Kök
Niq: Tycker att klart silikon brukar bli snyggast. Annars så brukar det synas ett mellanrum mellan silikonet och färgen som ju är på baksidan av glaset. Om ni får glasskivorna att mötas snyggt i hörnet så behöver ni inte dra silikon där. Men annars så är det nog snyggast att lägga svart silikon bara i hörnet. Det räcker bra med silikon uppe och nere om ni inte har valt att ha en list i
Mats Olofsson: Tusen tack för hjälpen!! Jepp vi ska installera jordfelsbrytare och byta samtliga uttag i huset.
Raukman: Visst går det. Man tätar skarven med silikon, så ändträet ska ju vara skyddat. Men det förutsätter ändå att man är noggrann med regelbunden behandling av bänken.
Paul-Staffanstorp: Jag har en s.k vanlig Quooker och jag var väldigt anti mot den först men när jag fick chansen att köpa den för halva priset på en mässa så tog jag den och vi använder den väldigt flitigt måste jag säga...
Anonymiserad 137805: Följer man monteringsanvisningen vid två skåp bredvid varandra (svårt i bland) uppstår inga problem med kondensation mellan och därmed inget mögel
Anonymiserad 137805: Hur kan snabbdisken få ett bättre resultat med varmvattenanslutning? Vad är det för diskmaskin? På en snabbdisk är vinsten ännu mindre i kronor mätt, mindre än 25öre och 25 öringar finns ju inte längre så då är väl vinsten 0:)
Paul-Staffanstorp: [citat] I annat fall hänger ju den rostfria bänken i luften...och den bör ju vila på någonting ;)
Hemmakatten: Vi har integrerade skåp från AEG. Installerades 2007. Vi har två stycken 90cm höga kylar som sitter ovanpå två stycken 90 cm höga frysar. Fördelen är att det är mycket snyggt och smälter in i vår öppna planlösning samt att kylarna är överst i bra arbetshöjd och helt tysta. Nackdelen är att de inte rymmer lika mycket som ett fristående skåp.
Helioz: Tvätta av med lacknafta innan slipning och använd stearatbehandlat slippapper. Du behöver lacka skivorna med polyuretanlack om tänker betsa dem. Finns ingen bets som håller i köksmiljö.
slacker: Absolut det ser ju bra ut - Du har avstängningen samt el - Avloppet ansluter du på en av de lediga plupparna på vattenlåset (Efter att du tagit upp hålet förståss) Glöm inte slangklammer. Men den slangen på bild ett - Vad är det för intressant lösning? Avfuktare?
cpalm: Dubbelkolla bara att det blir tillräckligt med utrymme bakom ugnen för ventilationen. Min egen ugn lämnar t.ex. inte tillräckligt mycket utrymme i bakkant för att det skall uppfylla kraven som kylskåpet ställer på ventilationsöppning.
Mogg: Men nu vill jag nog ha en bänkskiva i vit ek. Vilken färg på diskho kan passa till den? Det känns som en enda röra med allt utbud. Borde ta en kik in till något företag som "gör" kök för att hitta inspiration. Vill helst inte ha vanlig diskho i metall, utan gärna något mer "modernt". Men en diskho alt diskbänk i metall är det mest praktiska tycker jag.
Henriettae: Tänkte beställa på IKEA, när jag sprang på Elfa och deras universalskenor, till 35% rabatt! [bild]
tank77: [citat] Köket är nog klart vid detta laget:thumbup::p:rolleyes:
AndersMalmgren: Tack, de verkar dock inte ha det stenmaterial vi är intresserade av Granit White Cloud
torbeno: Det finns många som gör det av olika skäl. Gemensamt för alla dessa är att de aldrig drar ut skåpen för att kunna städa bakom, bara en sak att tänka på. (Sen när en stackars servicetekniker kommer på besök gråter han också blod ;-) )
hekvig: [citat] Lyckades inte hitta det i BBR, men tack ändå för tipset.
Nerre: Skönt att man har ett källarutrymme som ligger på 12-14 grader (beroende på årstid) där det gick att bygga ett ställ som rymmer 200 flaskor:) Fast jag lagrar ju bara vin jag gjort själv.
mycke_nu: [citat] Det är faktiskt fel på nästa alla bilder. Speciellt rörliga. :thumbdown: :D
Marlen Eskilsson: Filmen visar när Lasse och Håkan sågar ut ett större hål i min bänkskiva av sten, så att en bredare häll kan monteras. http://www.byggahus.se/kok/saga-bankskiva-sten
mangew: Inte många med Thermex fläktar här? Har hört både ris och ros om Thermex, är de generellt ett bra märke att gå efter?
Originalet: Alla mörka streck/fläckar är mer eller mindre djupa gropar där det inte heller är glaserat. De ljusa prickarna är gammal fog som fastnat första gången de fogade.
Nile88: Tack för tipsen! :) Funderar annars på ett ikeakök igen men att beställa luckor, beslag och handtag från järfällakök. Är nöjd med det köket vi har i lägenheter från ikea men har inte mycket annat att jämföra med heller.
ELN: Hej, tänkte fälla in led - spottar som bänkbelysning i undersidan pä mitt IKEA faktum kök. En lösning med en skiva skruvad på undersidan med urfrästa urtag för spottarna verkar snyggast. Tror det kallas för baldakin. Någon här som gjort egen sådan? Ska man använda mdf som man sedan målar? Tips på led-spottar för infällnad mottages också. Ska vara dimbara (och inte allt för