Kök
AndersMalmgren: Det verkar inte helt lätt att hitta absorptionsaggregat som säljer löst. Tänke kolla om man kan få en som reservdel till en camping kylbox
Schlbuditz: Samma i vårt Myresjökök, ICA-kassarna passar perfekt!
Oldboy: [citat] Ja men då så. Då är det ju självklart bara att köra på en synlig snygg profilerad sockel. :thumbup:
tezz39: Ja de va ju därför jag frågade om bild på 80 häll i 60 skåp i hörna.. vill gärna ha 80 häll men det kanske blir för stort.. men här kommer lite bilder. Den sista bilden är min "kladdritning" [bild] [bild] [bild]
kotten33: Tack för tipset, men denna "end user" lösning är inget för mig. :-) [citat]
Niq: Jag tycker att cascos aqua stop fogmassa är betydligt mer lättarbetad än silikon. Den var ju det enda som var bra med cascos tätskikt. Mycket lättare att få en jämn slät fog med den. Kladdar inte alls lika mycket som silikon när man ska jämna till fogen
mangew: Någon som har erfarenheter av märket Witt? Vi är sugna på en induktionshäll och fläktkåpa(med fläkt) från dem men har dålig koll på hur kvaliten är då utbudet med produkter att se före köp är skral här i trakten. Induktionshällen är: Witt WIF 64-5 Fläkten är : Witt WSE 600 B alternativt WSE 601 B De är snygga produkter som skulle passa bra in i vårt nya kök men vi vill ha
pelle242: Jag skulle kunna låta dig fortsätta vara imponerad men självklart fuskar man. En googling på "types of whisks" så får man http://www.craftsy.com/blog/2013/10/different-types-of-whisks/ Sen kan man fråga sig varför man lägger tid på att googla åt andra men ibland måste man få veta själv ändå... :)
årsta: Tack :D Är faktiskt sjukt nöjd och det har gett mersmak. Nästa projekt ska bli att göra om pensionärskuvösen till nåt slags växthus/orangeri. Då blir det mer bygga. Är ju väldigt tillfredsställande att fixa något själv som även blir bra. Nu är det inte helt klart än, blir väl det till nästa helg när elektrikern har varit här.
torbeno: [citat] Och en annan aspekt är att om hällen monteras på dessa skenor kommer frun/mannen i huset aldrig lyfta upp för att rengöra under. Hällen sitter så hårt att få vågar använda den kraft som behövs. Jag har lyft på många hällar, fördelningen är rätt lika vad det gäller skenor eller ej. Har inte varit med om att glaset knäckts pga tyngden från kastruller. Glasskador beror
Kurtivan: Jag brukar säga, men var det så enkelt kunde jag ha gjort det själv ;)
oceanis: Det skyddar mot att det rinner ner vatten etc i skarven. Men det är bara en liten sträng som behövs eftersom det skall pressas samman till nästan ingenting när du drar ihop skarven.
gaia: [citat] Måste det vara en så opraktisk träskiva runt ho och spis? Finns faktisk inget värre att ha just där, tycker jag. Välj fex rostfritt heltäckande diskbänk med uppvikt kant och infälld häll. Går att måttbeställa hos de flesta som säljer rostfria hoar. Då får du en perfekt lösning för dit problem, tycker jag. Perfekt rostfri tålig arbetsyta som man kan slaska på trots att
Niklas_x: Jag gjorde för några månader sen en tråd om vårt badrum. Det är nu klart och blev med er input jävligt bra. Kommer komplettera med lite bilder. Nästa projekt är köket. [bild] Idag har vi ett litet kök på 2,3m x 3,3m ungefär (det gröna området i bilden), och där har vi: - stor diskbänk, med bänkdiskmaskin. - en kyl/sval - en tokgammal fläkt - en gammal spis - plastmatta - gamla
mangew: Ja det inlägget hjälpte mig ju knappast framåt då vi är nära inköp på ett Epoq.
