Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Jag trodde det var standard. Tapetknivarna är ju gjorda så att rakbladet skär typ 6mm från basensnowjim skrev:
Det är därför jag rekommenderade hybridlim eller konstruktionslim, det fäster bra och håller i längden, om du någon gång inte kommer åt, prova att limma istället...snowjim skrev:Måste säga att vinkeldragaren fungerade över förväntan, utan den hade vi inte lyckats få dit vinkeljärn.
Kan säga att vi var på gång att sätta dit en 45x80 regel också men trotts att vi urholkade den vid skruvarna så skulle vi inte få i tillräckligt långa och kraftiga skruvar för att den skulle fylla en bättre funktion än vinkeljärnen. Utrymmet att röra sig var helt enkelt för litet.
Mvh P-A
Snyggt kök!
Aha, det ser intressant ut, trodde inte det fanns lim som fäste så pass hårt så pass snabbt! Tack för tipset!Pagno skrev:
Ja visst är det
Skulle sätta täcksidan här igår :

http://i.imgur.com/OE96lmm.jpg
Dumt nog mätte jag bara hur långt upp det var till framkanten av skåpet och då hur långt det var från skåpet i framkant och bakkant upp till taket. Där slog det inte merän 1 mm. När jag väl fick skivan på plats så stämmer den inte alls med väggen!? Den ligger plant mot tak och golv men det är iallafall 2 cm glipa längst upp in mot väggen. Det ser ut som att väggen går snett.
Efter som skåpen ser ut att hänga rakt(samma mått från väggen uppe som nere) så mäter jag från skåpet och ner till golvet i framkant och bakkant och kan då se att det skiljer sig ca 4-5 mm. Kan detta verkligen vara det ända som är problemet?
Hur löser man detta? Ska man såga täcksidan både uppe och nere då?

http://i.imgur.com/OE96lmm.jpg
Dumt nog mätte jag bara hur långt upp det var till framkanten av skåpet och då hur långt det var från skåpet i framkant och bakkant upp till taket. Där slog det inte merän 1 mm. När jag väl fick skivan på plats så stämmer den inte alls med väggen!? Den ligger plant mot tak och golv men det är iallafall 2 cm glipa längst upp in mot väggen. Det ser ut som att väggen går snett.
Efter som skåpen ser ut att hänga rakt(samma mått från väggen uppe som nere) så mäter jag från skåpet och ner till golvet i framkant och bakkant och kan då se att det skiljer sig ca 4-5 mm. Kan detta verkligen vara det ända som är problemet?
Hur löser man detta? Ska man såga täcksidan både uppe och nere då?
Ställ dit skivan och rita av väggens profil med strykmått. Ställ skivan så att den sticker ut samma mått uppe och nere, sen ställer du strykmåttet på samma mått och ritar. Beroende på hur vägen ser ut får du sen såga, ofta funkar cirkelsåg och avsluta med hyvel. Ibland blir det sticksåg hela vägen (om väggen är väldigt rulig)
Tack, är dock inte klar på hur du menar tyvärr? Dessutom går skivan inte att ställa då takhöjden är 2.30 och skivan 2.40.Larsa skrev:Ställ dit skivan och rita av väggens profil med strykmått. Ställ skivan så att den sticker ut samma mått uppe och nere, sen ställer du strykmåttet på samma mått och ritar. Beroende på hur vägen ser ut får du sen såga, ofta funkar cirkelsåg och avsluta med hyvel. Ibland blir det sticksåg hela vägen (om väggen är väldigt rulig)
Då får du såga längden först. Där får man kolla noga att vinklarna är räta m.m.
När den är kapad så ställer du den så den sticker fram lite, t.ex. 2cm både uppe och nere. Sen tar du en kloss på 2 cm och drar utmed väggen, samtidigt som du ritar. Då för du över väggens profil perfekt till din skåpsida.
Detta funkar på alla lister och passbitar som skall sågas efter en ojämn vägg. Ibland kan det vara svårt att fixera biten, som t.ex. din passbit i första bilden. Men med lite trix brukar det gå.
När den är kapad så ställer du den så den sticker fram lite, t.ex. 2cm både uppe och nere. Sen tar du en kloss på 2 cm och drar utmed väggen, samtidigt som du ritar. Då för du över väggens profil perfekt till din skåpsida.
Detta funkar på alla lister och passbitar som skall sågas efter en ojämn vägg. Ibland kan det vara svårt att fixera biten, som t.ex. din passbit i första bilden. Men med lite trix brukar det gå.
Aha problemet är att jag har redan en bit som är sågad enligt tak och golv. D.v.s ställer man den rakt upp så går det precis in(med lite våld). Problemet är att när man sätter den mot väggen så ser man att väggen går snett utåt så att man får en glipa på 2-3 cm längst upp. Det skulle betyda att man behöver kapa skivan 2-3 cm på bredden för att anpassa den till väggen. Problemet med det är att då blir skivan för kort.Larsa skrev:Då får du såga längden först. Där får man kolla noga att vinklarna är räta m.m.
När den är kapad så ställer du den så den sticker fram lite, t.ex. 2cm både uppe och nere. Sen tar du en kloss på 2 cm och drar utmed väggen, samtidigt som du ritar. Då för du över väggens profil perfekt till din skåpsida.
Detta funkar på alla lister och passbitar som skall sågas efter en ojämn vägg. Ibland kan det vara svårt att fixera biten, som t.ex. din passbit i första bilden. Men med lite trix brukar det gå.
Det intressanta här är att även om skivan står bra enligt vägg och tak så stämmer den inte med väggen och på väggen hänger skåpen vilket gör att skivan inte häller stämmer med skivan. För att få till det så behöver skivan lutas in mot väggen uppe vid. Detta går givetvis inte efter som skivan redan sitter som en smäck mot tak och golv. Om vi skulle i detta läget såga av en triangel längst upp till höger på täckskivan så hade man kunnat luta plattan in så att den passar vägg och skåp men då får vi ett klapp längst upp till vänster och ett glapp längst ner till höger.
Denna bilden kanske förklarar bättre :

