1 222 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Behöver hjälp med planering av elen i köket.
Vi ska renovera köket om några månader och kommer behöva dra om lite rör och ledningar. Har svårt att bestämma mig för vad som är bäst och skulle vilja ha lite input från andra (helst elektriker) om hur man fördelar grupperna bäst.
Är själv elektriker(BB1) men har mest jobbat på industrier och kontor och bytte yrkesbana för ca 5 år sedan så jag hänger inte längre med i svängarna vad som är det senaste som gäller.
Som det ser ut nu så har jag:
Diskmaskinen på egen 10A-grupp. Ska inte flyttas så långt så den låter jag nog vara.
Spisfläkt har en egen 10A grupp. Styr även mekaniska frånluften i huset. Alliance-system.
Induktionshäll 3fas 10A-grupp automatsäkringar. Finns en gammal diazedgrupp 10A i listan som är märkt spis, fast översrtuken. Är det något krav med automatsäkringar för I-häll? Varför är denna bytt till A-säkring? Hällen hamnar på nästan samma plats så jag tror inte jag behöver bråka med den ändå.
Ugnen ligger på 10A 3fasgrupp. Ska flyttas till andra sidan rummet, bredvid mikron.
Mikrovågsugnen ligger på en egen 10A 3fasgrupp!! Körde man mikro på 3fas på åttiotalet? Huset är byggt -83. Mikron ska flyttas till andra sidan rummet.
Kyl och frys ligger på varsin 10A automatsäkring. Ska flyttas över halva rummet, hamnar bredvid mikro och ugn.
Sen finns det ju en uttag och belysningsgrupp till köket och hallen. Finns uttag på samma vägg som kyl/frys och mikro hamnar.
Frågorna är väl framförallt om man måste ha kyl och frys på varsin grupp eller om man kan lägga de på samma? Eller om det är bättra att lägga kylen och mikron på samma och lämna frysen på en annan säkring så att inte båda slocknar samtidigt om det vill sig illa. Är det inte överdrivet att ha mikro på en helt egen grupp? Ifall jag lämnar den gamla mikrogruppen på andra sidan så skulle denna kunna användas till uttag vid köksbänk tänker jag.
I och med att jag måste dra nya ledare till kyl och frys (och mikro), kan det vara en idé att köra 2,5kvadrat istället och säkra upp till 16A
Tacksam för svar och tips
Är själv elektriker(BB1) men har mest jobbat på industrier och kontor och bytte yrkesbana för ca 5 år sedan så jag hänger inte längre med i svängarna vad som är det senaste som gäller.
Som det ser ut nu så har jag:
Diskmaskinen på egen 10A-grupp. Ska inte flyttas så långt så den låter jag nog vara.
Spisfläkt har en egen 10A grupp. Styr även mekaniska frånluften i huset. Alliance-system.
Induktionshäll 3fas 10A-grupp automatsäkringar. Finns en gammal diazedgrupp 10A i listan som är märkt spis, fast översrtuken. Är det något krav med automatsäkringar för I-häll? Varför är denna bytt till A-säkring? Hällen hamnar på nästan samma plats så jag tror inte jag behöver bråka med den ändå.
Ugnen ligger på 10A 3fasgrupp. Ska flyttas till andra sidan rummet, bredvid mikron.
Mikrovågsugnen ligger på en egen 10A 3fasgrupp!! Körde man mikro på 3fas på åttiotalet? Huset är byggt -83. Mikron ska flyttas till andra sidan rummet.
Kyl och frys ligger på varsin 10A automatsäkring. Ska flyttas över halva rummet, hamnar bredvid mikro och ugn.
Sen finns det ju en uttag och belysningsgrupp till köket och hallen. Finns uttag på samma vägg som kyl/frys och mikro hamnar.
Frågorna är väl framförallt om man måste ha kyl och frys på varsin grupp eller om man kan lägga de på samma? Eller om det är bättra att lägga kylen och mikron på samma och lämna frysen på en annan säkring så att inte båda slocknar samtidigt om det vill sig illa. Är det inte överdrivet att ha mikro på en helt egen grupp? Ifall jag lämnar den gamla mikrogruppen på andra sidan så skulle denna kunna användas till uttag vid köksbänk tänker jag.
