15 092 läst ·
69 svar
15k läst
69 svar
Rimlig kompensation bänkskiva?
Har du sett det slutgiltiga resultatet? Att som hantverkare lämna det så är riktigt illa. Du skriver ju själv att den är unik. Lyckas man då förstöra den såpass som snickaren har gjort får man gott bekosta en ny, specialbeställd unik skiva.oceanis skrev:Men det är en stor skillnad på specialbeställda varor med unik utformning och unika mått. En sådan bänkskiva skulle aldrig gå att reparera och sälja till någon annan för den passar bara hos TS.
Enligt konsumentköplagen har företaget valfrihet att byta eller reparera den felaktiga varan och att man då gör det hos kunden är ju ingen direkt skillnad mot att man kör och hämtar skivan och tar den till en annan lokal, reparerar och sen kör tillbaka den.
Samma sak gäller för alla specialbeställda varor så även för exemplet med bilen ovan. Om man beställer en specialutrustad bil som inte är standard skulle även den bli reparerad/fixad vid en ev skada och ingen ny skulle lämnas.
Men det är ju ett resultat av en misslyckad reparation och naturligtvis ska den nu bytas.hekosi skrev:
Finns det någon som skrivit något annat så hänvisa gärna dit för det har jag missat????????????
Jag tror problemet här ligger i produktens typ.Nyfniken skrev:
Skulle det varit ett hus så inte hade man krävt ett nytt hus.
Om det däremot varit en tv som visat sig inte fungerat hade jag åkt tillbaka med den och krävt en ny.
En tv är en standardprodukt utan anpassningar. Hus är en specialanpassad produkt.
Det är väl därför tv vanligtvis säljs med öppet köp men inte hus.
I TS fall tycker jag:
- Det skall inte behöva ta två månader för denna typ av fel.
- Låt dem åtgärda det på plats eller hur de vill lösa det, men nöj dig inte förrän resultatet är fullgott.
Jag hade en liknande situation för någon månad sedan. Jag hade köpt bänkskivor från IKEA. Jag sågade själv till dem och limmade ihop dem(tre stycken). Efter någon vecka upptäckte jag att en hade en skada som de fyllt i och där lagningen löstes upp:eek:
Jag reklamerade. De kom med en ny skiva och betalade mig 100:-/h för det extra jobb jag fick.
Jag la 5h, så min kompensation slutade på 500:-.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Usch vad trött man blir på en massa förståsigpåare här inne ibland... :screwy:
Till att börja med... MAN KAN GÖRA SÅ SKIVAN BLIR EXAKT SOM DEN SKULLE SETT UT FRÅN FABRIKEN HEMMA HOS KUNDEN........................och då finns ingen anledning att släpa den där ifrån !!
Att det sedan i detta fallet inte lyckades p.g.a att de skickade en icke kompetent person att göra det är ointressant.
MEN förklara gärna vad du menar att han skulle gjort istället för att lämna det hela när han misslyckats ???!
Vi snackar inte en massproducerad jävla tv som man bara kör till närmsta ÅF och hämtar en ny.
Nä, herrejisses vad lätt det är att gnälla på andra...
Till att börja med... MAN KAN GÖRA SÅ SKIVAN BLIR EXAKT SOM DEN SKULLE SETT UT FRÅN FABRIKEN HEMMA HOS KUNDEN........................och då finns ingen anledning att släpa den där ifrån !!
Att det sedan i detta fallet inte lyckades p.g.a att de skickade en icke kompetent person att göra det är ointressant.
MEN förklara gärna vad du menar att han skulle gjort istället för att lämna det hela när han misslyckats ???!
Hade det varit bättre han tog den därifrån och de stod utan skiva helt och hållet eller vad tänker du ???!hekosi skrev:
Vi snackar inte en massproducerad jävla tv som man bara kör till närmsta ÅF och hämtar en ny.
Nä, herrejisses vad lätt det är att gnälla på andra...
Vi kan kalla det ”kvinnlig intuition” ;-) Hur det här kommer sluta vet jag inte än.
ÅF första kommentar när jag sände bilden på att en list saknades var först ingen allas, jag stötte på 2 ggr, så kom svar om att bänkskivetillverkaren ”erkänt” att de gjort fel men att de skulle sända en list hem till oss som vi enkelt kunde klistra dit själva och att vi inte skulle behöva betala extra för detta. Denna kommentar från ÅF gjorde mig rent ut sagt arg. Listen var ju medräknad i priset från början, ikl. montage på skivan.
Jag vände mig till en sida som denna i syfte att få feedback. Och ja det har jag ju fått. När jag skrev inlägget var jag upprörd och tyvärr lyte jag in känslor som inte hade med saken att göra. Vägen till informationen om att det kallas ”ABS-list” var tämligen lång, jag försökte länge förklara vad jag menade men mitt sätt att skriva triggade som sagt lusten hos vissa att förlöjliga mig heller än att hjälpa mig. Jag vände mig hit då jag var helt lost eftersom ÅF menade på att jag själv kunde limma dit listen så kunde jag inte riktigt se hur jag skulle kunna göra det med ”fabriksreslultat”, jag såg inte heller skillnaden om en snickare limmade dit den eller jag själv eftersom ÅF nämnde ingenting om att det kallas ABS-list och att den sätts dit på ett speciellt sätt..
Snickaren var nedstämd att det gick som det gick, det som inte får hända hände men han frågade ändå om jag var nöjd med resultatet och då jag sa nej så ville han kapa skivan och göra om det.. men då blir den ju för kort konstaterade jag och han förblev tyst. Han lämnade sitt nr och sa jag skulle höra av mig om hur jag vill göra..?
