Kök
Sara Karlsson: Hej! Alla dessa val till vårt kök har lett mig hit :) Det mesta är mer eller mindre bestämt utom diskhon. Vi är väldigt sugna på en blanco silgranit 700U i vitt. Men så var vi förbi Elgiganten hittade en vit, skitig som få. Då till vår fråga: någon som har erfarenhet av blanco ho i vit silgranit? Repor? Missfärgningar? Eller annat som man bör veta? Vilket är att föredra:
johan.strahle: Från början tänkte jag inte återanvända grantiskivorna, men när jag insåg att bara dom kostade nästan lika mycket som jag gav för hela köket kunde jag inte låta bli att försöka kapa och montera dom också. Det gick alldeles utmärkt, även om varje kapning tog lite tid. För att inte riskera att de bröts av vid kapningen, jobbade jag på helt plant underlag med stöd under hela
sblixten: Om man sätter ugnen i midjehöjd, så kommer något annat att komma långt ner och vise versa. Vad man använder oftast och var man vill ha dem är upp till var och en, men allt kan inte komma i midjehöjd hur gärna vi än vill. :rolleyes::p
Krypstocken: Hej Skall precis göra detta men med skillnaden att jag har ett 30 skåt till höger och ett hörnskåp till vänster. Borde funka.... Satte du någon form av värmesköld? MVH Kristoffer
bygg_mecke: Hej, Jag skall byta diskbänk/diskho ( ikeas) och blandare ( mora cera k7: http://www.bauhaus.se/ma-cera-k7-koksblandare.html ). Idag har vi en mora blandare som har koppar-rör ( bild: DSC_0170). Rören från blandaren är 10 mm och pex röret underifrån är 15mm. Mellan dessa sitter en slags koppling. Vad kallas den? Den nya blandaren har en dimension på 10 mm softpex så det borde passa.
corre: Ska skrapa bort limresterna som syns, och sen siliconfoga så det är vattentätt. Det ser riktigt bra ut och jag är skitnöjd. Speciellt eftersom jag sponsrade kaffekassan med 200:- för plåten och 5min arbete.
ÖdmarkWikman: [citat] Näe precis, tänkte inte enbart byta bänkskiva och sen hoppas på det bästa. Det är såklart omöjligt att säga hur det ser ut bakom skåpet om vi inte tar bort det och tittar. Förhoppningsvis behöver vi inte byta ut det men jag gissar att så kommer bli fallet. Jag antar att jag fått svar på frågan, hehe.. Det bästa är helt enkelt att ta bort, kolla läget och sen åtgärda.
Byggtrixx: Kan du kanske sätta passbit upp till tak så slipper ni glipan? Det bör ju inte kosta allt för mycket :) Hehe misstänkte att ni inte ville ha det vi vill ju bara bli av med det på ett smidigt sätt ;)
pelpet: Du ska absolut anmäla till försäkringsbolaget, bara för att orsaken till felet är mänsklig istället för teknisk betyder det inte att ersättningen uteblir.
JohanLun: [citat] Det var den första tanken, men maskinen kommer så luckan krockar med bordet. Men man säger ju just detta om vilken sida man står maskinen, att man inte ska ha luckan mellan hoarna och spisen. Likaså ska med de rekommendationerna ju spisen och hoarna byta plats, men spis framför fönster funkar inte, likaså kan jag inte lösa ventilationskanalen på fel sida fönstret. [citat] Det
mexitegel: OK, tyckte jag fick upp en massa polska länkar när jag googlade - men klockan var ju rätt sent :)
falkn: Det finns nog en mängd sätt att täta den med div. pluggar. Smältlim är ju en lösning. Vattnet trycks ju inte ut där om du inte har stopp i vattenlåset.
Byggtrixx: En bloggerska som haft denna skiva några år skriver i sin blogg om den här: http://starwoman.damernasvarld.se/2012/06/11/ett-liten-titt-i-vart-kok/
Byggtrixx: [citat] [citat] Haha va inte ensam om detta, känns skönt :D Jag har kollat på spiskåpa från Franke nu!
Tacobob: Hej på er! Har som alla andra förstått tjusningen med IKEAS generösa 8cm sockel nu när vattenledningen bakom är helt i vägen. Jag skulle behöva rådfråga er om en sak. Vattenledningarna kommer ut från sidoväggen och fortsätter sedan bortåt längs väggen som är bakom skåpsstommen. Ledningarna ligger just nu ca 4cm ut från väggen. Min tanke var att helt enkelt byta ut nuvarande
richardtenggren: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Lägger upp några bilder på vårt kök, inte riktigt klart men det är lite lister, färg och täckskivor som saknas, men kan ju alltid ge inspiration åt någon. Projekttråden finnas att följa här.
sonja1: Hej! Vi funderar på att köpa den vita doskhon Hällviken från IKEA. Dock är den helt ny i sortimentet och det är svårt att hitta recensioner och omdömen för denna! Jag undrar nu därför om någon har generell erfarenhet av vit kvartskomposit i diskhoar, eller av IKEAS svarta Hällviken som ju funnits marknaden ett tag! Jag är orolig för sprickor, flisor och/eller missfärgningar!
Assar63: [citat] Det är en Fjäråskupan. Vi valde den av fem anledningar: 1: Jag kan titta i grytorna utan att krypa under. 2: Den är ett smycke i köket 3: Den kan skyffla luft, big time 4: Den täcker hela 90 cm hällen 5: Det går att diska filterelementen i diskmaskin och de är inte vassa i kanterna
JohanLun: Kan bifoga skärmklipp på planer på vårt kök, som nog (då vi har matplats med i detta) är mindre än ert... Men vi har ett matrum (matsal om man vill så) som är något större än köket precis bredvid... Givetvis tacksam för andra tankar och kommentarer. Framförallt detta att nyttja takhöjden mha IKEAs skåp är det jag inte får till... [bild] [bild] Jag tycker de 60 breda luckorna