Hej,
Vi håller på att fylla ut köket med täckskivor men har ett par problem.
1. Det första problemet är att få perfekt passform, det klart svårare än man kan tänka sig, särskilt med tanke på att väggarna inte är raka. Just nu har vi sågat till 3 st täckskivor för ett högskåp inne vid väggen men blir inte sågningen på fel sida så blir glappen större än man önskar ex :

http://i.imgur.com/UPu24Oo.jpg

http://i.imgur.com/LZbfD0G.jpg

http://i.imgur.com/2jhVFyr.jpg

http://i.imgur.com/4EeqAQM.jpg

http://i.imgur.com/MNdH2Ho.jpg
Vid detta laget är jag ganska trött på hur jag kan misslyckas med detta så nu funderar jag på att fylla igen det med latex. Tanken är sen att det ska sitta tapet på Gipsväggarna.
Tillvägagångssättet är följande :
1. Mät längst upp och längst ner
2. Rita ut punkterna(längst ut) på täckskivan på baksidan
3. Tejpa med packtejp på framsidan där snittet kommer hamna för att undvika flisning
4. Sätt fast täckskivan i bordet
5. Sätt fast rätskivan så att den ska stämma överrens med hur cirkelsågen sågar, i mitt fall + 33 mm.
6. Kontrollera att klingan kommer gå på rätt ställe
7. Kör med cirkelsågen hela längden och se till att den går emot rätskivan.
Finns det något jag kan göra för att förbättra resultaten? Och är det okay med latexfog för täckskivan ovan? Eller ska jag ta o såga om en ny?
2. En täckskiva är 240 cm lång, jag har då antagit att det är samma som 4 x 60 cm skåp. Det märkliga är dock att när jag lägger till en 240 sågad täckskiva upp mot taket så är det ca 5 mm glapp in till nästa täckskiva(den som finns på bild ovan)!? Ska man fylla ut detta med latexfog? Känns ju sådär att såga till en 5 mm bred täckbit och få perfekt passform på den?
3. När man sågat en täckskiva och man ser att den är 2 mm fel över så gott som hela längden(240). Hur åtgärdar man detta lättast? Jag kan tänka mig att en el-hyvel hade varit perfekt för detta men det är inget jag har. Är det värt att köpa eller kan man få det hyfsat rakt med en slipmus också? Att försöka såga av detta med en cirkelsåg eller sticksåg känns omöjligt?
4. Vissa täckskivor blir ganska breda, hur gör man så att den inte vippar in i den ändan där den inte är fäst i skåpet? Att sätta dit regel eller liknande känns inte jätte lätt nu när skåpen redan är på plats?
Vi håller på att fylla ut köket med täckskivor men har ett par problem.
1. Det första problemet är att få perfekt passform, det klart svårare än man kan tänka sig, särskilt med tanke på att väggarna inte är raka. Just nu har vi sågat till 3 st täckskivor för ett högskåp inne vid väggen men blir inte sågningen på fel sida så blir glappen större än man önskar ex :

