Nu var det längesen jag skrev här men i planeringstadiet av en omfattande renovering av köket så måste jag ha råd och tips!

Vi har ett 20 tals hus med fruktansvärt kallt kök och matsals golv, så det ska rivas ut totalt och isoleras och läggas golv värme (tror att det blir kopplat på jordvärmen vi har till elementen).
Vi kommer dessutom att skaffa en liten vedspis som hjälper till att värma upp.

Jag har inte alls satt mig in i golvarbetet som ska göras, dels för att jag inte har någon kunskap om det öht - vet helt enkelt inte var jag ska börja...så istället började jag fundera på köket.

Vi tänker som sagt sätta in en vedspis, den blir murad jämte en traditionell spis och kommer få en gemensam byggd kåpa över, jämte spis kommer jag förhoppningsvis få plats med en 40 cm lådhurts och sedan diskmaskin och sist diskho. Smakråd: jag behöver egentligen inte några överskåp där, brevid kåpan, tänkte ha kakel en bit upp och sedan målat? Skulle det se tomt ut? En yta på uppskattningsvis 150-160cm bredd är det.

Våra fönster är nyligen bytta av förra ägaren och sitter för långt ner för att kunna ha standarshöjd av bänkar under. Vid det ena fönstret har jag tänkt att bygga framför fönstret och ha en arbetsbänk mellan platsbyggt hörnskafferi och kyl frys. Under bänkskivan kommer det förmodligen vara 6 st stora lådor. Vid fönstret vill jag ha iallafall 2 eluttag (1 på varje sida med 2 uttag vardera) kan man gömma dom i den lilla smygen som blir bakom bänken? Eller ser det bara konstigt ut? Fönstret är sådant som öppnas utåt i nederkant.

Jag drömmer om ett lutat furugolv i hela utrymmet, kök och "matsal", och har väl nästan bestämt mig för ett vitt kök..men jag vill helst ha sten eller kanske rentav Betongskiva och hur gör man för att få en helhetsbild på sitt kök? Vissa gråa nyanser går ju inte alls ihop med furu och svart skiva vill jag inte ha...

Ja det kommer säkert bli många fler frågor om detta..hoppas att nån kan hjälpa med tips och förslag.

Planritningar och bilder underlättar..

Har precis rivit ut golvet i vårt kök/hall och riktat upp dem.. nu har vi fyllt på med nytt regelverk, ny isolering (lite extra) och lagt in golvspån + massivt furugolv.. (ja.. lite kaka på kaka, men vi har förberett för ev klinkring i framtiden..). Vi har precis börjat återställa.. fått upp våra köksbänkar och vitvaror (så vi iaf kunde göra julskinkan hehe).

Som Mr falkn säger ovan, lite planritningar o bilder på utrymmet ifråga kan underlätta för tips :)

Med vänlig hälsning, Sandra

Redigerat:
Har inte gjort någom nogrann skiss eller ritning än då det är så mycket att tänka igenom.:)

Här är två inspiration bilder jag hittat på Pinterest
novem kök smeg 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lantkok.jpg
Skapa konto

Här är en dålig skiss, städskåp vid ingången från entrén, sittbänk med förvaring, sedan platsbyggt skafferi, bänkskiva med lådor under och en hörna för kaffebryggare och vattenkokare, sedan kyl frys.

På vänster sida när man kommer in blir det diskho diskbänk med dm under, en smal lådförvaring sedan en vanlig spis följt av en vedspis
20160102_194007.jpg
Skapa konto

• Gilla
rsa
  • Laddar…
20160103_151747.jpg
Skapa konto

Mina spontana tanke är att ni får väldigt lite arbetsyta i ett ganska stort kök. Jag hade inte placerat vasken och diskmaskinen bredvid spisarna på det sättet. Där finns inte tillräckligt med yta för att det ska fungera. En liten utslagsvask kan man ha där, det är praktiskt, men DM och större ho hade jag velat ha vid fönstret istället. Varför behövs sittbänken med förvaring? Denna stjäl väldigt mycket utrymme. Är där ett fönster ovanför? Om ni t.ex. placerar kyl och frys där istället får ni enormt mycket mer arbetsyta i köket. Dessutom hindrar kyl och frys utsikten och ger en trängre känsla vid matbordet.