ÅF första kommentar när jag sände bilden på att en list saknades var först ingen allas, jag stötte på 2 ggr, så kom svar om att bänkskivetillverkaren ”erkänt” att de gjort fel men att de skulle sända en list hem till oss som vi enkelt kunde klistra dit själva och att vi inte skulle behöva betala extra för detta. Denna kommentar från ÅF gjorde mig rent ut sagt arg. Listen var ju medräknad i priset från början, ikl. montage på skivan.
Jag vände mig till en sida som denna i syfte att få feedback. Och ja det har jag ju fått. När jag skrev inlägget var jag upprörd och tyvärr lyte jag in känslor som inte hade med saken att göra. Vägen till informationen om att det kallas ”ABS-list” var tämligen lång, jag försökte länge förklara vad jag menade men mitt sätt att skriva triggade som sagt lusten hos vissa att förlöjliga mig heller än att hjälpa mig. Jag vände mig hit då jag var helt lost eftersom ÅF menade på att jag själv kunde limma dit listen så kunde jag inte riktigt se hur jag skulle kunna göra det med ”fabriksreslultat”, jag såg inte heller skillnaden om en snickare limmade dit den eller jag själv eftersom ÅF nämnde ingenting om att det kallas ABS-list och att den sätts dit på ett speciellt sätt..
Snickaren var nedstämd att det gick som det gick, det som inte får hända hände men han frågade ändå om jag var nöjd med resultatet och då jag sa nej så ville han kapa skivan och göra om det.. men då blir den ju för kort konstaterade jag och han förblev tyst. Han lämnade sitt nr och sa jag skulle höra av mig om hur jag vill göra..?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Min mening har absolut inte varit att förlöjliga dig för jag anser självfallet att du ska ha vettig kompensation.
Detta anser jag dock vara att de skickat en kunnig snickare som monterat på listen samt den ekonomiska ersättning du nämnt då det är fullt möjligt att göra på plats hos kund som jag tidigare nämnt.
Jag förstår överhuvudtaget inte hur han kan värma där så skivan förstörs.
Jag har själv ett antal gånger t.o.m sågat av listen strax innanför den och blötlagt ABS-listen så det minimala spånet och limmet gått bort för att sedan limma på listen på nytt men aldrig att man värmer på den...
Så jag vet att det går hur bra som helst utan att förstöra det hela och så man får ett bra resultat.
Detta anser jag dock vara att de skickat en kunnig snickare som monterat på listen samt den ekonomiska ersättning du nämnt då det är fullt möjligt att göra på plats hos kund som jag tidigare nämnt.
Jag förstår överhuvudtaget inte hur han kan värma där så skivan förstörs.
Jag har själv ett antal gånger t.o.m sågat av listen strax innanför den och blötlagt ABS-listen så det minimala spånet och limmet gått bort för att sedan limma på listen på nytt men aldrig att man värmer på den...
Så jag vet att det går hur bra som helst utan att förstöra det hela och så man får ett bra resultat.
Jag skulle nog inte gå vidare med att kontakta snickaren igen, däremot ska du ringa till åf och berätta läget så att de kan beställa en ny skiva åt dig på en gång.
Eventuellt då också diskutera fram en vettig prisreduktion, men kanske ska du vänta med ett slutgiltigt bud tills du vet hur lång tid allt tagit.
Sedan får åf hålla på och bråka med snickaren om vem som ska ersätta vem och på vilket sätt, det är inget du ska behöva blanda dig i.
Eventuellt då också diskutera fram en vettig prisreduktion, men kanske ska du vänta med ett slutgiltigt bud tills du vet hur lång tid allt tagit.
Sedan får åf hålla på och bråka med snickaren om vem som ska ersätta vem och på vilket sätt, det är inget du ska behöva blanda dig i.
Ni som innehar fakta om denna list, ber vänligast om er feedback. Har lagt upp bild tidigare som visar hur snickaren slipat sönder skivan, fråga 1. Ska man verkligen slipa/skära denna typ av list? Skivan finns i 3 tjocklekar. Fråga 2. Finns inte rätt storlek på listerna att passa tjockleken man valt? Vår är standard. Se bild 1. Så ser övriga fabriksgjorda skivor ut, listen har "rundad plast kant", runt hela listen, även hörnen, om man slipar ovan/under och kapar den för att få listen att passa skivans tjocklek, (fråga 3) förstör man inte då hela poängen med denna typ av list om man slipar/skär i listen? (Jag tycker i alla fall det, inte snyggt).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metis skrev:Ni som innehar fakta om denna list, ber vänligast om er feedback. Har lagt upp bild tidigare som visar hur snickaren slipat sönder skivan, fråga 1. Ska man verkligen slipa/skära denna typ av list? Skivan finns i 3 tjocklekar. Fråga 2. Finns inte rätt storlek på listerna att passa tjockleken man valt? Vår är standard. Se bild 1. Så ser övriga fabriksgjorda skivor ut, listen har "rundad plast kant", runt hela listen, även hörnen, om man slipar ovan/under och kapar den för att få listen att passa skivans tjocklek, (fråga 3) förstör man inte då hela poängen med denna typ av list om man slipar/skär i listen? (Jag tycker i alla fall det, inte snyggt).
Anledning till frågor är för att ÅF seriöst menar att det är så här listen ska sättas dit, ja bortsett från att träffa skivan med slipen..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

