Jag ska montera en Bosch glasspishäll i en ekbänkskiva som blivit behandlad med Osmo hårdvaxolja på ovansidan. Behöver man behandla ändträet (altså där jag sågat ut ett hål för glasspishällen) med något värmebeständigt medel?

Mvh
Rickard
 
Du behöver inte behandla med något, bara släppa ned hällen, den ligger på plats av egen tyngd.
 
  • Gilla
Rickard Axelsson
  • Laddar…
R
Det blir ingen speciell hetta på sidorna av spishällen , så bara släpp ner den
 
  • Gilla
Rickard Axelsson
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Du behöver inte behandla med något, bara släppa ned hällen, den ligger på plats av egen tyngd.
Tusen tack för hjälpen!
 
R rävlyan skrev:
Det blir ingen speciell hetta på sidorna av spishällen , så bara släpp ner den
Tusen tack för hjälpen!
 
Jag hade ekbänkskiva med glaskeramisk häll. Ett förekommande problem som jag hade var att oljan avdunstade från bänkskivan runtomkring hällen då var jag tvungen att olja in runt hällen nästan varje månad (beroende på hur mycket man använde hällen). Troligen det blev förvarmt runtomkring hällen.
Det kunde bero på att det utsågade hålet var för liten så att hällen satt alldeles för nära bänkskivan. Vi skulle ändå byta kök då gjorde jag inget åt saken och nu är bänkskivan utbytt.
Jag tror det bästa är att insidan av hällen har typ 5mm avstånd från skivan och om det inte hjälper smörja ytan med värmebeständigt fogmassa.
 
  • Gilla
Rickard Axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.