Är den snabbare? Ja, potatisvattnet kokar upp på ca 20s i "powerläge" på de minsta plattorna!

Renare? Ja, lätt att torka av efter överkok ock stänk, man bränner sig inte så lätt.

Tystare? Ja och nej. Inget sus och surr som en del har klagat på, men det hade vi inte heller på den gamla glaskeramikspisen.

Bara varmt i mitten av beredningskärlet? Ja, men tjockare kärl sprider ut värmen mot kanterna inom 5-10 minuter

Vi valde den här H-spisen efter att jag arbetat en dag med en Siemens induktionshäll med magnetiska puckar som man flyttade till respektive zonmarkering för att höja/sänka värmen och jag blev tänd på den nya tekniken.

Då vi tyckte att kostnaden för lös induktionshäll, plus lös ugn samt ny bänkskiva och installation (blev nästan tre gånger dyrare än en färdig spis), valde vi H som leverantör.

Det blev inte riktigt bra eftersom spisen "stänger av sig själv spontant". Ibland sker det flera gånger på samma matlagningspass. Det kan inträffa oavsett om man står och rör i en gryta eller befinner sig en meter bort från spisen. Andra gånger dröjer det veckor mellan de här hyssen....

Vi är nu inne på vår andra H-spis (den första byttes på vårvintern) och det är nu dags för nästa steg...

Det har varit en spännande testperiod med många lärdommar och du kanske känner igen någonting som jag ännu inte lärt mig eller kommenterat.

Jag återkommer till hösten eller när jag har något nytt att tillföra.

Vad är det du testar, det låter som en vanlig standardspis 2013???

?

Vad är snabbare än vad, vad var utgångsläget och kraven och framförallt vad är det du jämför?

Är det här inte bara ett vanligt försök till "textreklam"?

Namnet på produkten kommer väl snart gissar jag...

KnockOnWood skrev:
Är det här inte bara ett vanligt försök till "textreklam"?

Namnet på produkten kommer väl snart gissar jag...
H-spis... Husqvarna?

Joens skrev:
H-spis... Husqvarna?
Ja, eller Hoover.

Varför göra så mycket affär över en husqvarnaspis?
(Varför göra så mycket affär över en spis över huvud taget :rolleyes: )

Induktionsspisar skiljer sig ganska markant från klassiska gasspisar, kokplattor och de idag ganska vanliga s.k glaskeramikspisarna.
Skillnaderna framgår tydligt ingressen.

Den stora skillnaden mellan en traditionell spis och kombinationen häll/ugn, är förutom friheten att placera de lösa delarna ganska fritt, är att totalkostnaden för häll/ugn med installation i nya skåp, bänkskivor och eventuellt ventilation, blir betydligt mycket högre än för en spislösning där häll och ugn är integrerade.

Att sedan tekniken med induktionsspisar som utrustats med touchkontroller inte tycks vara lika lätta att styra som med de "vanliga vreden" är en personlig reflektion. Se överkok, flytt av kokkärl och avtorkning med fuktig Wettex ovan.

Avlutningsvis är det intressant att notera att det har kommit in flera riktigt välskrivna inlägg som tyder på ett stort intresse att tillföra egna erfarenheter och lärdommar man vill dela med sig av.

Mycket trevlig med era ansträngningar.
Tack så mycket !

DraganM, det är trevligt att du anstränger dig att skriva av dig om dina tankar runt induktionsspisar men nyhetsvärdet 2013 då var o vartannat hushåll redan har en sådan spis blir lite magert.
Du antyder dock att du har lite åsikter runt reglagen och just detta kunde vara något du fördjupade dig inom då det faktiskt är något som kanske inte lyfts fram tillräckligt.

• Gilla
biggles12
  • Laddar…
D DraganM skrev:
Är den snabbare? Ja, potatisvattnet kokar upp på ca 20s i "powerläge" på de minsta plattorna!

Renare? Ja, lätt att torka av efter överkok ock stänk, man bränner sig inte så lätt.

Tystare? Ja och nej. Inget sus och surr som en del har klagat på, men det hade vi inte heller på den gamla glaskeramikspisen.

Bara varmt i mitten av beredningskärlet? Ja, men tjockare kärl sprider ut värmen mot kanterna inom 5-10 minuter

Vi valde den här H-spisen efter att jag arbetat en dag med en Siemens induktionshäll med magnetiska puckar som man flyttade till respektive zonmarkering för att höja/sänka värmen och jag blev tänd på den nya tekniken.

Då vi tyckte att kostnaden för lös induktionshäll, plus lös ugn samt ny bänkskiva och installation (blev nästan tre gånger dyrare än en färdig spis), valde vi H som leverantör.

Det blev inte riktigt bra eftersom spisen "stänger av sig själv spontant". Ibland sker det flera gånger på samma matlagningspass. Det kan inträffa oavsett om man står och rör i en gryta eller befinner sig en meter bort från spisen. Andra gånger dröjer det veckor mellan de här hyssen....

Vi är nu inne på vår andra H-spis (den första byttes på vårvintern) och det är nu dags för nästa steg...

Det har varit en spännande testperiod med många lärdommar och du kanske känner igen någonting som jag ännu inte lärt mig eller kommenterat.

Jag återkommer till hösten eller när jag har något nytt att tillföra.
Hej
Gammal tråd men jag kör ett försök.
Har en ny induktionshäll bosch som också stänger av en kokzon ibland helt utan förklaring. Fick du någonsin en förklaring på detta på din häll?

P
Det har inte kommit vatten på hällen när den slår av?

Tss skrev:
Det har inte kommit vatten på hällen när den slår av?
Det problemet har jag också haft men det sker även annars. Även på en helt ren spis. Händer lika ts ibland en gång ibland flera gånger på en matlagning och ibland inte alls.
Gjorde ett försök med att rengöra kastrullers och pannors botten med stålull men problemet kvarstår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.