Kök
cazz: mmm ska det bytas så måste det göras samtidigt. Jo bitar kommer att lossna så man får reparera en del men man få se Blir det för mycket så får man byta skiva.
Paul-Staffanstorp: Målar du MDF så suger den ju inte upp vatten men annars är det ju många köksleverantörer som kör med de där plastlisterna du syftar på. Dock är väl de bara tillgängliga till 16mm material vad jag vet.
RobertBe: Om man inte fäster den i annan vägg blir det problem med stabiliteten då tror du?
ML0626: Det är en lägenhet. Tror det alltid varit lägenhet? Ev två som är ihopbyggda. Vet faktiskt inte. Det är från sent 1800-tal. Tror 1880 typ
Addde: Hej! Lyfter frågan här igen som ny på forumet. Var idag och skulle köpa luckor till vårat kök ett ballingslöv. Dom skulle ha 32tkr för det, för endast luckor och det är inte speciellt stort. Har tittat på denna luckexperten han tar 10000kr för likadana luckor. Men finns väldigt lite om han på nätet det bruka vara bra kanske men skulle vilja ha lite feedback om hans luckor. Nån som
rizza: Jag sitter på ett problem väldigt snarlikt ts. Jag köpte en helintegrerad whirlpool adg 185 (45 bred) för någon vecka sedan. Eftersom jag har ett ikeakök med 80-luckor åkte jag och köpte en sån front. Men när jag monterade på fronten enligt whirlpools anvisningar visade det sig att eftersom luckan på diskmaskinen är betydligt kortare en fronten så svingar frontens nederdel bak och
tank77: IKEA:s kundtjänst måste vara den mest generösa i världen typ, aldrig några problem när man lämnar tillbaka varor, känner ingen som har haft problem heller. Känner till och med en som inte hade emballage eller kvitto, fick ändå pengar tillbaka:wow:
per.g.k.jonsson: riktigt fina kök ni skapat! Jag håller på ett ett liknande projekt dock utan distanser mellan stommarna, Men min stora fråga, Vad har ni använt för gångjärn till luckor? som jag förstår så stämmer inte hålbilden i Ikea-stommen med några andra än ikeas egna gångjärn, 28mm från framkant stomme till centrum hål (48mm framkant dekor-ram till centrum hål) För er information har
Malborn: Är i samma sits, hittade du någon Vinkyl som passar ikeas nya kök?
dannan: 1mm var noggrannheten på våran stenskiva förra året. Men dom hade alltid en viss marginal mot väggen där vi har kakel, typ 5-7mm eller så. Men mot täcksidor är det betydligt tajtare. Endast en tunn fogsträng syns...
D_Odell: Efter mycket om och men så blev det konsoler till slut. Hade fått för mig att hyllorna skulle varit finast utan konsoler. Dock med allt monterat är jag förnöjd med valet att ha bärande konsoler. [bild]
cazz: nää det är fejkade Precis som dessa som är gjorde i gips http://www.bauhaus.se/dekorsten-limburg-creme.html#full-description eller lättbetong http://www.bauhaus.se/dekorsten-colorado-sahara.html
jag5i: Ok, har int satt igång golvvärmen än, men man kan alltså se djupet exakt var det går?
Kim Nilsson: På Atlas Htc 400 startar man den sedan håller man in - och höger + bakre (mot dig) samtidigt, när den sen blinkar 0 på plattorna så klicka på - en gång till, så försvinner barnlåset helt.
Exostor: Passage finns det nog inga rekommendationer på i ett sådant fall, jag skulle satsa på 100-120 cm, 80 känns väl smalt. Det man kan gå på är minimibredden för en korridor, 130 cm, men i det här fallet är ju "korridoren" ganska kort. Minsta passage för rullstol är 80 cm. Vid diskhon räcker det med 45 för att ställa diskstället "på djupet" med långsidan mot hon, det hade jag i en
ccf: Jag skulle vilja ha vedums lådfronter (matchar de överskåp jag vill ha), men de har inte skåpstommar med 70 djupa lådor (bara 60 och 75). Vet ni om det finns några andra skåpstommar som funkar med Vedums lådfronter?
cem77: Vilka arbeten förväntas göras på väggar och golv?. Nytt undergolv och gipsa/spackla/tapetsera väggarna? River man en vägg så kommer det ju behövas utföras något sådant för att få till ett snyggt resultat. Bara det är ju ett par dagars arbete.
risp: tack så mycket för tipset, verkar vara ett bra alternativ. ena skivan är något ojämnt kapad, därför vill jag ha en list. för att täcka felet.
PeterStrandberg: Ikea har egna glidskenor för fronter, kolla deras hemsida
injonil: MS-polymer verkar det heta. Bra tips, detta behövde jag också :)
f91jsw: Täcksida eller inte är en smakfråga. Själv tycker jag oftast det är snyggast utan täckskiva eftersom den ger ett trist avbrott mellan skåpsdörrar/lådfronter. Det blir ett renare uttryck utan.
TNBD: Vi har tänkt om och nu lutar det åt att vi köper luckor ifrån Järfälla istället, en lite nogrannare titt visade att de har den typen av luckor vi var ute efter...
Snickarn Andersson: Tack för fin köksinspiration! Vi är själva i startgroparna av bygget utav vårt platsbyggda kök i shakerstil. Vi kommer bygga med IKEA stommar som grund. Följ gärna processen på vår blogg http://www.shakerkok.se
LinneaH: [citat] Ja, nu förstår jag och håller med. Har bott kortare tid "utan kant" och det var värdelöst.