Kök
Anonymiserad 137805: tyvärr kärvar satelitarmen fast rätt ofta, med det är ju egentligen bara en försäljnings gimmick så det kvittar
BirgitS: Teak används ju i båtar sen lång tid tillbaks och de är inte uppvärmda vintertid, dock måste det ju skötas med teakolja eller lack.
TowaTei: Jag har en liten kombiugn på 36 liter och en vanlig ugn på 76 l. De lilla ugnen duger fint för potatisgratänger, lasagne, rostning av grönsaker etc. Däremot har jag inte provat att baka i den, men i praktiken är det endast höjden som känns begränsad – plåtstorleken är ungefär samma som i den stora ugnen, så "låga" rätter fungerar fint. Skulle jag klara mig med 2x36? Ja det tror
hus520: [citat] Den var några år sedan användaren var inloggad , förhoppningsvis kanske någon annan kan svara
Navajo: Hej Någon som handlat vitvaror direkt från Italien eller har några tips på ställen? Ser att både Ilve och ex Bertazzoni är extremt mycket billigare där. Få träffar på google tyvärr... /Johan
Bubo: Äh. Hittade dem i "mixlåda" hemma. Mao utan skruvar. Noterade att de hade spår/gäng inuti...
Sylvestris: Är det hallen man ser från köksön? Jag har ett gammalt kök sedan 80-talets norm och insynen till hallen och i synnerhet ytterdörren har fått mig att drömma om ett annat kök i 20 års tid. Ek-kök med riktig ekkärna dyrt inrett har gjort att jag tvekat.
Koppetorparn: Bra tankar! Köksön är bara "ditställd" har inte tagit ut måtten än (den finns ju redan där nu fast vriden åt ett annat håll och längre men smalare) Det är lådor åt diskbänken till och tanken är att lådorna som syns här ska vara lättillgängliga från sidan då jag vill ha överhäng och stolar på baksidan. Det kunde jag dock inte få till i planeraren igår... :rolleyes: Jag
Winston2009: Tack! När det gäller målning så har vi duktiga hantverkare. Vi penselmålade m linoljefärg Ikea köksluckor till vårt bibliotek, superbra! Visst penseldragen syns men det stör inte. Huset är mer en herrgård i stilen, passar stilen m penselmålning? Är de finare köken penselmålade?
Blackfear: Jag har en 54mm passbit hemma så den kanske jag kan använda. Vilka skruv rekommenderas till väggskåpen vid uppsättning?
BirgitS: Belysning behöver man ju ha så man inte skär sig i fingrarna i stället för i maten. Förutom takspottar kan man ju ha ett par hängande taklampor som bara lyser nedåt. Här är några exempel: https://studiokarin.blogspot.se/2012/02/koksbelysning-for-arbetsbank.html https://www.styleroom.se/search/images?q=taklampa+k%C3%B6k http://villanio.se/category/kok/page/3/
Olf Oggler: Jag hyrde en kakelsåg på Bauhaus idag. Nu är det klart. Det var hur smidigt som helst att såga. Fina snitt och inga sprickor.
skutten11: Blir lite problem med 80 hål , däri ska det sitta en dosa med skruvhål i som finns i locket eller s.k. snäpp , är vingar på locket . Ta ett snäpplock för kopplingsdosa , ta bort vingarna , sätt 3 st små klickar latexfog i kanten på hålet , placera locket och några tapebitar så sitter det bra nästa dag , lätt att ta bort nästa gång
skutten11: [citat] Här finns brandspjäll mekaniska bra pris www.soliduct.se/spjall/backspjallbrandspjall/c-213_29_178.htm
Hasselnot: Kanske du redan tänkt på men en välsorterad färgaffär kan framställa färgen åt dig från färgkoden. Går väl att bättra på med en liten pensel, dock bra att veta om färgen har för matthet. Går också att skrapa bort lite färg och låta dom ta fram färgkoden trots att den blekta i solen. Annars kan man väl leva med det tills man känner behov för att måla om. Brukar aldrig bli
fixarhare: Kapade ner ett Metod bänkskåp nyligen till IKEAs gamla Faktum-standardhöjd som var 70cm. Inga konstigheter faktiskt. Vill man ta det ett steg till så går det borra nya hål för de specialskruvarna som följer med för att vara säker på hållfastheten. Men det beror helt och hållet på hur mycket du kommer att lasta in skåpen.
icho: Antar att det är som stänkskydd? Jag säger kör- Men se till att impregnera marmorn med jämna mellanrum, och var snabba att torka bort fläckar som uppstår vid matlagning.
Köksfläkt/dragkåpa går det vrida/ändra "vägganslutningen" typ från horisontell till vertikal. Vill h
Bubo: Mmm... visar sig att eluttaget hamnar "fel i förhållande till kåpan [bild] Endera för nära som på bilden e för nära själva kåpan. Ett skåp i vägen på "eluttaget"sidan o för att centrera kåpa över spis finns inte så många cm spela på. Ere bara larv att tycka uttaget skämmer om jag lyckas få plats enl bild? Antar man inte kan ha det inuti röret. Det finns litet spelrum om man
Maxwells demon: Du har inte funderat på en Bachmann Twist istället för en popup? Då slipper du mecka med mellanrum mellan stommar etc.
Per Eskilsson: @Nicklas Bengtsson, @BirgitS, @Fredrikall, @gaia, @Charlie2 Nu har vi lagat en film som blev trasig när Nicklas laddades upp den. Se filmen i förstainlägget: https://www.byggahus.se/forum/threads/dalig-koeksflaekt.294783/
hempularen: Om vi börjar med "måste man ta in en elektriker?". Om all el är oförändrad. Inga uttag flyttas, inga nya uttag. Utan du bara byter uttag till modernare. Då kan man helt lagligt göra det själv, OM man vet hur det skall göras. Här låter det som du skall ha separat spishäll och ugn. Det ger en ändring. I många fall väljer man att låta hällen få två faser, och drar ut en 3e fas
whork: Tack så mycket för all input! Vi tar ett betänkevarv till och återkommer :)
JSellberg: Någon som vet om det finns någon relativt billig kökstillverkare som erbjuder väggskåp i bredden 90 cm? (gärna vitrinskåp). Tänker mig då prisklassen Ikea, Epoq, Mediamarkt Variantkök och liknande. Vill helst inte gå till någon av de dyrare tillverkarna bara för detta skåp. Någon som har något tips?
Anonymiserad 137805: Det är som #hempularen skriver En liten vattenläcka som når någon oisolerad el. Om du skriver vad den har för pnc kan jag nog gissa var den läcker