http://i.imgur.com/OPgNXlG.jpg
Så vad jag behöver göra är troligen att såga bort vinkel uppe och nere, d.v.s inte rakt och detta måste mätas ut efter som plattan inte går att sättas på plats(240 istället för 230). Det är detta jag inte förstår hur det ska gå till så att man samtidigt får en bra passform?
Det jag funderat på är att utgå ifrån skåpet som redan sitter där och mäta upp till tak och ner till golv i fram och bak-kant. Problemet med detta är att skåpet i sig behöver inte sitta rakt, vet egentligen inte om detta verkligen är ett problem för täckskivan ska följa skåpet oavsätt om den toppar eller toppar i framkant.
Efter lite funderingar så kom vi fram till att man måste såga av biten i båda ändar med en given vinkel. Att det är 238 cm högt på båda sidorna hjälper inte om inte vinkeln uppe och nere är korrekt. I detta fallet var det runt 8-9 mm skillnad mellan vänster och höger sida vilket gjorde att den vi redan sågat till givetvis inte gick att använda.
För att vara extra säkra och inte slösa mer material så skar vi först till en i papp vilket passade perfekt.
Efter vi sågat till själva täckskivan konstaterar vi dock när vi är på plats att vi sågade på fel sida!! D.v.s kanterna såg allt annat än snygga ut
. Det var nära ett tag att vi sågade till en ny men efter lite övervägning så valde vi istället att sandpappra, tvätta av och måla ca 5 mm upp från kanterna nere och uppe. Som tur var hade vi en bra färg(äggskals vit) som passade perfekt!
Nu är plattan på plats och så här blev det :

http://i.imgur.com/lVh1KRq.jpg

http://i.imgur.com/aiUkbbw.jpg

http://i.imgur.com/okNanov.jpg

http://i.imgur.com/VmwSJHk.jpg
Man kan se att det blev en lite glipa längst upp på någon mm men den täcker vi igen med latex. Får se om vi kanske även sätter en list där.
Det jag kom på nu i efterhand var att IKEA ville att det skulle sitta någon typ av galler ovanför kyl och fris, d.v.s i täckskivan upp mot taket? Är det verkligen nödvändigt?
För att vara extra säkra och inte slösa mer material så skar vi först till en i papp vilket passade perfekt.
Efter vi sågat till själva täckskivan konstaterar vi dock när vi är på plats att vi sågade på fel sida!! D.v.s kanterna såg allt annat än snygga ut
Nu är plattan på plats och så här blev det :

http://i.imgur.com/lVh1KRq.jpg

http://i.imgur.com/aiUkbbw.jpg

http://i.imgur.com/okNanov.jpg

http://i.imgur.com/VmwSJHk.jpg
Man kan se att det blev en lite glipa längst upp på någon mm men den täcker vi igen med latex. Får se om vi kanske även sätter en list där.
Det jag kom på nu i efterhand var att IKEA ville att det skulle sitta någon typ av galler ovanför kyl och fris, d.v.s i täckskivan upp mot taket? Är det verkligen nödvändigt?
Snyggt. Men gallret är ganska viktigt. Kylskåpet fungerar ju så att det skall avge värme på baksidan, och den måste kunna ta vägen någonstans. Utan ventilation blir det väldigt varmt och kylen drar mer ström och mår dåligt... Jag antar att skåpet ovanför kylen har en luftspalt mot väggen
Jag precis, det finns en luftspalt som går igenom skåpen. Tänkte jag skulle göre ett experiment. Lägga en termometer i överskåpet och se vad temperaturen är, sen låta dörren vara öppen och se hur mycket temperaturen går ner. Är det stor skillnad så sätter jag in gallret.
Märkte att det blev ganska varmt i skåpen över kyl och frys precis som Larsa sa så det blev till att sätta dit galler. Det visades sig dock att gallerna precis fyllde upp ytan mellan skåp och tak så att såga ut hål för dem i täckskivan skulle aldrig gå. Istället fick jag såga sönder täckskivan och sätta upp fler hållare. Såhär blev det :

http://i.imgur.com/PP90i9T.jpg

http://i.imgur.com/6SBmnp6.jpg

http://i.imgur.com/fmCrnwh.jpg
Efter som jag fick dela på täckskivan så blev jag också tvungen till att limma fast gallren. Detta medför att de inte går att ta ner för att rengöra bakom utan att montera ner hela täckskivan. Det får jag helt enkelt leva med.

http://i.imgur.com/PP90i9T.jpg

http://i.imgur.com/6SBmnp6.jpg

http://i.imgur.com/fmCrnwh.jpg
Efter som jag fick dela på täckskivan så blev jag också tvungen till att limma fast gallren. Detta medför att de inte går att ta ner för att rengöra bakom utan att montera ner hela täckskivan. Det får jag helt enkelt leva med.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden