Hej, Jag har missberäknat mitt bygge när det gäller inbyggnadsugnen. Jag har klätt in ikeastommarna under köksbänken med planhyvlade furulister och plyfa. Det jag inte tänkte på var att standardugnen som jag köpt ligger utanpå stommen vilket gör att ugnen sticker ut någon cm för långt ut. Min fråga är hur jag ska lösa detta på bästa sätt? Behöver jag bygga en stomme för hand så att jag kan skjuta in ugnen? Eller ska jag byta ugnen mot en smalare ugn, ca 56cm(istället för 59,4 som denna), Finns det ugnar med det måttet? Om ni har en annan smart lösning får ni gärna komma med den. tack!

Tror inte det finns ugnar med det speciella måttet - Eller inte som jag sett. Vanligtvis sätter man ju bara tex, som dina, furlister mellan stommarna, på stommarna och under stommarna om man vill att det skall ha sk. "shaher" stil. Ett avslut täcker man med samma material och släpper ut lika långt som lister.

Du kanske redan har lådor som går innanför stommen?

Ungefär som mitt kök där jag satte "krönlister" runt om stommarna... Man får ju tyvärr inte mellan lådorna men jag är mycket nöjd med det lilla extra.

IMG_0167.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tack för svar! Ja kruxet är att betongköksskivan redan är inkaklad i väggen och att det inte går att skjuta in eller ut stommarna längre än vad jag redan gjort. Det är första gången jag bygger själv och nu när jag ska få in ugnen i köket så är det tydligare än någonsin :/. Däremot är det möjligt att dra ut stommen där ugnen sitter och bygga om den på bredden om det skulle behövas. De lösningar jag kan komma på är att:

1. tillverka en stomme med bredare mått. Det skulle kunna fungera eftersom jag har några cm över på vänster sida av nuvarande stomme.
2. Kapa baksidan av stommen för att göra den mindre djup så att det går att skjuta in stommen längre och sedan flytta den lite till vänster så att jag får plats med en list mellan ugn och diskmaskin.(men då hamnar tyvärr inte ugnen helt centrerad med inbyggnadshällen)..

Ingen som har en quick fix :)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.