1 463 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Vid dubbla gipsskivor ta bort del av yttre utan att skada inre
Hej,
Har tagit bort en del kakel i köket och behöver byta lite gipsdelar. Väggen har dubbla gipsskivor pga brandskydd och jag vill helst bara få ut rektangulära bitar av den yttre gipsskivan utan att skada den inre. Tips på metod och verktyg för detta mottages tacksamt.
Har tagit bort en del kakel i köket och behöver byta lite gipsdelar. Väggen har dubbla gipsskivor pga brandskydd och jag vill helst bara få ut rektangulära bitar av den yttre gipsskivan utan att skada den inre. Tips på metod och verktyg för detta mottages tacksamt.
Ta en magnet och leta reda på skruvarna och skruva sedan ut dem. Skruvskallarna är ju ändå mest täckta av spackel som är så mjukt att du lätt trycker en skruv-bit rakt igenom det. Om du har tapet måste du naturligtvis Rica bort den först för annars får du kämpa med skruvbiten. Jag gjorde själv så med en vägg som jag rev delvis för något år sedan och det funkade bra.
Det var smart gjort. Övre delen av gipsskivan kan jag göra så med men den undre ned mot köksbänk är tyvärr täckt med kakelfix nästan ända ned.
Kan inte komma på annat än att köra med cirkelsåg och klingan på 13mm djup. Men då får ju det inte vara en massa fix på den. Kommer damma, klingan kommer vara förstörd efter och maskinen mår inte så bra. Jag köpte en 300kr cirkelsåg på jula för liknande uppgift.
Sen funkar magnet bra om det inte är allt för tjockt skikt. En liten neodynmagnet med hål i är perfekt, den centrerar över skruven och sen kan du knacka bort spackel och fix.
Sen funkar magnet bra om det inte är allt för tjockt skikt. En liten neodynmagnet med hål i är perfekt, den centrerar över skruven och sen kan du knacka bort spackel och fix.
Klicka här för att svara