Kök
start79: Jag tror att det sitter någon typ av ventilationsöppning på taket. De fläktar som kan öpnnas/stängas tycks vara de som ansluts till centralventilation. Är det en sådan jag skall ha alltså? Exempelvis: http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/franke-tender722-lgh-sv-60 Sitter det fel fläkt idag då den har tre hastigheter och i alla fall låter som en fläkt med motor?
Fairlane: I den BRF jag var ordförande i tidigare gällde följande: 1. Anmäl till styrelsen att du vill bygga om köket (undrar om någon verkligen gjorde detta) 2. Informera grannar om du kommer föra mycket oväsen och respektera kvälls/nattvilan (funkade väl hyffsat) 3. Om du vill riva en vägg eller liknande verifiera med någon som verkligen kan sådant att det inte är är bärande vägg 4. Se
slacker: Eller LED belysning i en täcksida som sätts under skåpen - Helt klart snyggast..
osiris: Håller med ovan - knepig men inte omöjlig. Dålig funktion i förhållande till priset.
slacker: Viktigst av allt är ju att patentera snitten med hjälp av solikon eller vattenfast trälim för att förhindra att vatten tar sig in i skivan vid ett eventuellt läckage och får den att svälla upp. Jag stryker detta innan jag rycker tejpen runt hålet som jag skrev tidigare.
Nils82: Beakta att en spisfläkt helst vill ha ett rör "rätt upp" för att få bästa effekt. Alla böjar och dyl. försämrar din effekt på fläkten. Tänk 1,2,3,4,10 gånger innan åtgärd vidtas.
osiris: [citat] Tack! Taket sluttar :-). Bilden gör att det ser lite mer ut än i verkligheten, men det finns inte en linje som är rak i det här huset :-)
Inastina: [citat] Bilderna i inlägget var från när det inte var helt färdigt... Ännu finare nu m täckskivor på plats!
falkn: Stommar från IKEA, luckor från Superfront, bänkskiva och stänkskydd i Carrara C med 700 mm silgranit vask från Blanco. Integrerade vitvaror från Siemens och Bosch. Monterat ovanpå nylagd fiskbensparkett behandlad med matt hårdvaxolja. Se mer i vår projekttråd. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Terese Holmquist: Inte helt klart ännu och fotat i skymning, men vi är nöjda. Stommar, fronter, bänk och handtag/knoppar är Elgiganten/Epoq, golvet är Kährs Ulf och väggfärg en avtorkningsbar men sammetsmatt Pashmina (färg cappuccino). Kaklet är kalkstensmosaik från Bauhaus. [bild] [bild]
annla71: Ni har ett väldigt fint kök! Vi ska renovera vårt kök nu och letar febrilt efter inspiration. Det är ett gammalt bondkök i ett 1800-tals hus! Jag undrar vad ni har för golv och köksbänk i ert kök? Det ser fint ut. mvh Anna Larsson
semla: Hej, tänkte skicka in mitt IKEA kök med Miele maskiner sen 16 år tillbaka. Köket är 6 x4 m med bra arbetsytor o sittgrupp ena sidan. Nära till allt, kyl,spis o korgstol. En dörr i köksskåpet är trasig, har blivit öppet skåp med favoritkoppar. [bild] [bild] [bild] [bild]
sad_ant: Vi är precis klara med vårat kök, det gamla var mer eller mindre original från 1950, vi har slagit ut väggen till vardagsrummet och satt igen den gamla dörren till vardagsrummet samt flyttat en annan dörr en meter och ersatt med skjutdörr för att ge plats åt soffan. Undergolvet är bytt till spånskivor och golvvärme. Även hallen renoverades i samma veva. Hela köket är från IKEA
Arty Berserks: Vi bor i en hyresrätt i centrala Borås men har ett stort inredningsintresse. Vi älskar att skapa egna lösningar och bygga efter behov. Utmaningen för oss har varit att forma vårt hem till en lugn och inspirerande plats utan att kunna genomföra de förändringar som är möjliga i en bostadsrätt eller hus. Med kakeldekor, tyg, sandpapper, dekorvax och en lydig make kommer man långt :-).
thomasx: Kolla på t.ex. www.reservex.se finns några fler liknande bolag. Goggla reservdelar vitvaror så hittar du dem nog.
NetNut: Köpte Whirlpool Kyl/frys i övre mellanprisklassen. Efter 1.5 år så sprack båda plasthandtagen inom två veckor, vid reklamation så påstod de att det var "förslitningsskada" och ville inte kännas vid någon dålig kvalitet. Efter ytterliggare tre kontakter där jag stod på mig så fick jag till sist två nya handtag till "reducerat" pris. Tre månader senare så sprack tätningslisten
Stefan_sve: Köket vart klart i våras, så när som på några täcksidor och socklar vi inte fått på plats än. Min fru är kock och har fått designa det utefter sina behov och smak, själv är jag praktikern som fick få allt på plats. Efter att ha levt många år i ett kök med ca 2 meter bänkyta att jobba på kan nu inspirationen och matglädjen härja fritt. Köket är från ikea. Ovanpå det
Grafikern: [bild] [bild] [bild] [bild] Känner mig rätt färdig och väldigt nöjd. Cirka 7 veckor tog det och då har jag ändå jobbat på dagarna. Väntar just nu bara på den nya vedspisen och där ska jag ha hjälp av murare.
Anonymiserad 137805: Från utsidan Dra fram maskinen ta loss höger sidoplåt så ser du lamphållaren Beroende på lamptyp kan du byta utan att ta bort hela armaturen God luck
lkn02001: hej! fick hem nya IKEA köket i går och nu börjar frågorna hopa sig (läs, allt vi inte tänkte på innan vi beställde). Vi har i dag en köksfläkt som sitter under ett skåp, men hade tänkt byta till en väggmonterad sak. nu upptäckte vi att ventilationen går ut inte mitt bakom skåpet utan strax till höger om mitten, så pass mycket att det inte täcks av kåpan. okej, vi tänkte
hyllplan: kall + varmt = kondens, jag ska kolla vinden !