http://i.imgur.com/UPu24Oo.jpg

http://i.imgur.com/LZbfD0G.jpg

http://i.imgur.com/2jhVFyr.jpg

http://i.imgur.com/4EeqAQM.jpg

http://i.imgur.com/MNdH2Ho.jpg
Vid detta laget är jag ganska trött på hur jag kan misslyckas med detta så nu funderar jag på att fylla igen det med latex. Tanken är sen att det ska sitta tapet på Gipsväggarna.
Tillvägagångssättet är följande :
1. Mät längst upp och längst ner
2. Rita ut punkterna(längst ut) på täckskivan på baksidan
3. Tejpa med packtejp på framsidan där snittet kommer hamna för att undvika flisning
4. Sätt fast täckskivan i bordet
5. Sätt fast rätskivan så att den ska stämma överrens med hur cirkelsågen sågar, i mitt fall + 33 mm.
6. Kontrollera att klingan kommer gå på rätt ställe
7. Kör med cirkelsågen hela längden och se till att den går emot rätskivan.
Finns det något jag kan göra för att förbättra resultaten? Och är det okay med latexfog för täckskivan ovan? Eller ska jag ta o såga om en ny?
2. En täckskiva är 240 cm lång, jag har då antagit att det är samma som 4 x 60 cm skåp. Det märkliga är dock att när jag lägger till en 240 sågad täckskiva upp mot taket så är det ca 5 mm glapp in till nästa täckskiva(den som finns på bild ovan)!? Ska man fylla ut detta med latexfog? Känns ju sådär att såga till en 5 mm bred täckbit och få perfekt passform på den?
3. När man sågat en täckskiva och man ser att den är 2 mm fel över så gott som hela längden(240). Hur åtgärdar man detta lättast? Jag kan tänka mig att en el-hyvel hade varit perfekt för detta men det är inget jag har. Är det värt att köpa eller kan man få det hyfsat rakt med en slipmus också? Att försöka såga av detta med en cirkelsåg eller sticksåg känns omöjligt?
4. Vissa täckskivor blir ganska breda, hur gör man så att den inte vippar in i den ändan där den inte är fäst i skåpet? Att sätta dit regel eller liknande känns inte jätte lätt nu när skåpen redan är på plats?
Latexfog alla gånger - Snudd på helt omöjligt att få 100% passform mot väggar. Ibland kan man lyckas men oftast blir det lite latex. Se till att dra så tunn fog som möjligt. Använd tejp om du är osäker.
3. Enklast är att ta den i ett klyvbord om det är 2mm på hela längden. En sänksåg med skena löser även problemet. tror inte att el hyvel är det bästa verktyget då täcksidorna ofta är MDF och risken är dåligt resultat eller att flisor går av lacken.
4. Är det en bredare täcksida så sätter jag ofta en bit bakom för att få stöd men som du säger bör detta göras innan man får allt på plats. Här håller faktiskt latex den på plats ganska bra om man är försiktig vid applicering.
3. Enklast är att ta den i ett klyvbord om det är 2mm på hela längden. En sänksåg med skena löser även problemet. tror inte att el hyvel är det bästa verktyget då täcksidorna ofta är MDF och risken är dåligt resultat eller att flisor går av lacken.
4. Är det en bredare täcksida så sätter jag ofta en bit bakom för att få stöd men som du säger bör detta göras innan man får allt på plats. Här håller faktiskt latex den på plats ganska bra om man är försiktig vid applicering.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Ingen fog eller list i ditt fall skulle jag säga.
När du gör det vertikala snittet skall man gera med en lutning så att den delen som är vitmålad blir spetsig mot väggen, 15 graders lutning räcker gott, sedan gör du täckskivan 1,5 - 2 mm bredare än vad som behövs.
Om du nu glömt att sätta någon list som anhåll, sätt den med konstruktionslim, riktigt enerverande om och när någon av oförsiktighet kommer att trycka in den, mitt råd är att sätta ett anhåll, med lim.
Mvh P-A
När du gör det vertikala snittet skall man gera med en lutning så att den delen som är vitmålad blir spetsig mot väggen, 15 graders lutning räcker gott, sedan gör du täckskivan 1,5 - 2 mm bredare än vad som behövs.
Om du nu glömt att sätta någon list som anhåll, sätt den med konstruktionslim, riktigt enerverande om och när någon av oförsiktighet kommer att trycka in den, mitt råd är att sätta ett anhåll, med lim.
Mvh P-A
Glömde att skriva en lite sak om täckskivorna, om du inte vill ha urslag i den, tejpa med vanlig maskeringstejp och skär försiktigt med en vass tapetkniv eller pappkniv, ett spår så att det inte flisar ur färg vid kapning.
Tack, kör med latexfog alt silikonfog för att täppa igen håligheterna.
När det gäller att ha något som ligger emot på insidan så funderar jag på att köpa en sådan som denna :

http://www.wolfcraft.com/en/products/p/adapters/1_angular_gear/s/p/index.html
Och då sätta de 45x80 reglarna jag har hemma liggande i garaget. Frågan är dock om man verkligen får in handtaget på 5.5 cm. Får nog räkna med att man får förborra i regeln och troligen även sänka ner skruven lite. Problemet kan bli att man kan bara skruva ner skruven så långt som själva bitsen är vilket inte blir mycket.

Man kan såklart sätta lite lim under denna för att få den än mer stabil om man nu inte lyckas få igenom en skruv genom gips och OSB.
Att bara limma låter inte dumt, problemet är dock att det tar en väldig tid på sig att torka misstänker jag och den kommer egentligen bara sitta i yttre pappet på gipset.
Annat alternativ är att köpa beslag, ex som dessa :

http://www.jula.se/globalassets/cat...dth=458&height=458&scale=canvas&bgcolor=white
Eller kanske rakt av riktiga vinkel järn. De är ganska tunna och det är ganska troligt att man kan driva igenom en skruv hela vägen in i väggen.
När det gäller att ha något som ligger emot på insidan så funderar jag på att köpa en sådan som denna :

http://www.wolfcraft.com/en/products/p/adapters/1_angular_gear/s/p/index.html
Och då sätta de 45x80 reglarna jag har hemma liggande i garaget. Frågan är dock om man verkligen får in handtaget på 5.5 cm. Får nog räkna med att man får förborra i regeln och troligen även sänka ner skruven lite. Problemet kan bli att man kan bara skruva ner skruven så långt som själva bitsen är vilket inte blir mycket.