I och med att jag måste dra nya ledare till kyl och frys (och mikro), kan det vara en idé att köra 2,5kvadrat istället och säkra upp till 16A
Tacksam för svar och tips
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Vill man använda en normal induktionshäll fullt ut så behövs det 2 faser 16 A.F Fhony skrev:
Nej
Bör ha 16 A för att vara säker på att säkringen inte går under uppvärmningen.F Fhony skrev:
-83 var det mycket ovanligt med mikro i privatbostäder utan de kom mot slutet av 80-talet och då var de fristående och anslöts i närmaste vägguttag med 10 A.F Fhony skrev:
Kyl och frys drar inte mycket så de kan dela på en 10 A grupp, däremot drar mikron en hel del men det är väldigt ovanligt att den inte klarar sig med 10 A.
Det finns en del småel som kaffebryggare, kaffemaskiner och vattenkokare som lätt drar 10 A så de bör inte kopplas in på samma grupp.
Kollade i monteringsanvisningarna till den häll vi har tänkt ta. Verkar gå att köra på både en, två och tre faser. Maxeffekt 7300W. 3ggr 10 A = 230*10*3 = 6900W. 2ggr 16 A = 7360W. Lika bra att dra fram 3fas med 16A då kanske? Eller blir det för tight ifall det är ett 16mm rör?BirgitS skrev:
Drar en ugn så himla mycket? Har aldrig varit några problem som det är nu. Tänker behålla nuvarande ugn så länge men förr eller senare byts den ju ut.BirgitS skrev:
Ja det verkar skumt men säkringslistan är orginal från byggåret. Osäkert om det verkligen är 3fas fram till uttag men när jag flyttar blir det bara en 10A grupp iaf.BirgitS skrev:
Ja, största argumentet för att inte lägga ihop kyl och frys är väl att det är värre om båda står utan ström än bara den ena. Om jag skulle dela kyl med mikro och välja en värstingmikro på 1800W så drar ju kylen inte mer än 80W så en 10A ska ju klara det. Läste dock någonstans att startströmmarna för kompressorn i kyl och frys är jättehöga. Vet ej hur länge de är så höga dock.BirgitS skrev:
Behovet av vattenkokare faller ju bort när man har induktionshäll, ananrs slukar den gärna en hel 10A-grupp själv. Men vi har ju fortfarande kaffekokare och hushållsassitent etc. Därför kanske det hade varit käckt att ha en egen grupp till köksbänken istället för kökets allmänna som vi ibland kör dammsugare på osv.BirgitS skrev:
Finns det risk att man får gå och byta huvudsäkringar istället om man drar till med flera 16A-grupper. Ifall man maxar både spishäll, ugn och mikro samtidigt som värmepannan går för fullt på vintern?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Den är nog gjord för 2 ggr 16 A, men det finns en plint där man kan parkera den 3:e fasen. Det brukar vara så att en fas går till vänstra delen av hällen och den andra till högra delen av hällen.F Fhony skrev:
Gällande vad som får plats i ett rör kan jag inte svara på det. Det är nog mer en fråga för El-forumet än för Kök-forumet.
Kan ju vara praktiskt att ha några uttag som går på en egen grupp och några som går på den allmänna utifall att man vill ha två strömkrävande apparater igång samtidigt. De flesta uttagen i vårt kök är kopplade till samma grupp, men de två på bortsidan av hällen har sin egen.F Fhony skrev:
Det beror på hur stora huvudsäkringar du har. Finns väl något som heter effektvakt om jag inte missminner mig om man vill säkerställa att huvudsäkringarna inte går.F Fhony skrev:
Vi missade i vårt huabygge att det behövdes mer än 10a till ugnen (1-fas), men som tur väl så gick det att dra om med 2,5kvmm.
Gick inte alls att köra på 10a, säkringen gick hela tiden.
Gick inte alls att köra på 10a, säkringen gick hela tiden.
Klicka här för att svara