• Gilla
Sparris
  • Laddar…
Fundera på vad du tycker är viktigt i köket, vad du vill prioritera.. jag tror att din högsta önskan (i köket..) är just det platsbyggda skafferiet (har jag fel? :) ) och att bänkarna i sig inte är jätteviktiga.. men måste fungera att kunna tex ställa de vardagliga sakerna på som används ofta (som man inte gömmer i skafferiet..) tex kaffebryggaren?

Använder du bänkarna i övrigt? jag själv insåg ganska snabbt att jag inte använde så mycket bänkyta (iof kunde jag inte välja helt heller i vårt kök.. då det är litet).. så jag prioriterade därefter.. vi har 1 m bänkyta på sidan av ho:n och 40 cm på andra sidan (mot spisen).. thats it liksom.. (men hade jag haft ett större utrymme hade jag troligen planerat annorlunda),, men det är ändå bättre ytor än vi hade innan ! Nu slipper jag ha micron framme.. likaså kaffebryggaren.. då de byggs in på annat håll i ett skåp.. så bänkytan jag väl får.. kommer inte ha några andra pryttlar på sig så att säga.

Gillar du att ha många maskiner i övrigt framme, bakmaskiner, hushållsmaskiner, mixrar osv.. då kanske du ska tänka på att skaffa lite mer bänkyta.. men om du bara behöver den ibland (tex för att duka buffe,, eller liknande) så kan det vara en ide att göra möjligt att sätta en bänkskiva ovan platsbyggda soffan tex.. :)

Gillar du att ha en ho eller två? det är en ganska viktig fråga också.. jag vill bara ha en ho (skulle dock kunnat ha en mindre ho någon annanstans också, om jag hade haft plats) men vissa (som min mamma) klarar sig inte utan två hoar.. hon tycker jag är knäpp haha (men det är andra köket vi renoverar/bygger som vi väljer "ner" oss från två hoar till en..). Vill du ha två skulle kanske den passa bättre bortåt fönstret (platsmässigt).. ska du bara ha en.. ja då kan den ju passa där du vill ha den ..

Det man ska tänka mest på är hur man själv arbetar (olika för alla).. så man slipper springa kors och tvärs med pannor och vatten,, den där gyllene triangeln de talar om.. funkar inte alltid att få in (nära till ho, spis och k/f).. men därför måste man tänka på hur man jobbar själv.. jag vill tex ha spis o ho nära.. men bryr mig inte om jag måste gå några meter extra till kyl och frys,, då jag oftast plockar fram allt jag ska ha därifrån innan jag börjar laga mat/baka osv..

Ger bara lite feedback och tankar, som sagt.. *bollplank*
Med vänlig hälsning, Sandra

Skafferiet är ju en dröm, därinne kommer bakmaskin och vissa större skålar och bunkar att vara ihop med torrvaror och diverse drycker, den bänken som blir i köket blir ju 180 cm och där på ena sidan kommer jag isåfall ha kaffebryggare och vattenkokare, det ger ganska gott om plats över om man tänker hur vi använder köket i vardagen. Att ha en extra skiva att ta fram vid behov vid sittbänken är ett bra förslag då vi har tex födelsedagskalas eller julmat då vi brukar vara ca 15-16 personer som vill ha mat! Det är ett fönster där också så jag tänkte att det inte skulle se så belamrat ut med en lägre bänk där?

Jag är också lite tveksam till diskbänken jämte spisen men frågan är ju om det blir bättre med två kortare bänkar, jag får nog testa att göra det alternativet på ikea för att se hur det skulle bli! Vill ju inte gå med kokhett pastavatten från en vägg till den andra med tanke på ostyriga ungar ;)

Din sista mening är helt rätt. Men jag hade därmed satsat på en liten smal ho längst bort på delen vid spisen så du kan fylla grytor och slå av pastavatten osv. Sedan ha diskmaskin och en större ho på andra sidan. Har du diskmaskin och ho vid spisen får du ingen förvaring till grytor och pannor i anslutning till spisen, vilket inte känns effektivt.

