Angående 30 cm skruvtäthet, är det någon som vet anledningen till detta avstånd? Böjer sig skenan annars?
Jag hade tänkt sätta upp två väggskåp METOD á 80x38.6x60 på en sådan här upphängningsskena men bara fästa den i 4 träreglar med circa 60 cm avstånd, tror ni det håller eller måste jag komplettera med molly emellanåt?

R
de är inte skenan som böjer sig men du behöver ju tillräcklig bärighet för att skåpen ska sitta kvar på väggen och inte dra med sig skenan ner i golvet.

Det finns nog en risk för att den flexar lite om man belastar mitt mellan reglar. Men skruvar man ihop skåpen så torde det gå rätt bra.
En molly mellan varje regel är ju inte så svårt att få till, och då hindrar man risken för flex i skenan och ev glipor eller tendenser till hängande skåp, sånt syns ju rätt tydligt.

R
Du behöver inte ha det med ett cc mått på 30cm utan ca. Det som är bra med skenan är att du kan göra bra skruvinfästningar just där du har dina träreglar som antagligen sitter med 60cm mellanrum så där ska du ju definitivt sätta rejäla skruvar. På övriga ställen kan man ju ha någon form av expander eller mollyplugg. Skenan för ju bärighet som helhet. Jag tyckte den var super.

Jag hade reglat upp cc 600 och sedan plyfa på det i mitt kök så jag skruvade cc 300 med en kullrig träskruv i dimension 5x55 eller liknande (28 läkt, 12 plyfa, 13 gips = 53 mm). Där det bara var plyfa körde jag en kortare skruv med samma dimension. I ditt fall hade jag skruvat med liknande skruv som mig där du har reglar och satt stora mollyplugg på de andra platserna. Detta innebär ju dock att du måste mäta ut dess positioner innan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.