Kök
Nybygg4rn4: [bild] [bild] Hej! Vi håller på och bygger nytt, beslutade oss för ömkande kökslösning, vi ville ha en vedspis och skafferi i köket och eftersom vedspisen inte kunde vara mot ytterväggen (mitt emot) blev vi väldigt bundna och landade sedan i lösningen enligt bilderna. Nu när vi väl ska börja bygga köket känns det inte helt bra. Har ni tips på alternativa lösningar?
mikaelbe: Skall byta diskbänksilar, då vattenlåset skall bytas. Silarna är, vad jag tror, fastsatta i form av en ihålig bult med sexkantig överdel som jag försöker skruva på, men inget händer. Bulten snurrar men inget lossnar. Gör jag nåt fel, hur får man bort silen? Det ser ut som att bulten håller fast i underliggande kopp. Heter nog korgventil detta?
Wide Glide: Borra upp hålet går nog inte, men slipa upp hålet med en borrmaskin och ett slipstift (finns både av keramik och diamant) om det bara är frågan om 1 mm. Hårdheten på olika granitsorter är väldigt olika. Är det mycket kvarts i stenen så går det sakta.
Anj: [citat] Aha! Tack för ett väldigt utförligt svar! Hade känt mig mer säker om det gått att importera Ikeas köksritning till ett cadprogram och där få fram exakt mått. Ja, diskbänken måste vara 635 mm djup. 😊
hempularen: Kyl o frys ser ut att hamna lite off i förhållande till arbetsdelen. Köksön, kanske är ok men om den INTE är matlagningsplats med häll osv. så känns det bättre med en förhöjd bardisk som någon kan stå och hänga mot medan man pratar med ngn i arbetsdelen. Jag tycker också att bänkskivan på bardelen blir bättre om den sticker ut 20- 30 cm mot sidan där man vill hänga eller
Fixfia: Wow! Snacka om utförlig info. :thumbup: Bäst att skriva upp detta tror jag. Jag tror också på att byta ut klämkopplingarna som sitter där idag och ersätta med ballofixer. Jag kollar runt efter en bra blandare just nu och ska sen kontrollmäta så att ballofixerna passar med rören och kranens rör innan någonting köps hem. Jag har redan bytt blandare tidigare men i det fallet fanns där
falkn: [citat] Diskmaskinerna t.ex. är samma maskiner som Electrolux som jag förstått det, men kostar olika beroende på om det står IKEA eller t.o.m. Husqvarna på den. Kan även skilja lite i inredningen. Vi har diskmaskinen Välgjord och är väldigt nöjda. Skulle vi gått på en Siemens/Bosch hade den kostat ca 10 000 då man måste ha VarioHinge. Vi har även integrerad kyl och frys från
Anna_H: Lät ju trevligt. Vårt kök har praktikanter fått träna tekniker på, så det var både skruvat, spikat OCH limmat. Kofot och många svordomar var det som behövdes när vi skulle installera diskmaskin. Grannen tittade på och muttrade bekymrat, gick hem och skred till verket. Och drog förvånad ut skåpet som stod löst bakom sockeln.
brajt: Till höger om vasken är det väl 2 bänkskåp (a´ 60cm?) som kommer svälja mycket av porslinet, resten skickar du över bänken för å plocka ner på baksidan, det är väl fullt rimligt. När du väljer att ha vasken på den stora (härliga) köksön så finns risken att när du kockat och bakat får ett fult berg med disk som skämmer lite. När det läggs på en bänk med vägg bakom så
Mr_XXX: Ok, tack för svar, men täcksida bygger en del och är både dyrt ock bökigt. Spackla o måla känns överarbetat. Hade varit nöjd bara att slippa se dem och oroa mig över fukt från spis o disk. Vet att jag sett såna på nån gammal möbel av okänt fabrikat. Annars kanske man få slakta några othellobrickor o ta vita halvan med en klick silikon på
Gnagare i Bajenhöjden: [citat] Jag har kört den glipan mellan kylen och högskåpen istället, stör mig inte ett dugg. Det är värre om det sticker ut nära en dörröppning än mitt i rummet i mina ögon. Men jag har ju en fristående kyl så det är ju inte helt jämförbart heller.
