Hej,

Jag tänkte inte lägga golv under bänkskåpen / högskåpen etc. Hur ska jag nu tänka vid vitvarorna när samtliga vitvaror är integrerade i skåp? T.ex. Kyl/frys (integrerad i ett högskåp), Spis (integrerad ung + häll i bänkskivan) och sist diskmaskinen (integrerad i bänkskåp).

Kikade på diskmaskinens monteringsanvisningar och då ser det ut som att man skjuter in hela under diskbänken mellan två bänkskåp (alltså är den rörlig), men sen ska man skruva fast den i bänkskivan... Då blir den inte rörlig längre?

Allt är från IKEA, Metod.

Tack för tips.

Du skall väl ändå ha att läckageskydd/droppbricka under diskmaskinen?

Vit läckageskyddsskiva för diskmaskin placerad mot en vit bakgrund.
Då är det nog lämpligt att bottna i skåpet med en skiva med motsvarande tjocklek som golvet utanför skåpen.

Jag skulle nog sätta golv under hela middevitten...

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Under diskmaskinen blir det nödvändigt pga. Läckageskyddet. Övriga går utan om du inte ska ha läckageskydd under skåpen (kyl/frys).
Kolla bara så du kan skruva upp benen så högt som kommer behövas. Dessutom måste golvet läggas mkt nära benen då sockeln är väldigt tunn. Ett tips är att väga in golvet. Lutar golvet så får du kanske inte dit sockeln. Du ska ha minst 80mm överallt.

J Johan456 skrev:
Under diskmaskinen blir det nödvändigt pga. Läckageskyddet. Övriga går utan om du inte ska ha läckageskydd under skåpen (kyl/frys).
Kolla bara så du kan skruva upp benen så högt som kommer behövas. Dessutom måste golvet läggas mkt nära benen då sockeln är väldigt tunn. Ett tips är att väga in golvet. Lutar golvet så får du kanske inte dit sockeln. Du ska ha minst 80mm överallt.
Vid kyl och frys så kommer det vara ett läckageskydd, men det kallas för "hyllplansskydd", man sätter det inne i skåpet under kyl/frysen. Jag ska undersöka det med sockeln! Tack för tips!

Paul-Staffanstorp
Man lägger golv under alla vitvaror... punkt. ;)

Ska man ha granit kan man byta ut och lägga spånskiva under skåpen istället men då gäller det att man noga mäter ut var sockelbenen kommer att hamna.

Har i 15års tid alltid lagt golv under inredningar oavsett granitskivor eller inte och har aldrig haft en reklamation på något golv.

Kan man ställa in akvarium och andra tunga möbler på ett parkettgolv så kan man ha golv under en köksinredning som dessutom är fastskruvad i väggen och bara vilar på golvet.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.