Kök
Ögonfröjd: Ja mellan ho och häll menade jag förstås. :) jag tänkte inte på det med kylen, du hade i såfall behövt döda hörnet. Ibland kan det vara värt det då du får ett 60cm lådskåp istället för hörnskåpet, i ditt fall har du ju redan ett Hörnskåp så det kan vara värt att tänka på.
katten1234: 1) Hur får du sådana snygga bilder?? 2) Släng in några överskåp eller en kyl/frys till?
Ögonfröjd: Jag skulle ändå ha kombiugnen på andra sidan det ser konstigt ut brevid varandra. Kombiugnen kommer du inte använda på samma sätt som ugnen det är inte långt att gå heller, prova hemma nu! Diskmaskinen bör vara till höger om vattnet så är den inte ivägen när ni arbetar i köket. Snyggast är om alla bänkskåpen har samma utseende ex tre lådor. I ditt fall kommer även
Ögonfröjd: Om jag förstår din ritning rätt så har du väldigt låga fönster och har svårt att få in skåp under dessa eller??? Ett viktigt mått som underlättar arbetet i köket är 80cm mellan ho och häll! För att få till det så kanske högskåpen ska vara mellan fönstren där hällen är nu? Då bör häll och ho få plats innanför dörren!
Swepin: [bild] Har markerad väggarna vi vill plocka bort med rött
MissAnpassad: Eller så är det så Falkn, att du inte kan den korrekta termen. Jag kan lova dig att det finns till och med antiknördar som inte kan de korrekta termerna på olika byråar med skrivklaffar, allt beror ju på hur stort ordförråd man har. Och TS bad om den korrekta termen, så att TS kunde googla själv.
[SH]: Dina tre framdragna faser är antagligen avsäkrade med 16A. Ta hjälp av elektrikern och anslut hällen till två av faserna, nolla och jord. Ugnen kopplas på den tredje fasen, nolla och jord.
Salsta: Funderar lite på att ha spisen i själva bardisken. Ni som har det, känns det OK? Hur känns det när man har gäster? osv.
Eld: Det fungerar utmärkt. Varför skulle det vara ett problem? Skarpa hörn blir ju svåra att hålla rent men med tio mm radie är det enkelt.
DaNor: Hej, Vi har lackat om luckorna i köket till gråa (från 70-tals furu). Så nu är vi på jakt efter nya handtag. Som en del äldre kök är det 64 mm mellan hålen. Så här i efterhand skulle vi så klart spacklat igen befintliga hål och gjort avståndet större innan vi lackade. Men nu är det som det är och vi är därför på jakt efter snygga handtag till köksluckor i "lantlig /
Paul-Staffanstorp: [citat] Utmärkt är väl ändå att ta i... ;) Det kräver ju en hel del jobb och det kostar pengar och det är kunderna allergiska mot... hehe ;)
LinusK: Skönt att få lite medhåll här. Det är tanken med lådfronterna jag haft hela tiden 😊 Tror jag fått med mig sambon på det tåget nu också. Tack för hjälpen
whork: Skämtar du eller? Det är ju helt fruktansvärt uselt. Vi fick vänta typ tre veckor på att få en diskmaskin (Bosch visserligen) reparerad då torkningen la av. När han väl kom hit bestämde han sig för att det var enklare att fixa i verkstan, så han tog med maskinen. Kom tillbaka en vecka senare och satte tillbaka allting. Frugan öppnade luckan för att äntligen få plocka in smutsig
KycklingMos: Vilken bra tråd! Också på jakt efter ny spis och ugn. De finesser som tagits upp i tråden vill jag definitivt ha. Åtminstone kött-termometer och pyrolys. Det jag saknar är lite konkreta tips på spisar och ugnar som har dessa finesser, och samtidigt har bra kvalité. Kanske någon kan lämna några tips?
andost: Vi fick ta ner de gamla takskivorna som satt i ena delen av rummet, sedan spacklade jag taket med rullspackel. [bild]
Pin: [citat] En bild vill man ju ha med sig. Om det sen bara är en pappersutskrift som inte är så lätt att editera är väl en sak. Det är väl en självklarhet att ta bilden (om man inte vill ge all blankt papper) och ge någon annan och be dem överträffa förslaget. Detta behöver ju inte betyda priskrig utan att den andra arkitekten hittar en bättre lösning. Själv gick jag till ett
plan-g: Stort tack för svaren här. Som Anders07 skriver så kommer ju luft in i kylens nederparti som är ett galler i sig. Ett stort luftintag där. Ingen extra lucka är satt framför kyl/frys så de tar in luft som vanligt, motsvarande om de står på golvet. Sockeln blockerar heller inte luftintaget då kyl/frys står ovanpå sockeln. Gallren som skickades med ser jag egentligen ingen anledning att
FRS: Tack för info och input. Verkar som om det det blir ett mer "välkänt" märke på kyl/frys också. Det som tilltalade mig med det andra var väl just designen, men efter din input känns det inte så aktuellt....
klykan: Blev riktigt snyggt! Skoj med lite egna lösningar också ☺
MiaSthlm: Har någon här erfarenhet av terazzosten i kök? Helst skulle jag vilja ha marmor men det kostar ju mer än skjortan och kanske inte det mest praktiska. Ge mig lite tips
HA77EN: Den är klingad, blev 14 cm hög. Har inte satt nån utdragbar låda där ännu, det kommer. Do it! :)
Anonymiserad 137805: inbyggnadsugnar är generellt dyrare än spisar (gäller ej IKEA) inbyggnadsmicro är generellt avsevärt dyrare än fristående. 1000.- 1500.- för en fristående kostar 4.500.- 5.500 som inbyggnad. det är ram och luftledare som skilljer
Gusten87: [quote="TowaTei, post: 2432884"]100% ! Jag ångrar ändå inte att jag offrade dubbelhon eftersom jag då istället fick plats med 80cm-lådor under spishällen, men om utrymmet finns tycker jag absolut att man ska satsa på dubbelho. /QUOTE] Angående spishällen gjorde jag en lite grej där också för att enkelt komma åt lådorna under tiden man lagar mat, och det var att montera hällen
Snigla: Vad vill du ha ut av köket? Lagar du mycket mat? Diskmaskin? Elspis och/eller vedspis? Kombinerad kyl o frys? Sittyta/matplats? Med vänlig hälsning, Sandra
FruJosefsson: Vi har Veddinge som är en av de billigare och den håller superfin kvalitet. Luckan Voxtorp är dyrare och den är också deras tjockaste lucka, för greppets skull. Men kvalitetsmässigt skiljer det inget...
carlsson206: Nej, vänta tills det härdat! Mycket enklare då!
JohannesO: Hej! Jag funderar på om det kunde vara en bra variant för vårt relaxrumsbygge att ha en sån där minimal vattenkran och ho som brukar finnas på cafeer där man placerar glaset mot en bygel under kranen och trycker in glaset för att få vattnet att komma. Typ som denna: [bild] En annan idé vore att köra på en tapp-kran med spak ovanpå som fästs i bänken och ha en separat liten ho
Ögonfröjd: Nej de kör inte med kampanjer längre, du kommer billigt undan ändå!
cwikdahl: Jo, skarven i skivan är ju inte ideal, men det visste jag ju om och hade godkänt. Grejen är att jag vill ha så stor arbetsyta som möjligt mellan häll och diskho och prioriterade det högre än den skarven. Argumentet om att plattorna sitter snett på arken borde innebära att jag betalar mer för monteringen, inte att resultatet blir sämre. Det går ju att göra rätt. Om en enskild platta