Ang. er arbetsyta på andra sidan är den bra när man bakar, men när man lagar mat vill man ha arbetsyta vid spisen och där måste också grytor och div. tänger och annat finnas tillgängligt. Även kryddor och liknande vill jag ha i direkt anslutning till hällen.

• Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
lilla frugan skrev:
Skafferiet är ju en dröm, därinne kommer bakmaskin och vissa större skålar och bunkar att vara ihop med torrvaror och diverse drycker
Vi har ett hörnskafferi från Ballingslöv på ca 1,6 m2. Vet inte om ni kommer köpa ett färdigt eller bygga själv, kan dock komma med några reflektioner om hörnskafferi.

1. Belysning är ett måste. Vi monterade spottar i ena sidoväggen och en brytare som tänder och släcker när dörren öppnas/stängs.

2. Skafferiet är djupt och det är lätt hänt att prylar som inte används ofta hamnar högst upp och längst ner. Vi har t.ex fritös och juicecentrifug i nedre hörnet och grytlappar, handdukar etc högst upp. Grejer som vi använder ofta placerar vi i mitt regionen. Vi har bara mat i mittregionen.

3. Placera hushållsmaskiner som används ofta i lådor, inte i skafferiet. Vi har en assistentlyft som tar ett helt skåp. Väldigt praktiskt att kunna svinga upp maskinen för bak.

4.Fyll inte skafferiet till brädden för då blir det svårt att få en överblick. Älskar vårt skafferi och det är liksom hjärtat i köket vi går till för att få inspiration

Som falkn säger bör du placera stekpannor och grytor ni använder ofta nära spisen. För kastruller m.m som ni inte använder så ofta är det inte hela världen ifall de är lite längre bort. Tycker dock att ni har lite ont om förvaringslådor, men alla är vi olika.

Vi har en matkällare där vi kan källsortera och förvara skrymmande saker som sällan används, sedan har vi ett vitrinskåp vid matbordet som vi kan förvara "finservisen" i så köket behöver egentligen bara kunna förvara mat och det som behövs för att tillaga den....Hur bra har vi det inte i Sverige egentligen... :o

Jag har iallafall bestämt mig för ett massivt furugolv, bodbyn i offwhite och svarta laminatbänkskivor som jag inte hittat än men det finns väl en uppsjö

Jag har funderat på det där med diskhon vid fönstret och en liten ho vid spisen men jag är rädd för att det blir slöseri med utrymme då köket är ganska litet, jag tror att jag gör ett rejält diskutrymme vid fönstret och får väl se till så att ingen är ivägen när pastavatten ska hällas av, köket ligger ur vägen om man tänker efter hur barnen rör sig mellan vardagsrummet och deras egna rum så det är inte så himla mycket spring direkt...

Synpunkter på detta? Vi har 240 i takhöjd och fönster vid diskhon som kommer ligga lite under bänk ytan, de två högskåpen står för att visa måtten på skafferiet på väggarna. Hur bygger man in kyl frys snyggt?

20160105_194724.jpg
Skapa konto

Du väljer självklart integrerad kyl och frys.

20160106_130524.jpg
Skapa konto

Här blir kyl och frys sida vid sida med överskåp, platsbyggt skafferi i bortre hörnet
20160106_130547.jpg
Skapa konto

Plats för fläktkåpa och murat för vedspis
20160106_130557.jpg
Skapa konto

Här blir en sittbänk under fönstret

Nått du kan tänka på är ju att anpassa bänkhöjden vi fönstret efter just fönstret .. (Finns ju många höjder och djup).. Ist för att göra just en "sittbänk" (då använder man oftas fläktskåp eller "ovan kyl o frysskåp").. På så vis får du mer förvaring..och bänken KANSKE blir tillräckligt hög för att duka upp buffé på om man vill :)

(Nu vet jag inte hur högt det är, men bara en tanke sådär)

• Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.