Hallå ventilationskunniga.

Jag har ett delikat problem med min spiskåpa.
Jag håller på att byta ut köket i en bostadsrätt där vi har gemensam ventilation.
Köksventilationen i lägenheterna är integrerad del av husets allmänna frånluftsventilation.

"Den inbyggda fläktmotorn ovanför spiskåpan skall alltid vara på, minst med lägsta hastighet. Motorns hastighet kan regleras, ökas/minskas med reglaget på spiskåpan.
Spiskåpan får inte ha inbyggd motor utan endast ett mekaniskt eller elektroniskt reglage för styrning av husets fläktmotor."

Kan man komma runt detta med att koppla ihop ventilationsrören (kortsluta), till/ frånluft med varandra så man inte har med resten av husets köksventilation att göra?

Kort svar Nej.

Detta kommer nog inte gå genom en ventilationskontroll.
Köp en fläkt som kan anslutas till befintlig ventilation, så får du dessutom ut matoset.

Hej,

Som jag ser det har du endast ett alternativ. Att köpa en spiskåpa särskilt avsedd för denna typ av ventilationssystem, dvs en spiskåpa utan motor men med ett inbyggt spjäll som du kan reglera med ett timer-vred.

Varifrån kommer texten inom citattecken? I mina öron låter det som den typ av fläkt man ofta använder i radhus med eget ventilationsaggregat där köksfläkten är integrerad i ventilationssystemet och kan styra fläkthastigheten på det centrala aggregatet. Denna typ av fläkt kan du inte använda i lägenhet/bostadsrätt..

Mvh
/TorpSigge

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.