795 läst ·
5 svar
795 läst
5 svar
Montera spisplatta i träbänkskiva
Jag ska montera en Bosch glasspishäll i en ekbänkskiva som blivit behandlad med Osmo hårdvaxolja på ovansidan. Behöver man behandla ändträet (altså där jag sågat ut ett hål för glasspishällen) med något värmebeständigt medel?
Mvh
Rickard
Mvh
Rickard
Jag hade ekbänkskiva med glaskeramisk häll. Ett förekommande problem som jag hade var att oljan avdunstade från bänkskivan runtomkring hällen då var jag tvungen att olja in runt hällen nästan varje månad (beroende på hur mycket man använde hällen). Troligen det blev förvarmt runtomkring hällen.
Det kunde bero på att det utsågade hålet var för liten så att hällen satt alldeles för nära bänkskivan. Vi skulle ändå byta kök då gjorde jag inget åt saken och nu är bänkskivan utbytt.
Jag tror det bästa är att insidan av hällen har typ 5mm avstånd från skivan och om det inte hjälper smörja ytan med värmebeständigt fogmassa.
Det kunde bero på att det utsågade hålet var för liten så att hällen satt alldeles för nära bänkskivan. Vi skulle ändå byta kök då gjorde jag inget åt saken och nu är bänkskivan utbytt.
Jag tror det bästa är att insidan av hällen har typ 5mm avstånd från skivan och om det inte hjälper smörja ytan med värmebeständigt fogmassa.
Klicka här för att svara