Kök
annmabel: Tack för dina tips Anders! Jag vänder mig nog till Diapol då. Skönt att slippa hämta ;)
Ögonfröjd: Det går att underlimma den hon i ett 60skåp men inte ha den ovanpå. Kanske hällen inte var en induktion då går det med 2,8 bänkskiva. Om du vill ha micron vid de grunda skåpen kan du ta ett 60väggskåp som landar på bänkskåpen då kommer micron längre ner. Det eller ett grunt högskåp med micro.
Karl_Pedal: Inte ett smack efter vad jag kan se. Eller kan det vara gömt på nåt smart ställe?
Dracula: Mina föräldrar köpte för en halv förmögenhet ett Marbodal -kök, med installation av rubbet. Ett ganska stort kök. Köksstilen är den gamla stilen, som likar detta på bifogad bild. Något jag noterade efter att köket var klart att de saknades lådor där övre väggskåpen ligger an direkt mot köksbänken. Det brukar alltid vara lådor där direkt under dörren, men mina föräldrar
Wendigo: Gammal krogjobbare så jag är lite skadad av att det ska vara skönt att jobba i köket. :) Dessutom så gillar jag stilen. Schysst med en stor rostfri spis. Bänkskivorna är rostfria. Specialbeställda från Franke. Det blev oväntat billigt och värt varenda krona. Fantastiskt att kunna tvätta av med stålull och såpa efter matlagningen. Vitrinskåpen är städade eftersom det är
Hagenblad: Aha. ja, det följde med en ventil, men som inte gick att få dit. Även hålet för kran fick jag modda för att få dit kranen, så detta blev kompromissen. Har en rörpulare som jag renoverat framgafflar åt som står här, så jag får be han kolla upp det. Tack.
Drotz: Problemet löst. Nästan pinsamt. ;) Läste på om skåpen på Ikeas hemsida. Står så här: Storlek (monterad): Djup utan upphängningsskena: 59.0 cm Djup med upphängningsskena: 60.0 cm Den centimetern är avdragen redan. Så med skena blir dom 60 djupa som jag räknat på. Pheew. Problem solved. 👍
Mattias_Eson: Är det en sparksockel i ett kök? www.hth.se/kop-online/kop-tillbehor-online/kokssocklar/26894257/skarv-i-plast-till-forlangning-av-sockel/ finns hos de flesta bygghandlare men detta var första bästa på google
nino: Tycker jag har hyfsad koll på plattsättning... Det kan ju vara skillnader på fixen idag och för 50 år sen också, blev förvånad själv, har rivit många badrum och där är det precis som du säger men här blev det kattskit
Micro: Googla lite på din kyl och frys så står det säkert angivet från tillverkaren hur mycket luftspalt du behöver ha upptill. Tror inte tillverkaren skojar om sådana saker då för dålig luftcirkulation gör så att dina vitvaror havererar. Sedan kanske du kan montera ett hyllplan utan lucka i utrymmet som blir över. :)
Anonymiserad 137805: essvent fläkten är den som gäller och kan/bör/skall styras av spiskåpan. om du har ytterligare en fläkt i kåpan är risken mycket stor att den trycker den ut mat oset till de övriga utrymmen som ventileras typ badrum, tvättstuga mm. Aliancefläkten skall ju vara smart till centralventilation och styra både fläktkåpa och centralfläkt men då krävs en noggrann injustering. frågan är
Ögonfröjd: Det finns ingen färdig lösning, antingen gör man som jag skrev ovan. Öka ett skåp med 20cm och skippa detta skåp. Om man ändå vill prova någon lösning så köp tre lådfronter i rätt höjd och kapa dessa mot väggen. Kan dock inte garantera ett bra resultat. (Jag jobbar som kökssäljare på Ikea)
Anonymiserad 137805: Nürnberg fabriken stängdes av electrolux kanske 2008. Så nu görs de flesta maskinerna i polen. Har kvaliteten blivit bättre? Det är tur att det är fem års garanti på husqvarna kan man säga
Tallguy196: Vrid på ratten för att öppna spjället och håll en bit toapapper under fläkten. Om spjället fungerar sugs pappret fast mot intaget. Annars felanmäler du, det där ska värden fixa.
Anonymiserad 137805: ta bort överdelen och hitta ännu mera än det du ser (toppen av isberget). använd spackelspade eller snöskyffel när du väl kommit dit
eleson: Hur proffsen gör har även med tradition och logistik att göra , bl a. Om man skall leda ett jobb och leja underleverantörer till höger och vänster så kan man göra på ett eget sätt som sparar någon timme, eller göra på ett sätt som gör att alla kan räkna på, och förbereda, jobbet. Kök som hänger på skenor gör det enklare att kakla först. Skruva ihop ett över- och ett
erix0n: Hehe ja... Det blir inga bilder då köket inte kommer renoveras då jag kommer att flytta rätt snart, snabba vändningar :) tack för era svar!
katten1234: Tackar för era svar! Vi har två hoar nu men använder aldrig själva delaren i mitten utan nu kör vi på en ho istället, och stor ska den vara! Det blir en sådan här, 80 cm: http://www.smarthem.se/11924/p/infallda-en-ho/intra-primus-n-100-xl-vit/?gclid=COHnr4_StMwCFSH3cgodczYGQw [bild] [bild]
gaidin: I mitt kök är det 190cm i takhöjd. När jag tog över huset hade tidigare ägaren satt ett kök utan sockel för att få ner bänkhöjden så det gick att sätta överskåp. Eftersom jag inte ville stå på knä när jag diskade bytte jag köket och satte i IKEAs faktum med så hög sockel som möjligt och satte sedan liggande överskåp, tror de är 40Cm höga. Det blev helt OK. Nu bor jag i
sam34: Hej,vi har en sådan spis från Electrolux med induktionshäll. De är jättebra och passar bra särskilt till mindre kök. Enda nackdelen är väl om man bakar mycket att varmluftsugn är i nedre ugn men annars är det att rekommendera.
katten1234: Hej, Nu har Elon kommit med ett eget EPOQ, ska tydligen levereras av Ballingslöv och deras fabrik i Danmark. Prismässigt ligger dem som Epoq eller billigare, men har betydligt sämre utbud, därav priset. Vad tror ni om kvaliten? Vem blir först att beställa? http://www.backlunda.se/
zingo: Renoverar gäststugan och nu kommit till köket. Stugan är liten och det får inte plats en vanlig spis. Därför får det bli en bänkspis med liten ugn. Köket är 13 kvm och det är öppet upp till nock. Lär behöva en köksfläkt till bänkspisen och undrar nu hur jag smidigast installerar den. Kan jag dra röret ut genom väggen eller måste det dras rakt upp genom taket?
Gabbe1: Välkommen till forumet! De flesta fläktar har ju anslutning uppåt, men det är ju fullt möjligt att sätta en 90º böj och dra ut genom väggen. Tänk dock på att det finns brandskyddskrav kring detta, de flesta skorstensfejarmästare brukar kräva att man installerar antingen ett brandspjäll på insidan väggen eller en större plåt runt röret på utsidan fasaden.
Henrik Lindholm: Hej Lansgar Tack för svaret. Ja det är en spiskåpa jag vill ha. Problemet med Frankes fläktar är om jag fattat det rätt att de bara har stöd för AC motor och inte EC. Spontant känns det bästa alternativet för mig just nu att köpa en gammal fläkt på blocket, och rycka bort motor och annat innankrom. Eller att köpa en kåpa ifrån fjäråskupan eller någon annan leverantör med
blygarn: Oja den är fruktansvärd att ha o göra med - eller inlärningskurvan är lång och smärtsam, men nu när man har gjort ett par tre försök så börjar man förstå hur allt fungerar - och det är ju faktiskt riktigt smidigt att man har hela plocklistan klar, och att man kna ändra allt samtigt. Man kommer långt om man har gjort sin hemläxa och har bra koll på sina mått. Tåls att
katten1234: [citat] Och här är tre st som hävdar motsatsen: http://www.vartnyahus.se/trend/den-oppna-planlosningen-pa-vag-ut-eller-har-for-att-stanna/ "t. Under de senaste åren har jag inte träffat på en enda kund som har velat avskärma köket från samvarodelen. Alla vill ha det öppet. " Det säger ganska mycket...
sommarlängtan: Hej! Behöver hjälp med att välja vilket mått på köksfönster jag ska beställa. Snälla! Hjälp mig! Huset är en 1 1/2-plans trävilla från 30-talet med masadtak. Övriga fönster på nedervåningen är 144 höga x 130 breda de är dock inte på samma ytterväggar som köksfönstren. Idag finns bara ett fönster och vi ska byta ut det mot tre stycken för att få ett ljusare kök.