S
Hej!

Jag är mitt uppe i montering av Ikea Metod köksskåp. Nu har jag stött på patrull på några saker och jag hoppas nån av er kan svara.

1. Jag råkade knäcka/böja en skena i diskhoskåpet. Jag var ovarsam när jag skulle lyfta den på plats och skenan böjdes mot mitt ben. Det var busenkelt att böja tillbaka den, men behöver jag beställa en ny för hållfastheten?
Jag har totalt 4 st likadan skenor. 2 till diskhoskåpet och 2 till spishällskåpet. Kan jag byta plats på skenorna? Och var ska jag i så fall placera den skadade skenan?

Närbild på vit böjd metallskena med skruvhål från ett Ikea Metod köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ikea Metod köksskåp under montering med synlig böjd skena, skåpets insida och mätverktyg.
Skapa konto

2. Det verkar som att vi inte köpt tillräckligt många ben. Alla ben i bänkskåpen är monterade en luft Ikeas plan. Jag pratade med kundtjänst tidigare i veckan. (För övrigt satt jag 53 minuter i telefonkö) Så jag vet att jag gjort rätt.
Nu har turen kommit till högskåpen och jag kände spontant att jag vill sätta 4 ben på varje (det är två högskåp som ska stå på varsin sida om kyl/frys). Men jag har bara 5 ben kvar.
Jag har lite svårt att åka till Ikea och köpa ett paket ben (vi bor inte nästgårds) och att beställa online tar för lång tid.
Frågan är om sambon kan 3D-printa ben åt mig. Materialen han har att välja på är PLA och ABS. ABS har han aldrig printat med förut men vi har en rulle hemma.

Vad säger ni experter? Måste vi göra om planerna och ta tripp till Ikea eller löser vi det ändå?
För övrigt är min bil sönder så jag kommer ingenstans på vardagar när sambon jobbar. Dessutom är jag ensam hemma hela nästa vecka och har ingen hjälp att lyfta mm. Så skåpen måste upp idag. :thinking:

• Gilla
CTD
  • Laddar…
Sätt en regel i väggen som upplag för bakkanten och ben i framkant. Kolla bara vad det står i installationsinstruktionen för vitvaror om det ska in i skåpen, ibland behöver de kunna ventileras i bakkant men då sätter du klossar i stället.

• Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
S
Är det någon som vet vad plastringen till benen har för funktion? Ska det vara snyggt eller behövs dom verkligen?
Svart möbelben med monteringstillbehör och en löstagbar plastring på ljus bakgrund.
Skapa konto

Det ska räcka med 2 ben per skåp i framkant. Baktill tar ju väggskenan upp belastningen.
Plastringen skall träs på benet och skjutas ner mot golvet. Den ger stöd åt golvsockeln i nederkant.

S
Det står i beskrivningen att högskåpen ska ha 4 ben var. Men jag hittade en lösning. Jag pusslar om benen i bänkskåpen. :D

Frågan om den knäckta skenan kvarstår. :thinking:

Det är lugnt med skenan. Den skall bara hålla ihop skåpsidorna. Är du orolig så sätt någon skruv extra i bänkskivan genom den

• Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
S Strumpberg skrev:
Det står i beskrivningen att högskåpen ska ha 4 ben var. Men jag hittade en lösning. Jag pusslar om benen i bänkskåpen. :D
Det stämmer, jag menade att bänkskåpen klarar sig med 2 ben i framkant, vad jag förstod så hade du satt 4 ben även på dem och då kan du ju låna de som fattas till högskåpen därifrån men jag kanske missuppfattade dig?.

SSSS
S Strumpberg skrev:
Är det någon som vet vad plastringen till benen har för funktion? Ska det vara snyggt eller behövs dom verkligen?
[bild]
Sockeln använder ringen som stöd nedtill så att den ska stå rakt.

• Gilla
z_bumbi och 1 till
  • Laddar…
S
M mlkjhr skrev:
Det stämmer, jag menade att bänkskåpen klarar sig med 2 ben i framkant, vad jag förstod så hade du satt 4 ben även på dem och då kan du ju låna de som fattas till högskåpen därifrån men jag kanske missuppfattade dig?.
Ah, precis så. :D Enligt mannen på Ikeas kundtjänst skulle hörnskåpet stå helt fritt på egna ben. 6 st. Sen har vi ett skåp till vänster som står ensam. Men jag tänkte att jag vänder de två yttersta hörnskåpsbenen så de bär även skåpet bredvid och snor en extra från det ensamma skåpet (som knappt kommer bära någon vikt då det är den för diskhon). Sambon har printat ut ett ben som vi testar. Den hamnar i bakkant som extra avlastare.

• Gilla
Håkan 65 och 1 till
  • Laddar…
S
De menar väl ändå inte att man inte ska skruva fast gångjärnen?:thinking:
Kolla beskrivningen. Det finns inga skruv med heller. Eller kommer de med stommarna?
Gångjärn på vit yta bredvid en monteringsanvisning som ej visar skruvar för gångjärnsinstallation.
Skapa konto

Gångjärnen kläms fast i luckan när man fäller ner låsanordningen, det är allt.

S
M mlkjhr skrev:
Gångjärnen kläms fast i luckan när man fäller ner låsanordningen, det är allt.
Hmm:thinking: Det finns ju skruvhål... Vågar man verkligen lita på att det håller?

jag har haft så i säkert 10-15år och luckan har inte ramlat lös än...
bara för det så får jag väl den på tån imorgon bitti :rofl:

S
nino nino skrev:
jag har haft så i säkert 10-15år och luckan har inte ramlat lös än...
bara för det så får jag väl den på tån imorgon bitti :rofl:
Det brukar vara så. :rofl:

Men då vill Ikea att man skippar skruven i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.