Kök
mikaelbe: Nu har sambon dragit igång jobbet. Hon slipar ner den gamla lacken med maskin. Försänkningarna får tas för hand. Det kommer nog att synas något, men vi tror det blir hyfsat. Sen lackas de med parkettlack, det blir kanon!
kysan: Har hittat pdf-filen, skicka PM om du vill att jag ska maila över... (DWTI60)
Fookmi: Tar man renoveringsgips så kommer det hålla i en månad eller två... sen faller allt ner vartefter...är på tok för tunt i och med att väggen består av masonit
Patrik_Hed: Detta är en riktigt fräsig köksfläkt som jag sett hemma hos en kund. Man tror först nästan att det är en inbyggd TV i fläkten. Riktigt cool! http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/cylinda-triton-trend-sv-60 //Patrik
Patrik_Hed: [citat] Känns lite som att du både vill äta kakan och samtidigt spara den... :rolleyes: Jag kan inte tänka mig någon lösning om det ska gå att använda den översta lådan. De två varianter som jag känner till är dels den där pelartypen som skjuts upp och ner plus en typ som har gångjärn och som man viker upp/viker ner. Men oavsett så bygger ju både de neråt och vid nerfällt
Patrik_Hed: Sök svar i belysningsdelen i stället. Du kommer få fler svar där. Nu är inte jag helt hemma på LED, men det finns ju flera sätt att sätta spottar på. Antingen sätter man ett visst antal spottar med ca 800-1000 mm mellanrum eller så försöker man sätta en spott över varje skåpdel. Det sistnämnda funkar lite bättre om alla skåp är lika stora för då blir det samma avstånd
byggbävern: Hej! I köket har det installerats en speciell golvbrunn med översvämningsskydd under diskmaskinen. [bild] Vi vill lägga parkettgolv i köket. Men hur gör man med golvbrunnen? Är det bättre att lägga klinkers under diskmaskinen och diskhon? Man får ju inget fall till golvbrunnen ändå.
Paul-Staffanstorp: Sågsnitten ska tätas men helst ska det vara någon form av limtätmassa som tål lite värme också.
FRS05: Det första du ska göra är att förankra ideen hos styrelsen för det är inte säkert de är lika sugna på förändringarna som dig. Det skadar inte heller om du ser igenom vad stadgarna säger innan du drar igång, där kanske det står svart på vitt om du ens får ändra planlösning eller ej. Glöm inte heller att fråga om det här med vatten/avlopp hos styrelsen också. Slutligen så se
Klockan: Ja, vi köpte därifrån efter att ha tagit in ca 7 offerter (!). Det är dock en liten firma. Men hon som äger den är en utav de mest kompetenta säljarna jag har träffat på. Även om jag kan tänka mig att vissa kan störa sig på hennes stil. Transportskada var inget snack om att de ersatte. Sen fick vi dock en felleverans. Men det berodde lika mycket på oss som på säljaren. Hur mycket
golddigger: OK! Saken är biff, ringer kylskåps-servicen och beställer dessa skenor av dem... Tack!
Göran.W: Första tanken som slår mig är en garbon innerdörr som man tar bort fanern på enna sidan vilket inte bör vara för svårt och sen river ut innehållet i den och ersätter det med frigolit. Bara en tank jag kom på så där lite hastigt.
jessica: Hmmm, ,tack för svar:) får fundera lite till då:) //Jessica
Hubbe2: för att undvika olika struktur är det bra att spackla hela ytan, även det som är slätt. Sprutspackel för bilar kanske funkar? Då får du samma underlag och absorbtion överallt.
byggankan: Jag har varit på Kvik i Upplands väsby (och Arninge och Barkarby, men det är Upplands Väsby jag nämner ovan). Om du ska kolla på Ballingslöv så kan jag rekommendera det i Upplands Väsby. Har varit på 3 olika Ballingslövbutiker och kollat då vi har det genom vår husleverantör. Upplands Väsby var enda stället de fortfarande var hjälpsamma på även efter att jag sagt att vi får
fn76: Jag skule vilja säga avancerad men inte komplicerad. Ska du micra så tryck bara på önskad effekt, ställ in tid och tryck på start. Det som är avancerat är att du kan använda ugn och micro samtidigt. Enklast är så att välja maträtt i tillagningsprogrammet och låt ugnen/micron sköta resten.
Textina: Nu har vi bestämt oss Det blir mot allt förnuft en stor enkelho i porslin och sten på alla arbetsbänkar. Tack för tipsen om den gråsräckliga graniten-den ska vi titta på.
RealElwood: Ska gjuta ett par betongskivor 40 mm tjocka. Har gjort ett par förut, då fixerade jag armeringsnätet med ståltrådar till en ställning som hängde över gjutformen. Armeringsnätet är ett finmaskigt tunt nät som används vid gjutning av tunna kakor i t.ex badrum. Jag funderar på om jag kan fylla halva formen, vibra den, lägga i nätet och sedan fylla upp resten utan att nätet sjunker
haavard: Frys: Glass, frusna ärtor, bröd och annat du ska äta inom kort lagras normalt i -18 grader. Om du, som jag, skall lagra viltkött i 10 år är det bra med -25 eller lägre.
dennisson: Jag beställde ett "gloss vit" i fredags.. hoppas att man inte blir besviken. Ungefär samma pris som IKEA, men jag tänkte att det KAN ju vara kul att ha ett kök som INTE är IKEA för liknande pengar.. Väldigt bra respons har jag iaf fått från Epoq änsålänge. Har ett stressigt arbete så jag bad att de INTE skulle ringa mig utan istället sköta allt via mejl, -vilket har fungerat
jerk: [citat] jag skrev fel i tråden dom heter Tullingelack www.tullingelack.se
Pjotan: Det bästa är om du kan få dit en avfuktare. Bättre för golvet.
AnneFi: jag vet inte hur du ska lösa problemet utan att det ser märkligt ut... min spontana tanke är att mura något som ser enhetligt ut runt murstocken och sedan fälla in fläktar i den. Anledningen till att jag skrev är för att jag är sååå avundsjuk på dig som ens har plats till mer än ett ställe att laga mat på i ditt kök och önskar fler bilder. älskar lantliga luckor och tegel!! :D
Pjotan: Hej andreasg, det kommer vara i minsta laget, men har du en bra motor på taket bör du klara den mesta matlagningen. Om du steker mycket och får dålig miljö, så kan öka insuget i fläkten med att öppna fönstret i ett rum brevid rummet med öppna planlösningen.
Paul-Staffanstorp: Då räcker det ju att rören sticker ut strax under väggskåpen... De behöver inte fästas på något sätt.
Tant Blå: Nää snickaren rymde inte...men blev långtidssjukskriven. Dock inte beroende av mig :-) Så nu står jag här med ett halvfärdigt kök - och månaderna går. Tyvärr hade vi inte något skriftligt avtal.
Hemmakatten: Vi har så på vår köksö. Dvs.vitlaminerad skiva med sido i samma laminat. Sidorna är dubbellaminerade. Skivan vilar på sidorna. Skivan ovanpå har inget överhäng utan går kant-i-kant vilket vi tycker är snyggare. Ingen gerning i kanterna alltså som Paul skriver om, det hade säkert varit jättesnyggt men betydligt dyrare. Vi tycker vår lösning är väl så snygg men inte var den