Kök
Workingclasshero: Skicka en bild så ska vi skingra dina oroliga tankar. Spontant tror jag att EN skåpstomme tål 500 KG.
anders07: Tejpa rakt över plattorna och fyll med bruk eller husfix...
Mikael_L: Vi har en 1,8 meter lång halvö som sticker ut i 90° från köksskåpsraden längs väggen i köket. Ön agerar alltså avdelare mellan köket och v-rummet, i den annars helt öppna planlösningen. Denna halvö består av en 75cm djup bänkskiva och står på en rad med underskåp så det är bara 15 cm överhäng ut mot v-rummet, dvs passar ganska illa för någon slags barstolar där, knäna
Videonisse: Förtydligande fråga; när du skriver bostadsrätt och motor på taket så tolkade jag det som att alla lägenheterna har en gemensam motor, dvs centralventilation, men inser nu att det kanske inte är fallet? Har ni en egen motor som ni själva skall styra ifrån er lägenhet via en ny fläktkåpa? Om ja, så är det helt enkelt en kåpa för extern motor ni skall ha. Alla tillverkarna av
oceanis: [citat] Jag har jobbat en del i just svenska båt/skeppsbyggeri branschen och där används väldigt mycket Corian i kök och toaletter. Jag har aldrig hört ett enda klagomål på att det skulle färga av sig så där är jag säker på att du kan känna dig helt lugn. Det blir smårepor av den typen som blir på bilar som tvättas i automattvätt men dom syns inte. Får du en djup repa kan du
nizzehult: Jag har nu varit till ett par glasmästerier och bollat min idé. Den första köpte min idé och hade dessutom U-profilslist i aluminium med 6mm innermått på hyllan (men den kostade 100,-/lpm). Ca 300,-/kvm för 3mm glas men dom kunde inte erbjuda håltagning. Den andra tyckte jag skulle skippa U-profilen. Den kommer att bli fet och äcklig och du kommer att svära över dess existens sa han.
gaia: jag skulle rulla ut ett plastgolv med svetsade skarvar. Kanske lämna jobbet åt riktig golvläggare som har verktyg och erfarenhet? Plast som låtsas vara trä är inte så snyggt men det finns fuskklinker i plast som är kanske ett bättre val om mattan ska låtsas vara något annat än plastmatta? All städning blir mycket enklare och matlagning roligare :). Hur än du väljer så undvik
spekerök: Aqua stoppen har en löpande R20 mutter, vattenansl.från kranen är oftast en bussning R15xR20 med packningsficka på R15 sidan. Kan vara gängtejpen som gjort att den tagit sne gänga, borde gå att backa och få till korrekt. Mvh
BiFuel: [citat] Tack! Det var vår tanke också, slit och släng är inte riktigt vår grej. Jag tror också att ett kök som är helt efter 15-20 år kommer att fortsätta hålla bättre än billigast möjliga stommar från IKEA eller liknande.
GustavGBG: Jag har en Bosch vertikal. (Finns även med Siemens logga) DWK09E850 Fungerar oväntat bra och då kör jag den med filter. (Clean air modell) Är känslig mot ljud men tycker inte att den låter allt för mycket. Stekte bacon till frukost och den tar upp nästan all lukt. Mitt kök är dock bara ca 13kvm men med stor öppning mot vardagsrummet på ca 17kvm. Finishen är riktigt bra och det ända
Jonas Isaksson: [citat] Lägenheten är från 60-talet och spisfläkten är kopplad på ventilationssystemet. Det är fönsterventiler som sköter tilluften. Yes jag är helt hundra (lyser upp med en ficklampa på motorn när jag slår av fläkten, men då stannar den till, sen brummar den igång igen). Jag tror att det var något som pajade förut och därför gick säkringen, så troligen något elfel som gör
Heidina: Den tyska byggsidan säljer inte Osmos hårdvaxolja för bänkar. Däremot säljs den tämligen billigt på Ebay.de: 250 kr inkl. porto för 0,5 l (10 löpmeter bänkskiva struken 2 gånger).
mangew: Angående bänkskivorna så finns det ju någon svensk sida som säljer på nätet där man vad jag förstår kan måttbeställa. Sedan har jag egentligen ingen aning hur det är med montering då jag läst mig till att den ska göras på visst sätt för garanti ska gälla. Så det kanske inte är möjligt köpa på nätet/utlandet. Vad gäller blandare/diskhoar och även i viss mån bänkskivor
Villiam: Hej, Har tänkt bygga ett 70 cm djup kök med bänkfläkt bakom den 50 cm djupa hällen. Tyvärr verkar de flesta bänkfläktar inte ha inbyggd motor utan har motorn i en låda som inkräktar på utrymmet där ugnen ska sitta. Så jag letar alltså efter en bänkfläkt med inbyggd fläkt så att den får plats på det 12-14 cm djupa utrymmet som finns bakom stommarna. Tack på förhand.
nissle: Vi har ett Puustelli kök sedan 2 år. Vi är nöjda med köket och vi hade tur och fick en bra kökssnickare som var väldigt punktlig och noggrann. Jag tror att de flesta större köksleverantörer håller högkvalitet så det är nog snarare att man hitta den lucka som man vill ha samt en duktig säljare som kan hjälpa till i beslutsprocessen. Deras erbjudande om "gratis" installationen är
Dea_34: Tack för tipsen! Fick inte tag i nått hängfix med använde Höganäs FB1300 som jag blandade lite tjockare och använde se maskeringstejp. Gick bra att sätta rad 1 och fästa tejpen på väggen.
parnygards: [bild] Kommer här. Utrymmet som är benämnt hall är ca 3,5x3x5 m.
Originalet: Knopparna är tyvärr inte original, var vita furuknoppar när jag köpta huset. Det är det enda förutom vitvaror och tapeter som är bytt.
13th Marine: Demontera luckorna, lossa kylen från skåpet, lyft ut kylen. EDIT: Kompletterar med att kylen bör vara skruvad i ovan och underkant, mot skivan ovanför samt bottnen.
KnockOnWood: [citat] Det är vanliga IKEA-skåp i en "halvö". Men jag har helt enkelt ställt dem på en sockel som är 22 cm i stället för den vanliga 16-17 cm sockeln.
Lisa_72: Ja, som rubriken lyder, är det en möjlig kombination? Har sett många trådar där det totalt förkastas. Samtidigt undrar jag då hur man annars löser det, om man inte har möjlighet att dra ett rör upp på taket? Alla med köksö kan ju inte ha den konstruktionen? Någon som har en köksö med kolfilterfläkt ovanför och är nöjd? Vilket märke på fläkten har ni och vilken höjd mellan
JKrister: Ökad ventilation borde lösa fukt och kylan. Nackdel att kyl och frys inte alstrar så mycket värme...
Mr L: [citat] Haha, visst kan man "freestyla" lite :) . Fick göra det i min gamla lägenhet när jag monterade in ett Ikea Faktum kök. Hade kyl och frys som inte passa deras mått. Blev till att slakta två överskåp, ta två lådfronter, borra nya gångjärnshål och beställa luckbromsar från Ikea. Blev hur bra som helst. Men det hade ju varit kanon om det fanns rätt luckor från början :)
pelpet: Kakeldekor kanske kan vara något? Ska gå lätt att ta ner också när du lessnar.