Kök
Anj: Tack, fick in offert nu från Agelito och Decosteel och de båda var helt ok i pris. De jag fått tidigare var flera tusenlappar dyrare. :)
PeterStrandberg: Eller ta en fyrkant som du gerkapar bort två av hörnen på, så sidan mellan kapen blir 400mm
zetat: Ska bygga ett nytt kök men överskåpen kan max vara 30 cm djupa. Vet någon var man kan köpa detta?
Peter_K: Jag har satt 4,5 w spottar med 1 m mellanrum och är överlag nöjd men kanske att hörnet känns lite mörkt. Kolla tråden Nytt kök.
Anonymiserad 137805: Borde vara garanti eller åtminstone reklamation
tommib: Du kan kombinera deras 37cm djupa bänkskåp med ett par hyllor du snickrar själv för att få ett öppet hörn. Det kräver dock att du byter ut det ena 60-skåpet.
Davvesk: Yes, men vardagsrum och sovrummen är bortkopplade från ventilationen och bara kök, tvätt, badrum går på centralfläkten. I övrigt sitter 5 st tilluftsventiler i huset som är in stoppade eftersom sanerat grunder med hussaneringar i norrs version. därefter om jag tar bort köket från centralfläkten borde jag inte bara öka suget i bad och tvättstuga? Samtidigt som bodelen får den
ccf: När jag växte upp hade vi ett utdragsbord i köket, som fick lite av funktionen av en köksö. Där kunde barn sitta och äta (om det var bara ett eller två) och det fungerade också som extra arbetsyta, även om det var ca 10 cm lägre än övriga köksbänkar. För oss funkade det toppen (det går att dra ut så att det blir 110 cm långt och det är något smalare än en skåpsbredd).
Gnagare i Bajenhöjden: Alltid härligt med stora fönster bakom diskbänken :thumbup:
Villa Nema: Vi köpte en kvarts sten från Granitman.com . Vi är supernöjda. Vi ville ha en vitare sten och det fanns inte i granit. Det är helt underbart att ha sten har jag upptäckt. Det är så lätt att göra rent och att baka och... Ja supernöjd! [bild]
alacs: Stängde av och slog till jordfelsbrytaren och det löste problemet.
slacker: Jag kör alltid med Stosett E.V.A för genomföringen till diskmaskinen... Rekommenderas starkt. Hål för den är 84mm. Skulle nog även rekommendera att du gick på hela köks kittet, la in plast i skåpet och tätade ordentligt - Om du nu inte redan har plast under stommen.... http://www.stosett.se/vara-produkter/tatningsset-for-diskbanksskap/
plan-g: Jag har sett att en del tidigare år har ikea haft kampanjer på sina vitvaror t.ex. 20%. Någon som vet/misstänker att det kommer någon liknande kampanj snart? Brukar det t.ex. vara varje höst eller så? Vi skall nog köpa rubbet av vitvaror på ikea snart och det vore ju tråkigt att missa en sådan kampanj på håret :p
P-plats: Då behöver jag nog inte oroa mig för 70-80cm låter det som... :)
PeterStrandberg: 500kr, du nämner ju inget material förutom kopplingar till ny blandare och diskmaskin
Allmänobildad: Har ni möjlighet att sätta själva fläktmotorn på vinden eller taket så är det alltid att föredra om man eftersträvar en lägre ljudnivå.
corre: Du kan kapa till en bit plywood som målas vit och får ett mindre galler. Fäst den med skruv så man kan lossa enkelt om det skulle behövas.
bsba: Ska bara ha nåt enstaka överskåp så det mesta ljuset ska komma uppifrån taket. Då blir ju nästa fråga hur långt från väggen man ska sätta dom (över arbetsbänken) ?
Räknenisse: En modern bänkskiva med hård och blank yta borde ha minimalt med bakterier om man bara håller den ren. Och om du inte håller den ren så kommer bakterierna att finnas i smutsen oavsett om denna i sin tur ligger på en "bakteriefri" bänkskiva. Varmt vatten och torka torrt. Utan fukt och näring så har du ingen bakterietillväxt.
Paul-Staffanstorp: Går säkert bra, bara det blev tätt mellan plåten och träväggen bakom så en eventuell brand inte kan nå träet. ...och hoppas du förstod poängen med skum som tål brand så du inte tog vanligt fogskum. ;)
klaskarlsson: En salng 7-8 meter är nog inte lämpligt, för just avloppet. Men som sagt så kan du ju bygga ett avloppe (räcker nog med 55 mm) men du behöver fall hela vägen, och med en dörröppning känns det lite klurigt. Det finns ju också lösningar med avloppspumpar, så om man bygger ett slöutet system, med ngn form av vattenlås i diskmaskinsänden så kanske man kan bygga med en pump som pumpar
SSSS: Hej, Vi ska renovera vårt kök med har blivit helt insnöad på vissa lösningar så jag skulle behöva lite hjälp från utomstående. Ni får tänka helt fritt, men större ändringar av fläkt och vatten/avlopp blir ett stort projekt(platta på mark), men att flytta de i sidled en bit borde inte vara något problem. Dock måste matplatsen få plats i köket. Ser fram emot lite nya idéer,:)
Gnagare i Bajenhöjden: [citat] Jämfört med Ikeas stommar är kvik inte högre, båda har stommar på 80cm. Sen har Kvik XXL ett djup som är på 68,8cm jämfört med Ikeas 60cm. Vad är det för bänkskiva det handlar om som bara finns på Kvik? Man behöver ju inte handla bänkskiva på Ikea bara för att man köper stommar och luckor där.
Gnagare i Bajenhöjden: Faktum är att jag aldrig funderade på om man kunde ha diskho i de skåpen, men med lite sågande och borrande gick det bra iaf. Det var även ett helvete att få till skarven mellan diskbänken och laminatskivan helt perfekt då hörnet är 92*, tydligen var inte vinkelhaken uppfunnen 1942. Men allt går att lösa om man vill :)
NetNut: I mitt svar tänker jag mest på om utsuget/ventilen är kopplad till centralventilation så måste ventilen justeras in för att inte det skall bli fel luftflöde på både din och andras ventiler.
steve5432: Hej! En fråga som kanske någon kökskunnig kan svara på. Vart får man tag i plåtbakstycken till Blum Tandembox (HTH) som är 600 mm breda och 140 mm höga (reling)? Har kollat på theofils och de har endast ett plåtbakstycke som är 199 mm högt vilket gör att relingen inte passar med de förborrade hål som finns i HTH-fronter. Är detta mått någon sorts specialstandard för enbart HTH?
berne88: [citat] ja.... får ta upp fråga med dom, Det golvet jag la in nu, är de som jag hade i min matsal, tänkte lägga in ett annat i matsalen i stället, som försäkringsbolaget får betala. Frågan är om man kan kräva mer ersättning, då det är som du säger, städa, slitage på verktyg, hyra kärra osv, sen är golvet jag köpt mkt billare än det som låg där innnan, så där gör dom en
jonmo: Jag körde Osmo på vårt soffbord. Inte samma krav, men jag har inte fått några fläckar hittills.