Byggahus.se

Diskmaskinsanslutning genom skåpsida?

1. J
    Medlem · Uppsala · 12 inlägg

JoWo

Medlem
    Hej,

Jag håller på att platsbygga ett kök och försöker få ihop diskbänksskåp och diskmaskinsanslutning så det går ihop med säker vatten.

Jag hittar bara installationsexempel där anslutningarna kommer upp genom skåpets botten genom en diaflex eller genom en öppen spalt längst bak i skåpet. Min diskmaskin står på en sockel på ungefär samma höjd som diskskåpets botten, så det blir väldigt besvärligt och känns tokigt tänkt att gå ner genom den och sedan upp genom botten av diskskåpet. Funkar det gå in genom skåpsidan? Med eller utan diaflex i väggenomföringen?

Tätskikten utgörs av en balja under diskmaskinen och en motsvarande insats i diskskåpet. Båda med dräneringsslang nerdragen i källaren (via Tollco AquaLink minibrunn). Har även lagt en extra insats på golvet under diskmaskinssockeln med en skvalleröppning framåt. Kanske onödigt egentligen, men en billig extra försäkring.

Med vänlig hälsning,
    Johan

2. electroluxaren
    Medlem · - · 9 301 inlägg
    som sagt tätskiktet är det viktiga
    dragning av diskmaskinens anslutningar varierar mycket
    sidan är enklast MEN de måste komma lågt in för annars går inte diskmaskinen in på djupet och då får absolut INTE klämma slangarna i hålet.

3. J
    Medlem · Uppsala · 12 inlägg

JoWo

Medlem
    Tack för svar Electroluxaren!

Jag är med på noterna med tätskiktet. Inga problem med utrymme för slangarna om jag tar in den från sidan strax ovanför tätskiktet.
    Jag tyckte själv det verkade bättre att dra in den genom sidan med tanke på att inte bryta tätskiktet. Även om diaflexen tätar så måste obrutet skikt vara bäst. Hittade bara inga exempel på dragning genom sidan. Alla googleresultat va genom botten.

/Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.