5 628 läst · 2 svar
6k läst
2 svar
Kakla på gammalt fix?
Jag har rivit kaklet i mitt kök men det mesta av kakelfixet sitter kvar på lättbetongväggen. För att slippa knacka bort all gammal fix, är det möjligt att kakla direkt ovanpå det som sitter kvar? Det sitter stenhårt. Jag hade tänkt att jag kunde jämna ut det genom att spackla Husfix, och sedan använda Husfix för att sätta upp kaklet. Låter detta rimligt?
Gipsskiva är inte ett alternativ, då jag har en väggfast blandare...
Gipsskiva är inte ett alternativ, då jag har en väggfast blandare...
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Oftast blir det ett "för tjockt" resultat om man sparar den gamla fixen. Du har ju puts på väggen inunder, så det GÅR att ta bort. Kräver lite svett dock.
Köp ett billigt stämjärn, kring 19 mm, och jobba med detta. Både handkraft och i kombo med en hammare. Efter att allt fix är borta, kan du jämna till ytan med ditt husfix, men det går lika bra med kakelfix eller allra helst med gipsputs.
Får man fråga vad du betalade för 25 kg husfix...?
Köp ett billigt stämjärn, kring 19 mm, och jobba med detta. Både handkraft och i kombo med en hammare. Efter att allt fix är borta, kan du jämna till ytan med ditt husfix, men det går lika bra med kakelfix eller allra helst med gipsputs.
Får man fråga vad du betalade för 25 kg husfix...?
Absolut! 500 kr ungefär. Var egentligen ute efter gipsputs, som var sjukt mycket billigare, men den var slut på K-rauta. Jag ser hur mina porösa lättbetongväggar pulvriseras framför mina ögon när jag river så jag har insett att merparten av 25 kilos-säcken kommer att gå åt
Vad menar du med "för tjockt"? Riskerar tyngden av det nya kaklet dra ner det gamla fixet, tror du?
Stämjärn har jag så det är bara att knacka på i så fall....
Vad menar du med "för tjockt"? Riskerar tyngden av det nya kaklet dra ner det gamla fixet, tror du?
Stämjärn har jag så det är bara att knacka på i så fall....
Liknande trådar
-
Hur fixa utsida gammalt grishus/hönshus/stall?
Fasad -
Hur fixa gammalt telefonjack som lossnat i väggen
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Kakla över plastmatta på väggar i 3-4 år gammalt badrum.
Badrum -
Möjligt att fixa gammalt aggregat Tylö typ 6 MP?
Bastu -
Vad kostar det att kakla om en vägg på 1,5x2,4 m? Inklusive rivning av gammalt kakel.
Badrum