Hej!

(Skulle ha lagt under "Vatten & avlopp" inser jag nu - sorry. Kan någon admin flytta?)

Jag är i akut behov av hjälp. Rensade avloppet under diskbänken idag (det var mycket fett i rören så klart). Tog isär allt och tvättade rent. Sedan monterade jag ihop det hela som det satt innan (trodde jag). Men jag måste ha gjort något fel nånstans, för nu har jag följande problem.

Vatten rinner inte undan utan samlas i rörsystemet. För att få det att rinna undan måste jag försiktigt lyfta på det stora röret som går ner till avloppet (nummer 1 på första bilden bilden). Då hör man hur luft kommer in och pyser, bubblar, och allt vatten rinner undan ögonblickligen.

Observera att det är inte stopp i själva avloppet (det man stoppar in rör med nr 1 i). Och det är inte stopp "högre upp" (där har jag rensat helt och visuellt verifierat att det ÄR rent).

Så det måste vara något luft/luftningsrelaterat problem.

Vad har jag missat, ser ni några konstigheter med min uppsättning? Tacksam för all hjälp! (Har satt lite nummer på bild nummer 2, förhoppningsvis kan någon hjälpa mig den vägen.) IMG_0214.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0213.jpg
Skapa konto

Redigerat:
P
Ser inga fel
måste sitta längre ner i avloppet

Det mest fetter sitter sällan i låset utan oftast en liten bit bort. Du sköljer ju ner fettet med varm vatten, men när vattnet svalnar så sätter sig fettet i röret.

electroluxaren skrev:
Ser inga fel
måste sitta längre ner i avloppet
Tack för svaret! Men jag verkar kunna hälla litervis med vatten ner i avloppet (bild 3) och det går bra. Visst finns det vatten i röret (trodde att det var felet först), men den nivån är stabil (ungefär som i toaletten), och det jag häller på verkar rinna undan med en gång. Det är som sagt bara när jag stoppar i det breda dragspelsröret från diskhon (nr 7 på bild 2 ovan) som det blir problem. Lyfter jag upp röret och luft kommer in så rinner det också undan med en gång - både från diskhon uppe och avloppsröret.

Kan det vara en igensnöad/isad avluftare på taket? Men varför har jag inte problemet någon annanstans i huset (tvättstuga, toaletterna, duschbrunnar) också?

IMG_0215.jpg
Skapa konto

P
Ja om avluftare är täpt så får du ju denna symptom

electroluxaren skrev:
Ja om avluftare är täpt så får du ju denna symptom
OK, och det kan hända att endast köksavloppet berörs? (Har endast ett avluftningsrör på taket, men samtliga andra golvbrunnar/avlopp i huset beter sig normalt.)

Känns fel att det står vatten i röret på bild 3. I toan har du ju ett vattenlås efter men det finns väl inte här bakom.
Vart tar röret vägen sen? Har du källare under?

När du lättar på dragspelsröret så släpper du troligen UT luft.
Du har troligen nästan stopp i röret ner igolvet och där ska det inte stå vatten då har du bakfall.
Ner med en slang och varmvatten.

Protte

Det röret löper parallellt med golvet i kanske 0,5 meter för att sen ansluta till ett (äldre?) avloppsrör som går rakt genom golvet och ner i källaren.

prototypen skrev:
När du lättar på dragspelsröret så släpper du troligen UT luft.
Du har troligen nästan stopp i röret ner igolvet och där ska det inte stå vatten då har du bakfall.
Ner med en slang och varmvatten.

Protte
Kan vara, men är det inte märkligt att det rinner undan hur bra som helst när jag häller vatten där? För visst, det står vatten där, men nivån stiger aldrig när jag bara häller förhand.

jacobwod skrev:
För att få det att rinna undan måste jag försiktigt lyfta på det stora röret som går ner till avloppet (nummer 1 på första bilden bilden). Då hör man hur luft kommer in och pyser, bubblar, och allt vatten rinner undan ögonblickligen.[/B]
Beter det sig på det sättet brukar det vara nästan stopp. Prova med varmvatten, koka upp största grytan med vatten och häll i.

Tack för era svar. Ska försöka med att en mekanisk avloppsrensare imorgon (nån 7,5 meter lång stålvajer med vev som de har hos Classe). Får rensa i det stora röret som det står vatten i på bild 3. Tycker det är märkligt att det rinner undan när jag häller där och att det ändå kan vara stopp... Men är helt ny på det här så jag går på era råd. Återkommer med rapport imorgon.

P
Om det är (nästan) stopp i det stora röret så kan det nog vara så att det rinner undan när det är öppet, men när allt är ihopkopplat så finns det ingenstans för luften att ta vägen och så får du en luftkudde som ser till att vattnet inte rinner undan.

En fundering är om det är stopp eller veck på slang 6 som verkar vara avluftningen?

P
6:an är väl överfyllnadsskyddet

Precis som @p.lundgren har jag också funderat på om 6:an (överfyllnadsdkyddet) kan ha en avluftningsfunktion, men kom fram till att det kan det inte vara. I normalfallet kommer visserligen luft in den vägen. Men med vasken överfull blir det ingen lufttillströmning den vägen, och överfyllnadsdkyddet måste ju funka ändå, dvs kan inte vara beroende av luftning genom 6:an. (Ren spekulation från min sida, rätta mig gärna.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.