A
Anonymiserad 137805: Kontakta försäkringsbolaget direkt
4 svar · 1,3k läst
·
K
Klasklättermus: skulle byta ut den bänkskivan personligen. fyll i med träspackel. då den är lackad kan vara svårt få snyggt olje skikt även efter slipning
1 svar · 3,1k läst
·
Buskfyggaren
Buskfyggaren: Vi har en diskmaskin installerad.
2 svar · 1,9k läst
·
I
Irouza: Hej! Har sökt galet mycket men hittar inget. Enligt Gustavsberg, ska man göra ett 34mm hål med dosfräs eller hålsåg, vart hittar man med exakta måttet 34mm. Jag har 35 hemma men det verkar ju inte duga pga underliggande delar... Eller har jag fel här? Varför har man 34mm av alla mått.
0 svar · 1,8k läst
T
Thomas_Blekinge: Hur breda är sprickorna? Det finns "plastiskt trä" i olika kulörer att fylla med. Har själv dock inte testat det. Mindre sprickor kan man fylla med en smet av sågspån av samma träslag och trälim. Slipning: Ta inte för grovt papper. Ska ytan bli riktigt fint bör du slipa med minst 240 och helst med oscillatorslip. För oljning finns en mängd produkter, färgade och ofärjade. Ta inte
5 svar · 8,7k läst
D
Dub361: [citat] Det är moccamaster som står för garantin och inte handlaren man köpt den hos. Efter inköp registrerar man köpet på deras hemsida inom 6 mån för att få 10 års garanti. Att den är köpt på Ica, classe eller nån annan handlare spelar alltså ingen roll
31 svar · 17,3k läst
S
smurfen72: Kommer inte ihåg vilket fabrikat men helt ok kvalite i alla fall och kanske var tjockare än jag minns. Man ritade på nätet och fick priset och ett ritnings nr där sen beställde vi den via Beijer gick riktigt smidigt lite lång leverans tid dock just för att det var i semester tider annars hade det gått snabbare.
4 svar · 2,6k läst
H
Hallerudsbo: man brukar väl skjustera upp benen bak och fram så det nyper maskinen i skåpet med? Så släpper man lite på benen så brukar maskinen komma ut lätt.
2 svar · 1,2k läst
H
hdad: Tack för alla svar, testade med spikpistol och 30mm fungerade finfint på metod :)
3 svar · 2,7k läst
S
skutten11: 10% eller mer spill inte ovanligt
2 svar · 1,2k läst
S
skutten11: Det som går att göra eftersom det verkar vara något som ska plockas bort senare är att sätta en kakellist uppochner , limma med silikon , Smörja in den med olja 3 ggr , första och andra med utspädd så den blir som vatten ska suga in och sista gången med normal olja , du får mäta på en list så det blir rätt höjd på gipsen och listen får plats
3 svar · 2,8k läst
·
K
Kronekull: Yrrol. Jag ska montera vår glasskiva nu i helgen som kommer, och jag har köpt en vinkellist i aluminium som jag tänker skruva/silicona fast i bänkskivan. Listen är 6mm och glaset är just 6mm. I ovankant har jag fräst till en kakellist i ek som passar våra mått. Får se om det krävs en hermetiskt tät fog runtom för att hålla krypen borta som det rapporteras om här ovan, men jag
6 svar · 4,7k läst
·
S
Stairmas: Ok! Tack för svar! /M.
7 svar · 2,4k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: [citat] Bli inte köksmontör i första hand utan satsa på att få yrkesbevis som snickare. Du kommer ha större chans att få jobb och få högre lön(oftast). Vill du sen arbeta som köksmontör så kan du göra det. Kolla på byn.se , där är information
6 svar · 7,9k läst
K
Kurtivan: Bra tips det där med att skaffa lådor till befintligt, men jag berättade inte allt... Diskbänksplåten ska bytas till en som är längre, och den nuvarande har ett uppvik som går in under kaklet bakom. Kaklet vill jag behålla, så tanken är att jag ska tar undan diskmaskinen som tillsammans med diskbänksskåpet är det enda som finns under diskbänken och sedan kapar sönder och får bort
2 svar · 2,3k läst
S
skutten11: Har inte sett någon sådan variant , det är nog bara att göra ett spår i väggen bakom som rören kan ligga i tänk då på att det blir varmt bakom och kallvattenröret kan det bli kondens på , så du måste isoleras alla rör
1 svar · 3,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Den kan möjligen kännas något lite kall, mycket pga att vi är van att ha omkring oss diverse som är målat i 0502-Y, dvs en aning gult i, ... stockholmsvit och allt vad den nu kallas. Men jag håller med, rent teoretiskt är 5000-N helt fri från färgstick åt något håll och ska nog anses neutral.
