30 289 läst ·
22 svar
30k läst
22 svar
Ikea kyl och frys?
Visst är det så att de rymmer mindre, men du förringar den estetiska delen. Detta är anledningen till de flesta renoveringar, annars hade vi inte bytt kök så ofta som vi gör.electroluxaren skrev:ang inbygnadsprodukter
enda anledningen till att bygga in kylar o frysar med hela täckluckor måste vara estetiskt.
annars är det bara nackdelar.
mycket mer jobb med installationen (timmar)
smala och trånga rymmer inte alls lika mycket.
udda lösningar med ventilation
dörrblad kommer att lossna och gångjärnen kommer att gå sönder.
när bottnen i värdskåpet sjunker vilket det kommer att göra är det omfattande om justeringar som ev inte går att få bra.
jag har varit med om att skåp inte gått att reparera och inga passande nya fanns så hela köket var tvunget att byggas om
blev fel höjd på fronterna som dessutom utgått.
Ang. dina andra punkter så är det bara skitsnack. Vilka dörrblad är det som skulle lossna och varför? Att botten skulle ge med sig är bara trams. I mina IKEA stommar har jag 4 ben under respektive kyl och frys. Det finns andra delar av köket med betydligt högre belastning som ligger sämre till i så fall. Alla inbyggnadskylar och frysar har ju samma bredd och passar i en 60 stomme. Höjden kan ju justeras, i mitt fall både upp och ner då luckan är ca 50 mm högre än kylen och frysen. Ang. ventilation så har jag galler i sockeln och sedan är det öppet i bakkant på stommarna hela vägen upp till toppen. Sätter du in en vanlig kyl med ett överskåp utan undrar har du ju direkt sämre ventilation.
Ang fläkt-kolla utsugningskapaciteten per kubik. Spelar ju ingen roll hur snygg den är om den inte suger bra. I dagens moderna planlösningar krävs rejält bra utsug. Se oxå till att inte böja tuben för många gånger, effektiviteten minskar med varje böj.
Tack för all hjälp. Någon som har ett bra tips på Blandare då? För där går tyvärr ikea´s bort...
Var och fick köket uppritat igår, kom fram till att vi kommer dissa intergrerad kyl/frys och Ikeas som faktiskt har fått
bra i test finns bara i rostfritt och jag tror jag vill ha i vitt till det vita köket med svart bänkskiva eller vad tror ni? Några bra tips på kyl samt frys(fullstora)?
/
M
Var och fick köket uppritat igår, kom fram till att vi kommer dissa intergrerad kyl/frys och Ikeas som faktiskt har fått
bra i test finns bara i rostfritt och jag tror jag vill ha i vitt till det vita köket med svart bänkskiva eller vad tror ni? Några bra tips på kyl samt frys(fullstora)?
/
M
Glöm inte att lika mycket luft som ska ut i fläkten, ska in i köket också. så det gäller att man har bra friskluftsventiler i huset. så man inte skapar ett för stort undertryck i bostaden, då kan luften in i bostaden ta fel vägar.Jäderberg skrev:
Blandare:
Jag är helnöjd med FMMattsson
kör med 9000 med diskmaskinsavstängning
Gjorde en större stabiliseringsbit i plywood eftersom jag monterade min blandare direkt i diskbänksplåten.
Fmm:s medföljande plastbit var lite liten tyckte jag. Sågade till en plywoodbit så den passade undersidan på diskbänken perfekt.
det blev stadigt och bra.
Jag är helnöjd med FMMattsson
kör med 9000 med diskmaskinsavstängning
Gjorde en större stabiliseringsbit i plywood eftersom jag monterade min blandare direkt i diskbänksplåten.
Fmm:s medföljande plastbit var lite liten tyckte jag. Sågade till en plywoodbit så den passade undersidan på diskbänken perfekt.
det blev stadigt och bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden