Kök
pelpet: Kan du såga ur väggen bakom diskmaskinen så att den går att skjuta in?
Krister köksmontör: Ett Ikeakök med 20-25 stommar med inredning, passbitar, takanslutning mm monterar jag på max 3 arbetsdagar, 5 dagar med elektriker, vvs och plattsättare. Min erfarenhet av platta paket kontra stomfärdiga kök är att stomfärdiga kök tar lika lång tid eftersom dom tar mer plats och är jobbigare att hantera, därför jobbar jag ALLTID för ett fast stompris.
Anonymiserad 137805: du har en läcka högre upp kan vara nästan vad som helst täppt slang mellan lunga och tråg stigrörets anslutning vid värmare avloppsslangens anslutning vid pump eller dess skarv någon av anslutningarna från tråget ta fram maskinen och plocka bort alla plåtar och titta
moperandi: 4mm glipa borde inte skapa några som helst problem. Det är vanligare än man tror att väggar inte är helt plana. Det diffade mer än så på mitt förra hus med murade väggar, där jag monterade just ett Ikea Metod kök. Prova först utan att shimsa, det finns viss flexibilitet i upphängningsjärnen på stommarna om jag inte minns fel. Eventuellt får du kompensera i nederkant på skåpen
Vanbeasten: Jag köpte ett KVIK-kök från butiken i Barkarby. Fick jättebra service, svar på alla frågor och hjälp att rita upp köket och välja material och tillval. När köket var beställt och handpenningen betald hade jag inga mer frågor och därför ingen anledning att kontakta säljaren igen. Köket med vitvaror gick på 112 000 kr, om nu det spelar någon roll... Stommarna var monterade vid
toolman77: En till baksida med epoq är att de i princip inte har något lager i Sverige så alla kompletteringar/ reklamationer blit väldigt dyra eller tar lång tid. Jag byggde epoq kök 2013 och tycker att det hållit bra.
Paul-Staffanstorp: I både HTH och Smedstorps låga väggskåp 704 resp 720mm följer det med 2 hyllplan men i deras högre variant som är 864 resp 860mm följer det med 3st och jag kan nog tycka det är rimligt om man ska kunna nyttja skåpen.
TowaTei: [citat] Det blev ett kök från Kvänum, men man kan säkert hitta minst lika bra säljare hos andra leverantörer om man har tur. De andra jag träffade var bla Ballingslöv och Vedum.
PeterStrandberg: Sök på de produkter som finns så finns det läsning. Jag är stort fan av kolsyrat men kör ändå med sodastreamer https://www.google.se/search?q=kolsyrat+siye&oq=kolsyrat+siye&aqs=chrome..69i57.4209j0j4&client=ms-android-om-lge&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#num=50&safe=off&q=kolsyrat+site:www.byggahus.se
danne_88: Alla som säljer ballingslöv från lager borde ha denna.
Nerre: Boverkets regler i sig kanske inte är lagkrav, men kommunerna kanske har bestämt att man måste följa boverkets regler för att få bygglov. Då blir det visserligen inte olagligt att bryta mot reglerna, men du kan heller inte få bygglov om du bryter mot reglerna så i praktiken måste de följas. Men sen är det ju ofta så att lagar hänvisar vidare till förordningar och föreskrifter. En
Stefan1972: ja plastiskt trä är ju mycket snyggare såklart.............:rolleyes: Det är ju en spricka på 15-20 mm som kanske inte ens går igenom skivan och kan limmas. Därav mitt förslag att bara täta den lite fint och låta den vara. Glasklar silicon som man bara arbetar ner i sprickan lär ju knappast synas sen om man nu inte går dagliga ronder och synar små brister då såklart.
