Kök
SSSS: [citat] Vad är det för modell på kyl/frysen?
Demmpa: Exakt vad är det du vill ha bild på? Är det själva panelen (sid 10 & 19)? Är det programguiden (sid 2, 17-18)?
blue.b: Köp inte skivan via köksåterförsäljaren är mitt råd. När jag köpte mitt kök så skiljde det nästan 5000kr till fördel för en "lokal" stenhandlare mot köksförsäljarens pris
MRAnonymus: Skivan är fortfarande väldigt bra. Vattnet stöts bort av vaxet så det är enkelt att torka av. Underbart! Sen att damen är mer slarvig än mig är en annan femma (lite småmärken i träet helt enkelt). Bänkskivevaxet är som när jag lade på det än med andra ord.
slurppe99: Vet inget om de tre firmorna förutom att Creoforms återförsäljare Björklinge kök brukar ligga bra till i pris då de ligger lite avsides. Björklinge kök hade även luckor från andra försäljare. Själv valde jag annan firma Upplands kök & lack som förutom att sprutmåla luckor tar in luckor från Novaflex och Ramnaköket. Jag har fanerluckor från Ramnaköket.
Bondra: Hej! Har sett en del som fällt in spottar i sina IKEA hyllor ifrån modellserien LACK. Känns som en smart lösning som inte kräver allt för stora ingrepp. Eftersom hyllorna mestadels innehåller papper eftersöker jag svala spottar som inte sätter eld på hyllan :) Vad rekommenderar ni?
Ögonfröjd: Precis så jag menade då kan man gömma stöket!
jegu: Jag har en kund som har köpt en Lofra och har därmed sett den in action. Det är en robust pjäs med fina detaljer såsom handtag i metall (mässing). Lofra är ju ett väletablerat företag i Italien och de kan ju sina gasspisar, så inget överraskande där. Jag har inte själv lagat mat på den, men kunden verkar nöjd. Hoppas det hjälper er lite iaf :)
mexitegel: Jag mailade till FM Mattsson för att höra vilken blandare de rekommenderade till utomhuskök... Och de rekommenderade en 2-rattsblandare eftersom det alltid blir stående lite vatten i engreppsblandarna även om man tömmer dem inför vintern. Killen som ringde upp tipsade också om att skruva ur rattarna vintertid för säkerhets skull. Då skulle det inte vara någon fara :) Fantastisk
Ögonfröjd: Om det är Ikeas belysning så underlättar det att montera och dra sladdar i sammanband med att skåpen sätts upp.
Janus82: +1 på Isopropanol. I min värld så är det bara det man använder för at få bort, fett, klister eller annat skit utan att skada underlaget. Dessutom är det ypperligt för att rengöra processorer från gammal kylpasta. =)
Krilleman: Konstigt! Jag kan se den. Här kommer den igen: [bild]
Gnagare i Bajenhöjden: Såg nu att du ska ha en smal diskmaskin på 45cm, mig veterligen har ingen av de större tillverkarna en sån som fungerar med Ikea Metods längre luckor. Så försök lämna tillbaka den Bosch du köpt med hänvisning till att du dubbelkollat att det skulle fungera, vilket det inte gör, sen får du köpa Ikeas maskin Medelstor: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80299360/ Annars blir
kulle: [citat] Nu blir det inte mer whisky ikväll.................. :p
Wide Glide: Märkligt att kunskapen om natursten är så dålig. Gamla myter och mycket "tyckande" Sten (marmor, kalksten, granit, gnejs o.s.v.) har lika stora skillnader som trä. När det gäller bänkskivor så är ofta önskemålet att skivorna skall vara långa. Det är ofta naturliga orsaker som gör att materialet inte går att få fram i så långa block. Den svenska svarta diabasen kan man få
Ögonfröjd: Prova utan att göra något först, jag tror inte man står och tittar i taket och tänker på de mm.
robberg: [citat] Problemet här är att jag omdirigeras till den kinesiska om jag går in på den svenska sajten. Jag har till och med provat med direktlänk till IKEA:s hemplaneringsverktyg‏, men ej heller det fungerar. VPN är nog den enda lösningen, kanske finns samma verktyg på den amerikanska sajten.
LinusK: Ok. Men Franke VLX finns även i det utförandet och den tycker jag egentligen är snyggare. Men den rekommenderas ju tyvärr inte i laminat vilket jag har 😜
maah: Jag har en ouppvärmd sommarstuga där jag har både "perstorpsskiva", som egentligen är spånskiva tror jag, och en massiv ekskiva. Inga problem med nån av dom trots temperaturskiftningar och tidvis väldigt hög luftfuktighet.
Anonymiserad 158681: Är det någon som har fotokakel? Vill gärna ha fotokakel i kök men undrar framförallt pris och lite hur kvalitén är efter ett tag. Försvinner fotot efter ett tag, är priset värt det? Vill gärna veta åsikterna från er som har fotokakel!
peterwesterlund: Ja ni, vad ska jag göra. Har ännu inte fått bukt på problemet. Har testat på en liten del av väggen med att kratsa bort all fog och testa nya metoder. Jag klippte av gummi från fogskrapan och byggde ett eget litet verktyg som jag tänkte dra till fogdjupet med efter jag lagt på all fog. Det såg ut som en liten båt där man håller i skorstenen med fingrarna och den snea kölen drar till
Ögonfröjd: Det korrekta måttet finns med i Ikeas ritprogram. Välj hörnlösning under köksö eller bänkskivor tror jag den ligger.
Ögonfröjd: Om ni köper ett ikeakök så köper man till avdelare till lådan för att säkerställa att de inte välter. Men man kan klara sig utan oxå, se bara till att ha gummi matta i botten. Kolla Ikeas hemsida de visar jätte bra bilder.
Janetc: Hej! Underbart att höra! Det känns som birka luckorna har ett värde långt över många andra Nya MDF luckor är inte i samma klass som mina nästan 20 år gamla birka luckorna!! Tack igen/Janet
Satu K Hakasalo: Jag vill göra en egen bänkskiva i mitt matrum. Den ska ligga på stommarna som en "vanlig" bänkskiva. Hur går jag bäst tillväga och VAR hittar jag gamla plank? Behöver jag tex spika/skruva planken på något underlag/skiva innan den fästes på stommarna? Tacksam för tips o råd
Hubbe2: Nu har jag själv felsökt och funnit att snöret till ena sidan på luckan gått av. (sitter dragsnöre till fjäderavlastningen på båda sidor). Ingen dyr del som tur är men det känns som om det måste vara fel på ngn löptrissa eller så för att snöret ska gå av efter bara 2år?
Charlie2: Stala.se, där kan du oxå måttbeställa enligt dina önskemål
öringen: [citat] ok. Läste på Fixet och det står inget om att man bör ha primer. Använde Finja allroundfix
EyEr0n: Du kan väl bygga en liten takanslutning som rymmer vinkeln på slangen för att sedan gå rakt ner med den i fläktkåpans vertikala kanal? Beror ju lite på hur ditt nya kök ser ut med skåp osv.