BirgitS
S Strumpberg skrev:
Vi kommer endast att ha högskåp på en egen vägg och överst kommer en täcksida för att det inte ska samlas smuts där.
Vad hamnar överskåpen på för höjd om deras överkant är lika högt upp som högskåpens överkant?
Det är ju en smaksak om man tycker det är viktigt men ser det inte bäst ut om det är likadana takanslutningar i hela köket?

S
BirgitS BirgitS skrev:
Vad hamnar överskåpen på för höjd om deras överkant är lika högt upp som högskåpens överkant?
Det är ju en smaksak om man tycker det är viktigt men ser det inte bäst ut om det är likadana takanslutningar i hela köket?
Jag vet faktiskt inte :oops: Får be gubben maila ritningarna imorrn. Men gissar att högskåpen är 220-ish cm. Tog vi standardkyl/frys skulle vi få plats med överskåp och valde vi 2-meterskyl/frys så hade de inga skåp som passade.

Om ni har högskåp så är det väl ganska viktigt att överkanten på överskåpen linjerar med dom? I så fall finns det inte så många mått att välja på.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det enda som kan begränsa höjdens montage är väl den skena som IKEA har , skåpen
ska ju krokas på skenan , så det blir väl alltid en glipa vid taket , sen är det väl upp till
var och en att bestämma hur det blir mellan bänk och skåp 50 cm gammal standard .
Folk verkar bli längre i dag så varför inte något mellan 55 och 60 cm verkar bra
Nu vat jag inte era kokvanor , men förr sades det man skulle kunna se ner i en
skinkgryta utan besvär , det säger något om tillgängligheten
Man kan montera på vanligt sätt utan skena om man vill.

Hemmakatten
Vi har 65 cm. Alldeles lagom, har haft så i 12 år. Kommer man hem till folk som bara har 50 cm så känns det svårarbetat och trångt.

• Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
BirgitS
Och jag tycker att våra 50 cm är alldeles lagom eftersom det är mycket lättare att lyfta in och ut tunga saker (ex. tallrikstrave) som är 140 cm över golvet än 155 cm. Det blir också två hyllplan där man ser ovansidan av hyllan och därmed mindre risk för att småprylar eller smuts gömmer sig.

S
Jag har fått ritningen nu och vi kommer att montera skåpen som det står. Det blir 60cm. Vi är alla långa och för mig är det viktigare att ha utrymme på bänken än att se in i skåpen. :D

S
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi har 65 cm. Alldeles lagom, har haft så i 12 år. Kommer man hem till folk som bara har 50 cm så känns det svårarbetat och trångt.
Har du lust att visa en bild? :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.