30 295 läst ·
22 svar
30k läst
22 svar
Ikea kyl och frys?
Sida 1 av 2
Kommer inte köpa integrerad kyl och frys igen kan jag säga, man måste stänga dom riktigt och inte slänga igen dom som jag brukade göra med andra kylar och frysar. Det har resulterat i lite för många gånger som dörren ståt lite öppen helt i onödan
Men ugn och Micro har jag inget att säga om, har med ånga och tempgivare som funkar som det ska
Men ugn och Micro har jag inget att säga om, har med ånga och tempgivare som funkar som det ska
Jag håller på och kikar på ny kyl frys och har blivit avrådd från inbyggda av köksleverantörer (ej ikea, de har inte sagt nåt alls om detta, men det är ju inte direkt så att servicenivån hos de rådgivare jag snackat med på IKEA varit jättehög) pga de har mindre volym och dörrarna är lite mekiga. Men är man ute efter det inbyggda utseendet så är det väl enda vägen att gå... Jag antar att den dagen den ena enheten går sönder så (om måtten bibehålls) räcker det att byta den trasiga, med tex vitt eller rostfritt så skiljer ju designen så man troligtvis kommer vilja byta båda...
IKEAs inbyggda verkar vara 177 höga, medan fristående normalt är 185-187. Tror även det går bort lite runt kring de inbyggda pga just de ska passa in i övriga...
Jag har för mig IKEA skriver att de kör Whirlpools grejjor, som inte har det bästa ryktet och är rätt billiga på stormarknaden...
Kolla hur många liter de olika vitvarorna rymmer.
Jag har själv funderingar vilket märke man ska satsa på...
https://www.byggahus.se/forum/vitvaror/249297-ny-kyl-frys-vad-ska-man-tanka-pa-vilka-marken-3.html
IKEAs inbyggda verkar vara 177 höga, medan fristående normalt är 185-187. Tror även det går bort lite runt kring de inbyggda pga just de ska passa in i övriga...
Jag har för mig IKEA skriver att de kör Whirlpools grejjor, som inte har det bästa ryktet och är rätt billiga på stormarknaden...
Kolla hur många liter de olika vitvarorna rymmer.
Jag har själv funderingar vilket märke man ska satsa på...
https://www.byggahus.se/forum/vitvaror/249297-ny-kyl-frys-vad-ska-man-tanka-pa-vilka-marken-3.html
Jag har kyl Frostig och frys Frysa från IKEA integrerade i vårt kök. Fungerar hur bra som helst. Ang. Hojtes kommentar ovan så blir det inte så om man justerar in det ordentligt. Jag kan skjuta igen mina dörrar i farten och de slutet tätt utan problem. Problemet Hojte har beror troligtvis på att luckan sitter för nära kylskåpsdörren och därmed studsar ut igen när kylskåpsdörren slår i kylskåpsstommen. Justerar man ut dörren tar listen upp rörelsen och dörren hålls stängd.
Enligt mig är det mycket snyggare att ha det integrerat, jag skulle aldrig välja något annat igen. Sen kan man ju köra ett annat märke än IKEA:s egna om man vill det, men jag tog IKEA dels för att de var billigast med samma spec. som typ Bosch och för att göra det så enkelt som möjligt med integrationen.
Enligt mig är det mycket snyggare att ha det integrerat, jag skulle aldrig välja något annat igen. Sen kan man ju köra ett annat märke än IKEA:s egna om man vill det, men jag tog IKEA dels för att de var billigast med samma spec. som typ Bosch och för att göra det så enkelt som möjligt med integrationen.
Totalhöjden blir den samma eftersom maskinerna står i skåpen som med stommen är ca 10 cm från golvet.JohanLun skrev:Jag håller på och kikar på ny kyl frys och har blivit avrådd från inbyggda av köksleverantörer (ej ikea, de har inte sagt nåt alls om detta, men det är ju inte direkt så att servicenivån hos de rådgivare jag snackat med på IKEA varit jättehög) pga de har mindre volym och dörrarna är lite mekiga. Men är man ute efter det inbyggda utseendet så är det väl enda vägen att gå... Jag antar att den dagen den ena enheten går sönder så (om måtten bibehålls) räcker det att byta den trasiga, med tex vitt eller rostfritt så skiljer ju designen så man troligtvis kommer vilja byta båda...
IKEAs inbyggda verkar vara 177 höga, medan fristående normalt är 185-187. Tror även det går bort lite runt kring de inbyggda pga just de ska passa in i övriga...
Jag har för mig IKEA skriver att de kör Whirlpools grejjor, som inte har det bästa ryktet och är rätt billiga på stormarknaden...
Kolla hur många liter de olika vitvarorna rymmer.
Jag har själv funderingar vilket märke man ska satsa på...
[länk]
OK, ja, det är väl isåfall bla det som gör att de inte rymmer riktigt lika mycket. För oss är det en strid på kniven med utrymmet, då frugan till och med tycker att bosch 187cm höga frys är för liten invändigt, vilket bara lämnar LG som är den enda som verkar ha tunnare isolering... Alternativet är ju att ha en extra frysbox nånstans, men det tar utrymme och drar el...falkn skrev:
Men som sagt, en stor fördel torde vara att man kan byta en av enheterna utan att byta den andra och ändå ha samma utseende.
