Hej,

Om 2 veckor ska vi flytta till ett helt nytt hus.

Vi har gjort tillvalet att vårt franska bistrokakel ska gå hela vägen upp till taket på ena väggen.
När vi besöker huset ser vi att plattsättaren missat en hel panel (längst upp till höger i bild).
Han ansåg att det inte skulle bli snyggt med småbitar längs med utsidan på överskåpet och att man alltid slutar med kaklet vid bänkskivans slut. Har tyvärr inte avtal/ritning att hänvisa till förutom vår muntliga överenskommelse.

Nu kommer vi att lämna det precis som på bilden och fundera ut hur vi ska göra, det är snyggt både med och utan men det är tråkigt att det inte blev som vi tänkt från början. Överskåpen är nämligen monterad ett par centimeter in.

Åsikter om situationen, hur kan man göra och hur skulle vi ha gjort?

kök.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Paul-Staffanstorp
Överskåpen är helt korrekt monterade eftersom de måste linjera bänkskåpen så de sitter rakt över bänkskåpen, men eftersom bänkskivan har ett visst överhäng så blir det så här.

Antingen hade man fått sluta med kakel i liv med väggskåpens högersida men praxis är som er kakelsättare säger, att man följer bänkskivan.
Dock hör det absolut inte till vanligheterna att man kaklar över väggskåpen och därför uppstår sådana här situationer där man måste samtala om utförandet.

Kan ni inte skruva på en täcksida till? Och sedan kakla ovanför också. Precis som er plattis sagt så håller jag helt med att det inte skulle vara snyggt med småbitarna :)

Om det är lilla ytan uppe till höger ovan spisså tror jag inte ni kommer tänka på det.
Det är ju helt okaklat uppe till vänster ovanför micro och kyl.

Hej

Verkar dåligt med kommunikationen om halva högersidan inte blivit kaklad. Men det är lätt hänt om man ber om något utanför standard. Dock märkligt att det alltid blir kundens fel när en erfaren kakelsättare borde ha förstått att man ska fråga och upplysa kunden.

Jag hade köpt mer kakel och kaklat allt ovan skåpen som inte är kaklat. Och kaklat en halv plattat ut från golv till tak till höger. Alternativt kapat kaklet i linje med överskåpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.