bonnier: Jag har monterat sådana gångjärn, som jag tror du menar, i vårt kök. Dvs sådana här gångjärn. Man fäller in gångjärnen lite grann både i dörren och stommen, glipan som blir sedan är inte stor alls.
n_sandstrom: Fungerar dom altså stabilt utan bakstycke? Är det altså bara botten man måste anpassa för att byta brädd på en låda? Kanske vore nåt för mig, som sitter på en kökstomme på 77.3 cm under diskbänken..
nino: ja brukar bara stränga och trycka dit dom, har inte torkat av dom heller...
anders07: 3kW går ju bra på en 16A säkring, även 13A borde räcka om du säkrar upp ett 10A uttag så det ska fungera (nätt och jämnt)... Min morfar hade stenungn, en sån riktig vedeldad och han började elda dagen före bak, ja... Det blev ett fantastiskt bröd, men jag personligen skulle inte orka hålla på så... kanske när jag blir pensionär... :)
Nimajneb: Bänkskivor är den del i ett kök som får flest reklamationer, antingen felmätning eller skador under transport/hantering. Tycker ändå det är svagt att inte Elgiganten kan ge ett svar. Om det nu är så att det är DeskForm som tillverkar så kanske du kan kontakta dom direkt, antingen via deras försäljningskontor i Sverige eller direkt i Tjeckien.
mangew: Då borde det ju fungera utmärkt även om de inte har hur mycket plats under ändå. Kvänum går ju också på 10cm.
DennisCA: Gått igenom det lite med el-leverantören, spottarna är av följande modell http://www.svenskeldesign.se/inset-trend-75-swing-230v LED lampa av följande märke kan monteras i den: http://www.airam.se/produkterna/produktsokning/product/airam-led-par16-35-dim/ Han föreslog att vi lade till extra ljus framför kylen/frysen/ugnen och gjorde det i en rak linje. Spottarna kan vinklas så den ena
KnockOnWood: Klart och så klart... Jag är inte tankeläsare. Skall det bara vara sofo eller :eek: http://www.em.com/produkter/stolar/ovrigt/lexo-kokssoffa-m-forvarin-vitlack-exkl-dyna om du kan ta dig ända till Bromma. Här kan du leta vidare http://www.skonahem.com/inspiration/Kok-Kok/Soffhang-i-koket--12-snygga-kokssoffor
Lambis: Kan man har mellan häll och inbyggnad ugn en låda? Så man har redskap när man laga måt där? Also har under häll en avskiljare sen 10cm låda och ugn? Pratta om 60cm ikea skåp
Henriettae: Vi har renoverat ett kök i vårt tidigare boende, då vi bott där i drygt tre år. Var väldigt glad att vi inte valde det första alternativet vi hade och renoverade direkt - vi hade inte alls blivit nöjda då. Falkn - vi har ingen tidsplan mer än att vi väntar ett år med att börja (jag jobbar borta i veckorna under ett års tid och vill spendera tiden med barnen och maken när jag är
Fred vom Jupiter: Skulle också välja att ha den en dm innanför framkanten och lika stort avstånd till sidokant och vägg. Borde bli snyggast.
hyggabus: Jag har snokat runt lite. Försökte få information från både Ikeas köks -nånting och Electrolux. Totalstopp. Ett av svaren från Ikea " Vi har inte det i vårt sortiment så vi rekommenderar inte det". En annan fin kommentar " Vi rekommenderar inte att man fäller in en häll i en plåt för det blir varmt". Båda informatörerna var på nivån att veta att spishällar är blanka på
tajger: Plåtslagare har vad du söker. Vi har rostfri bänkskiva och lacobel (vitmålat glas) som stänkskydd. Glasskiva 3,7m i ett stycke..
Workingclasshero: Skicka en bild så ska vi skingra dina oroliga tankar. Spontant tror jag att EN skåpstomme tål 500 KG.