Bra att någon tycker det funkar 😉falkn skrev:Jag har kyl Frostig och frys Frysa från IKEA integrerade i vårt kök. Fungerar hur bra som helst. Ang. Hojtes kommentar ovan så blir det inte så om man justerar in det ordentligt. Jag kan skjuta igen mina dörrar i farten och de slutet tätt utan problem. Problemet Hojte har beror troligtvis på att luckan sitter för nära kylskåpsdörren och därmed studsar ut igen när kylskåpsdörren slår i kylskåpsstommen. Justerar man ut dörren tar listen upp rörelsen och dörren hålls stängd.
Enligt mig är det mycket snyggare att ha det integrerat, jag skulle aldrig välja något annat igen. Sen kan man ju köra ett annat märke än IKEA:s egna om man vill det, men jag tog IKEA dels för att de var billigast med samma spec. som typ Bosch och för att göra det så enkelt som möjligt med integrationen.
Jag har iofs kyl/frys men det borde va samma kan man tycka.
Jag vet att mina luckor inte går emot stommen då det gjorde det efter insättningen av kyl/frysen enl Ikeas instruktioner. Sen har jag justerat och justerat mig galen 😄 men vi har lärt att att stänga till dörren riktigt
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
dom är ju estetiskt mycket snyggare samt att man slipper slå pannan i fläkten när man ska titta om pepparsåsen är färdigkokt
.
Skämt å sido så vill jag ha en tyst fläkt som levererar, lägger hellre 10k och får en bra fläkt än en som bara väsnas.
Jag har idag grill i köket så har en mastodontfläkt(dubbla fläktar), men som sagt i nya köket blir det bara en induktionshäll.
//
M
Skämt å sido så vill jag ha en tyst fläkt som levererar, lägger hellre 10k och får en bra fläkt än en som bara väsnas.
Jag har idag grill i köket så har en mastodontfläkt(dubbla fläktar), men som sagt i nya köket blir det bara en induktionshäll.
//
M
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Läste även i manualen för min kyl (inte Ikea) att det är viktigt att man justerar fötterna i framkant så att framkant är högre än bakkant. På så vis så hjälper fysikens lagar att se till att dörren håller sig stängd.falkn skrev:Jag har kyl Frostig och frys Frysa från IKEA integrerade i vårt kök. Fungerar hur bra som helst. Ang. Hojtes kommentar ovan så blir det inte så om man justerar in det ordentligt. Jag kan skjuta igen mina dörrar i farten och de slutet tätt utan problem. Problemet Hojte har beror troligtvis på att luckan sitter för nära kylskåpsdörren och därmed studsar ut igen när kylskåpsdörren slår i kylskåpsstommen. Justerar man ut dörren tar listen upp rörelsen och dörren hålls stängd.
Enligt mig är det mycket snyggare att ha det integrerat, jag skulle aldrig välja något annat igen. Sen kan man ju köra ett annat märke än IKEA:s egna om man vill det, men jag tog IKEA dels för att de var billigast med samma spec. som typ Bosch och för att göra det så enkelt som möjligt med integrationen.
Men det kanske inte går i den integrerade och ser dessutom kanske lite konstigt ut?
ang inbygnadsprodukter
enda anledningen till att bygga in kylar o frysar med hela täckluckor måste vara estetiskt.
annars är det bara nackdelar.
mycket mer jobb med installationen (timmar)
smala och trånga rymmer inte alls lika mycket.
udda lösningar med ventilation
dörrblad kommer att lossna och gångjärnen kommer att gå sönder.
när bottnen i värdskåpet sjunker vilket det kommer att göra är det omfattande om justeringar som ev inte går att få bra.
jag har varit med om att skåp inte gått att reparera och inga passande nya fanns så hela köket var tvunget att byggas om
blev fel höjd på fronterna som dessutom utgått.
enda anledningen till att bygga in kylar o frysar med hela täckluckor måste vara estetiskt.
annars är det bara nackdelar.
mycket mer jobb med installationen (timmar)
smala och trånga rymmer inte alls lika mycket.
udda lösningar med ventilation
dörrblad kommer att lossna och gångjärnen kommer att gå sönder.
när bottnen i värdskåpet sjunker vilket det kommer att göra är det omfattande om justeringar som ev inte går att få bra.
jag har varit med om att skåp inte gått att reparera och inga passande nya fanns så hela köket var tvunget att byggas om
blev fel höjd på fronterna som dessutom utgått.
Det är inga problem att göra detta litegrann. Du kan ju ändå ställa luckan i våg.Marcussjogren skrev:Läste även i manualen för min kyl (inte Ikea) att det är viktigt att man justerar fötterna i framkant så att framkant är högre än bakkant. På så vis så hjälper fysikens lagar att se till att dörren håller sig stängd.
Men det kanske inte går i den integrerade och ser dessutom kanske lite konstigt ut?