jag ska köpa en induktionshäll - har inte haft någon tidigare.

det verkar finnas olika tekniska funktioner såsom kokzon, autoavkänning, booster, automatiska kokprogram mm.

jag brukar lätt fastna i tekniska finesser som verkar roliga men som aldrig används, så jag tänkte fråga om

era erfarenheter om induktionshällens funktioner och vilka finesser som man använder och vilka man aldrig använder.

Hej!

Vi håller också på att jaga induktionshäll. Några saker som jag har snappat upp (gäller främst electrolus/husqvarna)

- Det är att föredra med s.k. sliders där man drar med fingret för att välja temperatur. Vi har idag en lite billigare häll utan iduktion där man får trycka hårt en gång med fingret för varje nivå man vill justera.

- Ovanstående märke har funktioner som gör att man kan pausa matlagningen för att sedan köra igång igen och hällen kommer ihåg vilka inställningar man hade. Vet inte om den är så användbar......

- Många verka tycka att ett pipande ljud när man trycker på knappar är jobbigt i längden. Kolla så man kan stänga av det.

- Vissa hällar verkar låta mer än andra, be att få en demonstration av den du tänker köpa (om du inte köper på nätet förstås).

- De flesta hällar har anpassingsbara zoner, dvs du ställer ett kärl på hällen och då väljer den själv zon som passar kärlet.

- Booster är väl bra om man ska koka upp något, andra finesser som finns är automatiska program för att typ koka potatis. Kanske bra, vet ej.

Vi har fastnat för Electrolux EHD68210P

/S

ok

jag har läst det om att hällen låter - jag har fått för mig att Bosch och Siemens hällar låter mindre och att electrolux låter mer - men det kanske beror också på typ av häll

fanns några kommentarer om Electrolux EHD68210P ser väldigt bra ut men att den låter och repas lätt avskräcker lite.

Booster är mkt bra för att snabbt koka upp vatten.

Sliders - separata för varje platta ett minimikrav när jag köper ny häll nästa gång.

Automatiska zooner.

Med dessa tre funktioner har man det mesta som behövs till vardags.

Sen måste den ju vara snygg också ...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.