Kök
Zenon: Jag skall nog slå till på oras lösning, verkar smidigast då knappen är fri från kablar, vilket dom verkar vara ensamma om! :)
Gårdsboende: Kan du fundera ut var dom andra ändarna på rören skulle kunna vara någonstans? Har du tex en vattenfördelare i tvättstuga, källare eller liknande?
eneimi: Hej igen. Jag har lossat bort metall lock på diskmaskinsavstängning och det finns en 3/4" koppling bit som i bilden nedan: [bild] Jag vill förlänga den med 10mm kopparrör till diskmaskins inloppssläng. Här är inloppsslang till bänkdiskmaskin. Intern diameter är större än 3/4" men mindre än 1". [bild] Tacksam att få nån hjälp med allt som behövs för att knäcka den här?
jonatanmohlin: [citat] Även täcksidorna kommer från samma företag som gjort luckorna. Har pratat med dom idag och de ska återkomma med en lösning under morgondagen.
daffolina: För att jag inte vet hur jag ska ta bort hela diskmaskinen? Dessutom var det vatten främst precis vid/under diskmaskins dörren. Jag lyckades lyfta upp underlägget, genom att jag skruvade upp skruvarna som håller den främre delen av diskmaskinen och med hjälp av dagstidningar/hushållspapper och mycket har jag lyckats torka vattnet och fukten, samt att jag har lagt till nya dagstidningar
huggan: Jag har en mycket bättre lösning till dig. När man gör en temperatutmätning i en lägenhet är det den operativa temperaturen som ska mätas. Det innebär att man mäter lufttemperaturen i rummet sedan faktoriserar man in temperaturen på omgivande väggar, tak och golv. Har man kalla ytor så sänks givetvis den operativa temperaturen och det är denna som
Paul-Staffanstorp: Jag hade ju klätt väggarna med gips även bakom laminatet men det är ju så dags nu. ;)
BirgitS: Det ser ut som lite traditionellt, klassiskt kök med de skåpluckorna så en klassisk taklampa för kök? https://www.bauhaus.se/taklampa-eco-led-tweenlight-11-5w-o26cm https://www.bauhaus.se/plafond-eglo-ella-vit https://www.bauhaus.se/taklampa-plafond-markslojd-moon-vit-aluminium-ip44 Bör vara något som är lätt att göra rent eftersom det kan bli en del fett i luften och därför går
Husqvarna220Ac: Vi var jättenära att sätta in det i vår komplementbostad på tomten, och lägga kopparrör i plattan och ställa tuben utomhus..men framförallt för få el Abb att hålla..
jonko: [citat] Det har alltid varit så att endast kolfilter är tillåtet. Det ska dit ett frånluftsdon så rätt flöde kan justeras in.
Gårdsboende: Tackar för all input. Jag har nu lyckats övertala morsan att hon (läs jag) ska bygga med METOD.
Bo.Siltberg: Det kan också vara så att deras uttag är korrekt kopplat och inte bara anslutningssladden. Det kanske står i annonsen att den blir "raketvarm"? :) Den får nämligen 400 V i sig då när den bara ska ha 230 V.
BirgitS: Oj, du var snabb på att svara. Jag la till en mening i mitt förra inlägg under tiden.
nightzero: Tack för all värdefull information! Tror jag har ganska klart för mig hur jag ska lösa det här nu.
Thoridde: Så blandaren är en ikea och dom har väll 10 års garanti på sina blandare så dom ska ha delar hemma eller kunna hjälpa dig. Ikea bågvik tycker jag de ser ut att vara iaf. Mvh Thomas
Peter_K: Ändrade sedan om hyllan då det blev för stort mellanrum mellan ugn och micro. [bild]
Lopex: Många gånger kan man göra större, då täckringen är större än hålet, brukar ofta va ca 52mm, en del blandare vill ha 38mm, ofta dom med utdragbar pip, då kör jag 40mm, dels för att det går snabbare för maskinen och jag har en 40mm borr!
Stephen.Morris: [citat] se jätte fint ut. ska göra ungefär samma storlek själva. vilken storlek armeringsjärn valde du? 8mm eller 10?
Mazen: Tec 7, vit fogmassa, gulnar inte och livsmedelsgodkännt.. https://www.tec7.se/Default.aspx?ID=2683&GroupID=GROUP101&ProductID=PROD501
Fredrik Trulsson: Tyvärr är det inte okej med den flexslangen till imkanal. Den är i aluminium och tål inte samma temperatur som spirorör
Miinoo: Det var antingen där eller precis bakom diskhon och det var jag inte så sugen på.
Paul-Staffanstorp: Lustigt mått men får mig först osökt att tänka på Ikea som inte håller några standarder överhuvudtaget. De har ju några handtag med annorlunda hålbild som man kanske kan nyttja då de döljer de gamla hålen. Normalt är ju standarden jämnt delbart med 32mm. 64 , 96 , 128 , 160 , 192 , 224 , 256 etc... I annat fall får du åka en sväng till Italien för de verkar köra med 90mm
Allmänobildad: Du är helt rätt ute med trianglar eller kilar som limmas mot täcksidan. Då kan du skruv fast den inifrån högskåpet
Themasterpiece: Hi, sorry about the English... Our oven was causing the power to trip. The oven is an IKEA REALISTISK, about 4 years old. I tracked the issue down to the bottom heating element, which failed quite spectacularly. I’ve ordered a new heating element. But the insulation on the bottom (between the heating element and the bottom metal sheet of the oven) is quite damaged. Anyone know where I can buy
Hojte: [citat] Jag brukar låta det va lite mer olja på dom punkterna som dragit in mer, men det är en balansgång mellan för mycket och perfekt, så det är bara att testa dig fram.
Rabbithole: Funkar väl med knoppar men man kanske ska sätta fast dom med lite gänglåsning så dom inte skruvar upp sig så lätt. Handtag är däremot betydligt trevligare att använda
DaDolly: Fönstren öppnas ju ändå utåt så jag tycker ni kan gå så pass högt att det blir lutning huvudsaken är att det inte ser fult ut utifrån, ska fönstren bytas inom en snar framtid?
Demmpa: För att flytta frånluften så behöver inte väggen/etc öppnas upp på övervåningen där den går just nu utan man kan låta röret vara kvar. Leta fram ny väg för nytt rör från vinden ner genom övervåningen ner till köket. Exakt hur man bör göra beror bla på hur det är draget och kopplat idag. Man kan sätta en renslucka istället för frånluftsdonet, sedan en lucka i
tttomten: Spirorör istället för stos är ok. Flexslang finns men är svindyr som isolerad, det är bättre att göra enl inlägg #7.