Jag har ojämna brädor golv i mitt hus som jag köpte en månad sen.
De brädorna som ligger på köket har ojämn nivå . Tänkte ligga på parkett för att skaffa fint o jämnt golv.
Om jag skulle anlita någon för att montera parkett då kostar det massa pengar.
Så har jag bestämt mig att lära mig och få rådgivning för att montera det själv.
Fråga nr.1: Hur kan jag jämnställa golvet.
Fråga nr 2: Hur kan jag montera parkett golv på brädorna efter att de blev jämnställda.
Väntar på tydligt besked.
Tack på förhand
Mostafa

Enklast är väl att ta bort brädorna, jämna av reglarna sedan på med ett spångolv..

Kanske skulle funka med flytspackling...

Vad har du för grund?

/ATW

Bästa svaret

Du kanske kan slipa bort svackorna på det gamla trägolvet, lägga in foam och sedan lägga parkettgolvet ovanpå. Det är nog det enklaste sättet. Hur resultatet blir beror helt på underlaget, är det väldigt ojämnt så blir inte det nya golvet bra heller. Vill du vara helt säker på att få ett bra resultat med ett parkettgolv så är det enda sättet att riva bort allt plank och montera spånskivor och sedan parkettgolvet ovanpå det. Man kan säkert flytspackla bort svackor på det befintliga trägolvet också (skulle dock ej rekommendera detta). Allt går, beror helt och hållet på hur noga man vill vara.

MEN det finns även andra aspekter att ta hänsyn till. Byggnadsvård exempelvis, är det en väldigt gammal byggnad så ska man helst inte bara slita bort ett gammalt golv. Hur pass dåligt skick är det befintliga golvet? I äldre hus finns ofta riktiga trägolv i furu eller gran och om det nu är ojämnt och slitet men övrigt inga större fel på det så skulle jag utan tvekan slipa upp det och behandla det på nytt. Då får du ett mycket fint golv som ser väldigt bra ut dessutom. Finns många olika slags behandlingsmetoder för ett trägolv (hårdvaxolja, lasyr, såpa).

• Trägolv delvis slipat med en golvslipmaskin, visande kontrasten mellan behandlat och obehandlat yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mostafa Algarah
  • Laddar…
Tack för förklaringen,
Det är ett gammalt hus. Det är bara sand som ligger under de brädorna som sitter med korsning på reglarna(sand - reglar - brädor ) med svackor nära hornen av köket. Jag funderar nu på ett enkelt och billigt sätt att ersätta/förstärka de svackorna med träbitar och sen läggar jag parkett på. Håller du med ?
mvh
Mostafa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.