsning så det skulle se konstigt ut utan taklist
trettiotrekvadrat: Ny här på forumet och behöver lite hjälp med hur jag ska tapetsera bakom stänkskyddet. Har köpt en liten etta om ca 33 kvm men med en lysande planlösning och ett riktigt bra kök för att vara en etta! I ena hörnet av köket finns ett L-format kök med ho på ena sidan och på andra sidan ska en integrerad ugn in och spishäll. Sen står kyl/frys, städskåp och två bänkskåp med med
JakanGranit: offT: Att PL400 är mer miljövänligt är en sanning med modifikation... Anledningen är snarare att det påverkar fertiliteten hos män negativt, därav så vill inte facket / arbetsmiljöverket ha sådant på bygget. onT: Vidhäftningen 400 vs 600 bör vara likvärdig, däremot kräver 600 större tryck under härdtid samt kräver generellt längre härdtid. Det finns likvärdiga (billigare)
CCPusher: Som sagt, det går bra att dra till den gamla ventilen, alltså den som sitter 80cm under takfoten..
kysan: [citat] Jag kallar min "täckskiva" men gick in till vägg :)
coss: Hur långt har du till Skepphult/Ullared? Skeppshults fabriksförsäljning är rolig om man ska ha massa nya pannor. http://www.skeppshult.com/sv/info/fabrik_och_karta/ denna är nice http://www.skeppshult.com/sv/product/0032T/ och så ska du ha en pankaslagg med http://www.skeppshult.com/sv/product/0031T/ vi kör med en av varje plus en äldre liten gjutjärnare när vi gör pannkakor hemma.
Lofthouse: VI har inte kommit så långt så att vi bestämt färgen på fogen, bild kommer så småningom.
morsan: Som fn76 skriver, varför inte ett utdragsskåp? Var på tapeten redan här :)
karmat: Vi letar efter köksfläkt till köket då den vi ville ha från Siemens utgick innan vi fick hem den. Vi har fastnat, till utseendet, för en från gram och en från Asko, men han inte hört talas om något av märkena innan. Är de nåt att ha? Gram http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/gram-efv90-01tti-x Asko http://www.asko.se/kok/flaktar/cw4951-cw4651-flaktkapa/ Siemens vi
byggankan: Har äntligen köpt en abralonduk och fortsatt med min vaxning. Slipade och slipade tills det blev helt slätt och allt såg bra ut och torkade sedan bort slipdammet med en lätt fuktad trasa. Efter en halvtimme så hade trät rest sig på många ställen och var supertorrt så jag hade visst varit lite väl nitiskt i min slipning... La i alla fall på ett tunt lager med pensel igen som jag sedan
Hejduk..tig: Här kan du få lite inspiration till Pimp my Fridge
CCPusher: Där är ofta en svag dragning åt det grönblåa hållet i klarglas, titta bara i botten på en tom läskflaska så ser ni vd jag menar, jag tror dock inte att det blir särskilt märkbart om man sätter glaset direkt mot en vägg. Möjligtvis kan man se det precis i hörnorna där man tittar på glaset i en vinkel, om ni förstår vad jag menar.
BigGitt: [citat] Skål! d^_^b
essends: Har bara bra erfarenheter, största fördelen är att det går snabbt.. Kostar ca 500 per skiva och är 60 x 120 cm. Var noga med att kolla så det blir fog mot den sidan utan fog i kortändarna innan du sågar dom bara.
Paul-Staffanstorp: [citat] Jag skäms ju inte för att säga detta men du får nog ta en extra koll på hur du och din egen familj är skapta för när min sambo står vanligt och hänger ner med armarna och sedan lyfter underarmarna till 90 graders vinkel så har hon sina underarmar en meter över golvet vilket är fullständigt normalt och helt perfekt om ugnens öppning ligger mellan 80 & 120cm. För egen del
Paul-Staffanstorp: Åtminstonde mina leverantörer av sten vill ha skåpen invägda och fästa i väggen INNAN de ens mäter till stenskivan och definitivt när de lägger den på plats... Dessutom fäster de aldrig stenskivan för den ligger där den ligger när de lagt den på plats och sen lägger man ju dessutom en silicon mot kakel/vägg i efterhand vilket räcker länge. Efterdra benen har jag aldrig sett som
morsan: Googlade lite och byggvaruhusen ska ha olika varianter, V-lister, U-lister osv. Här kan du läsa om en variant, på kakel visserligen men det bör gå lika bra på glas :)
Rolemodel: Om det är Kalmars tävling du syftar på är det Marikas kök du letar efter. här finns det: http://ljuvligt-hemochinredning.blogspot.com/ Så här skriver hon om skåpen: "Köksbänken är vanliga standard-köksskåp från Ikea som vi har lagt horisontellt. Skåpen är uppmonterade på en sockel som också den är köpt på Ikea. Sockeln är av samma slag som man monterar upp vanliga
Savoy: Jag tackar för tipsen. Problemet är att jag skulle vilja ha en rund kåpa av en dimension på ca 35 cm. Inbyggnadskåporna är i många fall 60 cm breda. Det finns en färdig kåpa från Eico, men den kostar en hel del och det är en skarv mitt på för att man ska kunna justera höjden. Jag får leta vidare...
Paul-Staffanstorp: Bara sätt skivan på väggen så du kommer ut i liv med uppviket och kakla sedan på skivan och låt plattorna gå ner framför uppviket så du får en springa på 3mm i botten som du sedan siliconar. 3mm masonite är perfekt att lägga remsor av så du håller en jämn distans... Plocka sedan bort dessa efter du fogat så är där tomt från fogbruk och det blir bättre och lättare att lägga
ByggPutte: Och "hantverkar" kompisen fortsätter i 10 tals år med sin stålspackel ;-). Mvh Patrik