Anna_H: Olackad? Säker på det? Tänker du dig något mörkt träslag då? Eller menar du när du säger "träkänsla" att du tänker laminat? Klicklaminat funkar ju utmärkt på väggen, vi har byggt en sänggavel av det som blev över från golvet, limmade upp det på en träskiva som vi fäste på väggen och satte en enkel list runt.
Tomas J: Ska montera en diskho (nedfällning) i bänkskivan och jag ska täta med silicon imellan. Ska man ha på så mycket silicon att det tränger ut på bänkskivan när man spänner fast hon med beslagen på undersidan? Bänkskivan är en Möllekulla från IKEA som har ett skikt med EK överst och jag är rädd för att siliconet kommer bli svårt att få bort från bänkskivan om man låter det
memike: [citat] Ja det går nog hålla nere kostnaderna men vafasen som morsan alltid säger man lever bara idag och kanske imorgon :) Oj jäklar det va ingen dålig renovering, surt med svamp! Den är ju inte så kul. Haha ja räkna du lite så är du nog uppe i miljonen istället hehe. Jag vågar inte ens tänka på alla resor man kunde gjort istället för att lägga allt på boendet (är en res
lars11: Har ett kök med liggande ekfaner som vi gillar. Nu är det så att några luckor och lådor under diskbänken har blivit rätt solkiga och vi vill byta mot nya. Nu verkar inte samma luckor finnas hos Tibrokök längre, men vi funderar på om det finns fabrikörer som kan tänkas producera nya? Det är rätt enkla släta luckor med liggande vitpigmenterat ekfaner. Vi kan tänka oss byta alla så
lindatj: Hej! Jag förstår att det är länge sedan nu, men jag står inför samma grej. Hur gick det med att montera i taket? Blev det bra och hur gjorde du? Med vänlig hälsning, Linda
Byggtrixx: Vi har tänkt att beställa en bänkskiva med gjuten ho i komposit/akryl från Ikea. Storleken på diskhon är 30x45, det är den största så går inte att få större tyvärr.. Vi va på Ikea igår och provade lite olika grytor/stekpannor/plåtar/formar och allt fick plats, men den är ju liten.. Vi har diskmaskin och kommer inte handdiska något vi kör allt i maskin, men man vill ju ibland
NinaE: Det blev bänkskivor i valnöt till slut och så här efter två års användning så är vi grymt nöjda, de kräver lite olja då och då, men ser helt nya ut fortfarande. Så chansen är stor att det blir valnöt i nästa kök med.
Åsa Lund: Det är till för att skydda från att skivan ska svälla av vatten eller fett
simon__svensson: [citat] Antar att du menar ovankant på fönstret då, alltså 110 i nederkant ungefär?
Gnagare i Bajenhöjden: Fog gulnar och drar till sig damm så om du inte ska måla över skulle jag se till att såga riktigt bra.
billyby: http://norcut.no/Beslag/GRASS/SSP80_click_on.pdf Finns på bla Beslagsmix och Flinks. Enligt Grass som producerar den, är det beslagsmix som har mest inne i lagret, de flesta andra återförsäljare måste beställa in. Järfällakök använder samma modell till sina "Retroluckor"
corre: Om den går att bygla för 3st 1fas anslutningar så har du motsv 48A att hämta ut... Så visst kan det fungera, men då måste man veta hur den är kopplad/kan kopplas. 16A tror jag inte alls på. Varför lägga ut massor med pengar på en spis som kan köras till 1/3
AndersMalmgren: Vi har precis lackat Ramsjö, ska hämtas idag faktiskt. Firman varna att just massiva luckor kan spricka. Dock har aldrig någon kund hört av sig om det sade han. Det finns även firmor som tillverkar luckor för faktum