4 svar · 37,0k läst
·
M
Marijairena: [citat] Om du själv ska bo i lägenheten lång tid kan man ju satsa på något hållbart och dyrare. Men i dag flyttar folk redan efter några år. Och den som flyttar in vill ofta sätta sin idé på hur köket ska se ut. Då är ju ett IKEA kök bättre eftersom det inte kostar lika mycket som ett Poggenpohl kök. Mitt kök är från 70-talet, även vitvarorna, spisen fick jag byta ut förra
172 svar · 61,0k läst
Emil Stenqvist
Emil Stenqvist: [citat] :crysmile: De som vet, de vet!
31 svar · 4,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Ja, om det gäller en vanlig hel spis så har det traditionellt ingått i vår- och höststädning att dra ut spisen för rengöring av vägg, skåpsidor och golv, samt förstås när man vet med sig att man har spillt ner något. Däremot ska man inte göra rent något inuti spisen.
4 svar · 2,1k läst
E
Eldahlfix: Hej Finns där någon som nyligen köpt italiensk spis Ilve eller Bertazzoni från Italien och kan tipsa om kontakter.
0 svar · 1,9k läst
K
Kallebo: Jag har satt stosen så här och tätat mot gipset med lite silikon. Det är ju i princip lufttät. Uppifrån ser man inte att det är tejpat mot röret eftersom isoleringen är dragen ända ner mot gipset.. men det är ju rätt lätt att skära upp ett större hål i plasten för att dra tejp runt isoleringen istället..
11 svar · 6,2k läst
·
H
hul: [citat] Du kan ju inte referera till något som inte är svensk lag. BBR kraven är tydliga eller hur tänkte du om man måste 50mm (30mm) till brännbart. ska man mäta varje gång man ställer in muslipaketet i skåpet så de inte hamnar för nära kanalen?
24 svar · 18,4k läst
·
A
AndersS: Man kan sätta skåpen mot tak, men grundförutsättning är att du har ett riktigt horisontellt tak. För trycker du upp skåpen kan de börja "tanda" om det är ojämnt eller lutar lite. Och du kan skruva fast skåpets väggfäste lite löst och sedan dra fast när skåpet hänger på plats då, det är lite pyssel men det går och enklast om man är två personer.
2 svar · 8,0k läst
K
Kojfabriken: [citat] Nje, skåpen tänker jag får sitta fast i bakomliggande vägg med långa skruvar, gipsen tänker jag mest för att klinkern ovan arbetsbänken ska sitta fast ordentligt, men det kanske räcker med ett lager 13-gips ändå?
3 svar · 3,2k läst
O
Obygd: Jag har under natten kommit på hur jag ska lösa mitt problem! Jag sätter två reglar längs skåpsidorna, där fästet är bra. Breda nog att de täcker springan mellan fläkt och skåp. Samma regel kan jag också kapa och fästa var sin horisontella del längs skåpets underkant. Borde räcka med 25x25 trots att springan är 30. Tänker för att slippa vibrationer från fläkten som
5 svar · 4,8k läst
·
C
cullberg: Ikea passar inte! Köp Luckor från Sentens eller Marbodal...
1 svar · 2,4k läst
H
huggan: Fix till klinker är det som fastnar bäst av allt murbruk så det är bara att kakla på.
1 svar · 1,4k läst
M
mattiasOnline: Hej! Jag ska limma ihop melaminbelagda skåpstommar för att sedan spackla och måla skarven. Enligt anvisningen ska jag dessutom skruva var 10:e centimeter i framkant. Första frågan är om det blir lika starkt om jag bara sätter några skruvar där jag kan dölja dem bakom gångjärn mm, plus att jag fixerar med flera tvingar? Andra frågan är vilket lim? Jag sökte och nån tipsade om
0 svar · 1,0k läst
F
fsn: [citat] Japp, skrivet på fornsvenska med... redan 2011 ;) trådlyfts-VM
67 svar · 93,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.