Kök
tttomten: Så lite så, en ytterligare variant som funkar är att sätta en klick med sättlim på plastdistansen. Inget jag skulle göra hos kund men troligen i mitt egna kök ;)
Jagheterinteolof: [citat] Yes, DM från IKEA (HYGIENISK). Det står i intruktionen till min DM att det ska vara 0mm mellan bänkskiva och DM, så det kanske är det de menar då? Jag snackade med IKEA och de sa att jag får lösa det själv, men inget om att det räcker att pressa upp maskinen. Hå hå ja ja... men det verkar ju i alla fall som att den sitter rätt stabilt med tipsen jag fått i denna tråden.
BirgitS: Höjden 90 cm bestämdes på 60-talet som lämplig för en person som är 170 cm lång, vilket började bli det normala för kvinnor då. Innan var standardhöjden 85 cm vilket är lagom för 160 cm långa personer. De som forskade på det ville helst att höjden skulle variera så att diskhon var 5 cm högre eftersom själva hon är nedsänkt, arbetsbänken i standardhöjd och spisen 5 cm lägre
LillaRackaren: [citat] Jag tror det är här svaret ligger, självklart borde knivarna vara rostfria redan från start så att jag inte borde behöva oroa mig. Jag har dock sett att om man (aldrig jag såklart :)) råkar lämna en kniv (antagligen rostfri) i diskhon/på arbetsyta i metall för länge så kan eggen rosta på stället där eggen och metallen nuddar varandra om det ligger en droppe vatten där.
BirgitS: Smaken är som baken :) du behöver inte tycka eller göra som jag.
hans ekermann: Hej har en siemens kaffe maskin där kaffet hamnar i spillfatet nu tror att det kan vara någon packning eller slang som hoppat loss hittar inget att söka på siemens kaffemaskin tke68e57177/04
Stefflo: [citat] Vi har några små pallar från IKEA med olika årgångar, namn Bekväm, första känns riktigt stadig och är snygg medans den sista är halva vikten, mycke smäckigare och känns inte som den ska hålla att stå på. Samma pall med ett antal år mellan men säkerligen samma pris ut till kund.
Bo.Siltberg: Ja, du har förstått det rätt. Visst går det att köra hällen på ett enfasuttag men då det är avsäkrat med 10 A eller kanske 16 A så blir effekten väldigt begränsad. Men har du lyckats använda den gamla hällen på detta uttag kommer troligen den nya också att "fungera". Om du inte använder hällen till annat än att koka ägg så räcker det ju.
Jagheterinteolof: [citat] Aha. Gött. Vilken lättnad! Det bränner in i gipshålen där utan probs då, eller? Behöver jag prima först, innan jag slänger på fixet för att "laga" hålen?
Paul-Staffanstorp: Skarven ska ligga vid skåpens delningar just som föregående skribent skriver eftersom sidorna på stommarna går ner lite lägre och dessutom skruvar man dem inifrån och då vill man inte ha skruvar mitt i skåpen utan hellre ute vid sidorna. Se även till så kantade sidor möter varandra.
Lopex: Hejhej, jobbar med sten, är det ovan sidan du ska polera? Är det repor, syra fläckar behöver du köra med minst 120grid först och jobba dig uppåt till ca 800 för slipad och 1500+ för polerad, det är med våtslip, svåraste är att bli av med cirklarna man kan få av maskinen, om du ska ha en polerad effekt så kör med det du nämner, så länge det inte kan skada(fräter) marmorn
Lopex: Brytbaldskniv kan funka, så får man dra med kniven flera gånger vid möte av sten/list, sen bänder du ut den! Är dock 50/50 att den håller
BirgitS: Tyvärr är de två trådarna så gamla att det gäller Ikea Faktum och inte Ikea Metod som säljs nu för tiden. Är inte måtten på Ikea metod rätt olika måtten på Marbodal-skåp? Har du kollat höjden på stommarna?
Jagheterinteolof: [citat] Yes, IKEA har speciella högskåp med uttag och ventiler just för detta ändamål! =)
BirgitS: [citat] Det kan börja brinna på spisen och då kommer branden att gå in i imkanalen som därför måste vara brandskyddad i hela sin längd. Det låter inte bra att leda ner brand i krypgrunden, om du inte menar att imkanalen ska fortsätta ut genom grunden och sluta på ett brandsäkert ställe. Kolfilter är en nödlösning även vid hällintegrerad.
Johan Van Kuyl: [citat] Härligt när det löser sig i slutändan :)
dennisson: [citat] Gammal tråd, men ja, de gulnar. Vi har haft vårt sedan 2011, om alla luckor gulnade lika mycket skulle man kanske inte tänka på det, men hos oss verkar de ändra färg lite hur de tycker. Två lådor som sitter jämter varandra kan anta helt olika nyanser. Det är lite synd. Köket är 8 år gammalt. Jag ska skriva till Epoq och fråga om man törs köpa nya luckor eller om risken är
Indianchief38: [citat] Trodde matolja kokade vid 180 grader
Tjoddas: [citat] Tack för tipset. Hittade även ett läckage vid en slangkoppling. Får väl försöka få rätt på det innan jag beställer en ny fläkt. Måste berömma dig för din din insats mot slit-och-släng kulturen. Ha det!
stugfar: [citat] Hade samma på vårt kyl/frys-kombiskåp. Jag satte plastklossar under spillskyddet på rätt plats och djup för bakre hjulen. Går rätt ok att rulla ut och in skåpet, klossarna eller vilken distans du nu använder behöver ju inte vara så hög. Det blev helt bra tycker jag, och jag kunde justera lutningen fint med framfötterna så klossarnas höjd behövde bara vara ungefärlig.
Mmhe71: Min diskmaskinsfront halkade ner av sig själv för ett tag sedan av någon outgrundlig anledning :thinking: Dessutom lyckades jag "klämma" den när jag skulle sätta tillbaka den vilket resulterade i förfulande skador (se bifogad bild) och grav irritation. Någon kunnig människa som kan säga mig hur jag lättast kan "återställa" den så att det inte ser så fult ut? :) Tack. [bild] [bild]
Demmpa: [citat] Hyllplanen har ett spår i kortänden som man skjuter in hyllplanet över&under hyllbäraren [bild]
AndersS: Eller så väljer du en induktionshäll med timer, inte exakt vad du frågar efter men fungerar nästan på samma sätt. Du drar på fullt tills det kokar vilket går snabbt, justerar ned värmen lite, ställer in timern för den värmezonen på koktiden och lite senare ytterligare en nedjustering till lämplig nivå. När timertiden löpt ut stängs värmezonen av och du får en signal om att
KnockOnWood: [citat] Ja, där får man säkert kapa/såga. Men det ser man ju mycket bättre när du väl har fått bort isoleringen.
prototypen: Limmar man list på insidan finns risk att luckan kupar sig. Trälim duger INTE, luckan är med säkerhet lackad på insidan (lack ~ plast) och trälim tar dåligt på plast. Trälim kräver att man slipar bort färgen. Förborra och skruva ! Protte
Dalbotant: Min bättre hälft har just så, vita skåp/luckor och mörk skiva med svart kakel. Kan försöka fixa bild. Jag upplever det iaf inte som mörkt.
Andreas92: Jag har en laminat bänkskiva i köket som börjar se rätt så tråkig ut och har gått i funderingarna om att byta ut denna. Men idag ramlade jag över en video där man spacklade in ett gammalt tråkigt bord med finbetong, slipade till och behandlade för att undgå fläckar. Jag fick då funderingen att kanske göra detsamma med min bänkskiva, dvs klä in den i betong. Jag har googlat lite