Man kan såklart sätta lite lim under denna för att få den än mer stabil om man nu inte lyckas få igenom en skruv genom gips och OSB.
Att bara limma låter inte dumt, problemet är dock att det tar en väldig tid på sig att torka misstänker jag och den kommer egentligen bara sitta i yttre pappet på gipset.
Annat alternativ är att köpa beslag, ex som dessa :

http://www.jula.se/globalassets/cat...dth=458&height=458&scale=canvas&bgcolor=white
Eller kanske rakt av riktiga vinkel järn. De är ganska tunna och det är ganska troligt att man kan driva igenom en skruv hela vägen in i väggen.
Problemet med vinkeljärnen kan vara att om man sedan sätter en dokorlist uppe vid taket mot täckskivan så finns det inget direkt att slåfast den i. Att hamra in spik i en täckskiva som enbart hålls av ett par vinkeljärn blir kanske inte särskilt hållbart?
Aha smart, tack för tipset! Det där med vinkel känns dock som lite överkurs för min del. Har nog med att få det rakt och fint OCH RÄTT med vanlig inställning på cirkelsågen.Pagno skrev:
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Använd inte silikon!!!
Den dagen ni tröttnar på tapeten och vill måla kommer du hata dig själv!
I mitt kök har tidigare renoverare använt silikon överallt, nu när jag målat stommar, väggar och tak så försöker färgen smita iväg i alla skarvar.
Använd latex eller akryl, för din egen skull
PS ska du inte göra ett uppvik med tapeten som man brukar göra på lister och foder?
Den dagen ni tröttnar på tapeten och vill måla kommer du hata dig själv!
I mitt kök har tidigare renoverare använt silikon överallt, nu när jag målat stommar, väggar och tak så försöker färgen smita iväg i alla skarvar.
Använd latex eller akryl, för din egen skull
PS ska du inte göra ett uppvik med tapeten som man brukar göra på lister och foder?
Vi byggde en enkel ram av reglar för att ha nåt att fästa täckskivan i. Ramen byggdes när allt var på plats, för att kunna mäta in allt ordentligt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipset, då blir det latexFjojtmehmet skrev:Använd inte silikon!!!
Den dagen ni tröttnar på tapeten och vill måla kommer du hata dig själv!
I mitt kök har tidigare renoverare använt silikon överallt, nu när jag målat stommar, väggar och tak så försöker färgen smita iväg i alla skarvar.
Använd latex eller akryl, för din egen skull
PS ska du inte göra ett uppvik med tapeten som man brukar göra på lister och foder?
Jo jag hörde också att man skulle lägga upp tapeten en liten bit på täckskivorna. Dock hörde jag att några kompisar till mig gjorde det inte, vet inte om det är en smaksak eller en standard men det låter som en bra lösning i mitt fall
Satte dit 2 av täckskivorna idag, långsamt går det.
Vi bestämde oss för att köra på att köra på en större version av vinkeljärn och då den där 90 graders vinkeldragare vilket fungerade bra. Det var dock ingen idé att försöka mäta sig till var de skulle sitta utan det fick bli till att passa in det med små passbitar istället. En hel del fram och tillbaka innan det blev hyfsat bra.
Fick såga till den längsgående skivan tyvärr med sticksåg, skulle av 2-5 mm vilket tog sin tid och blev dessutom inte alls så rakt som man skulle vilja. Vi satte dock den ojämna delen ner mot skåpen vilket gör att det inte syns och det blir dessutom lättare att täcka igen med latex.

http://i.imgur.com/ZECnr7d.jpg

http://i.imgur.com/X1K0biO.jpg

http://i.imgur.com/VtpbfEC.jpg

http://i.imgur.com/c94Jpue.jpg
Vi bestämde oss för att köra på att köra på en större version av vinkeljärn och då den där 90 graders vinkeldragare vilket fungerade bra. Det var dock ingen idé att försöka mäta sig till var de skulle sitta utan det fick bli till att passa in det med små passbitar istället. En hel del fram och tillbaka innan det blev hyfsat bra.
Fick såga till den längsgående skivan tyvärr med sticksåg, skulle av 2-5 mm vilket tog sin tid och blev dessutom inte alls så rakt som man skulle vilja. Vi satte dock den ojämna delen ner mot skåpen vilket gör att det inte syns och det blir dessutom lättare att täcka igen med latex.

http://i.imgur.com/ZECnr7d.jpg

http://i.imgur.com/X1K0biO.jpg

http://i.imgur.com/VtpbfEC.jpg

http://i.imgur.com/c94Jpue.jpg
Måste säga att vinkeldragaren fungerade över förväntan, utan den hade vi inte lyckats få dit vinkeljärn.
Kan säga att vi var på gång att sätta dit en 45x80 regel också men trotts att vi urholkade den vid skruvarna så skulle vi inte få i tillräckligt långa och kraftiga skruvar för att den skulle fylla en bättre funktion än vinkeljärnen. Utrymmet att röra sig var helt enkelt för litet.
Kan säga att vi var på gång att sätta dit en 45x80 regel också men trotts att vi urholkade den vid skruvarna så skulle vi inte få i tillräckligt långa och kraftiga skruvar för att den skulle fylla en bättre funktion än vinkeljärnen. Utrymmet att röra sig var helt enkelt för litet.