Paul-Staffanstorp: Tyvärr är jag ganska säker på att det inte fungerar då innermåtten är olika på skåpen. Kan du inte ta av ett bakstycke och ta med dig till Ikea och jämföra på plats ? ;) Tråkigt du råkat ut för en strulig säljare. :(
s37632: Hej! Bra tips detta med ugnslampan , önskar jag läst det innan jag själv bytte ungnslampa och att det ändå inte fungerade. Läste till slut manualen , och där stod det faktiskt. :thumbup: En fråga , har problem med att en gnisttändare slutat fungera, nu tänder vi med tändsticka. Kan man byta detta själv eller måste en service tekniker göra detta?
ccf: [citat] Är detta inklusive eller exklusive hörnskåpet (dvs är väggbiten 180 eller 240 cm)? Malmgrens ritning är jättefin (föredrar versionen med skåpsfläkt), men jag skulle kanske inte ställa kylen bredvid skrivbordet. I en såpass liten lägenhet känns det som att kokvrån blir relativt stor även om kylen står bredvid spisen.
Kirderf85: Tack, elen är nått vi funderat mycket över. Precis under ventilationsröret sticker elen ut. De hade den i gamla fläktskåpet. Där hade de dragit el till lampor och uttag precis under skåpen. Tanken var att göra liknande. Dock kanske det finns ett smartare sätt att förbereda det på innan man sätter dit skåpen.
Joanna Wrzesinska: Jobbar med stenar och diskbänkar, skulle tippa på att du kan komma under 20k på riktig sten och det tycker jag är värt. Vill du ha en tåligare sten så rekommenderar jag att titta på granit. Marmor tål tex inte kolsyra och sura saker. Lägger du en skiva citron på eller spiller läsk så kan skivan få fläckar. värme är inget stort problem.
Johan Van Kuyl: Framför allt så är den av marmor och väger ca 500000000kg, sen är den fastlimmad också, vet inte hur mkt man bör mecka med det... lär bli fult när man lägger på skivan sen... med limmad menar jag dels limmad i köksstommen, men även att skivan är skarvad och ihoplimmad... [citat]
Rowah: Tapwell Rin 887 bode väl funka ? http://www.tapwell.se/RIN-887-9418313-sv/article
Joh_81: Ikeas Metod är uppbyggt har lucklängder med 10 cm intervall. 10, 20, 40 & 60. har ett mer "ojämnt" mått. Eftersom diskmaskinens front är justerbar mellan 116 - 150 mm så känns det kört att få till nåt som funkar utan att kapa.
falkn: [citat] Kan ju vara för att de har hälften så mycket personal som för några år sedan. Det är också ett av de vanligaste försäljningsargumenten alla kategorier.
MagHam: [citat] Jo, men om man köper ett fönster för modulmått t ex 6x10 så förväntar man sig att karmyttermåtten är 585x985 mm eller nåt sånt. Vill nog påstå att man får se upp med en del spisar där samma tänk om marginal verkar ha ändrats eller variera efter modell&fabrikat.
Hallerudsbo: Har använt överskåp till kyl från ikea där jag har kapat skåpet i förra lägenheten. Va inga problem men dock får du bara slät dörr då på grund av att man får kapa
sussneh: Elgigantens kök är samma mått som Ikeas gamla, så kolla in deras stommar! Man kan även beställa ur Ikeas gamla sortiment FAKTUM fram till september i år. Jag gjorde en "mini-renovering" av ett Ikea-kök från 2013 eftersom layouten var förfärlig och köket inte var färdigt, och beställde nya FAKTUM-stommar. Men det går faktiskt att köpa de nya bänkstommarna och kapa, vi fick göra
Anonymiserad 137805: När du inte har löstagbara socklar blir inte detta bra. Varken nu eller i framtiden. Inuti skåpen är bäst på alla sätt. I botten plan blir utmärkt
gaia: min utdragbara från 80-talet var av bok. Bok ger ingen bismak och används ofta till föremål som har kontakt med maten typ kavel, skärbräda
Ögonfröjd: Ja mellan ho och häll menade jag förstås. :) jag tänkte inte på det med kylen, du hade i såfall behövt döda hörnet. Ibland kan det vara värt det då du får ett 60cm lådskåp istället för hörnskåpet, i ditt fall har du ju redan ett Hörnskåp så det kan vara värt att tänka på.