Vi har idag en kolfilterfläkt i köket men tittar på möjlighet att koppla in en ”riktig”. Min undran är om det är möjligt/lämpligt/tillåtet att göra rördragningen neråt genom golvet och sen ut via krypgrunden, tyvärr finns inte möjligheten att dra uppåt eller i sidled så då återstår neråt.
Ngn som vet vad som gäller?

BirgitS
Möjligt visst, men lätt är det ju inte. Det är ju en imkanal så den ska vara brandskyddad i hela sin längd och fasaden där den mynnar också förstås.

Nja till att den ska brandisoleras i hela dess längd, reglerna säger att en imkanal som bara betjänar en brandcell (tex ett kök) ska brandisoleras så fort den lämnar rummet den startar i, alltså så länge som imkanalen är i köket så behöver den inte brandisoleras utan så fort den ska börja gå genom tak/vägg/golv.

Det blir sämre funktion om imkanalen måste gå nedåt. Tappar/minskar självdraget, risk att luft sugs in bakvägen när fläkten är avstängd.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sätter man inte kallrasskydd på imkanalen?
Demmpa Demmpa skrev:
Nja till att den ska brandisoleras i hela dess längd, reglerna säger att en imkanal som bara betjänar en brandcell (tex ett kök) ska brandisoleras så fort den lämnar rummet den startar i, alltså så länge som imkanalen är i köket så behöver den inte brandisoleras utan så fort den ska börja gå genom tak/vägg/golv.

Det blir sämre funktion om imkanalen måste gå nedåt. Tappar/minskar självdraget, risk att luft sugs in bakvägen när fläkten är avstängd.

• Gilla
Magnus Jerkfelt
  • Laddar…
Ja det gör man men dom är inte helt täta, dom bör sitta i en kanal som går uppåt eller eventuellt horisontellt.

Röret behöver minst 50mm från brännbart matrial och minst 30mm brandmatta på röret behöver du. Som ventmontör är ingen dragning besvärlig;)

Så det bör inte vara några problem att dra neråt menar du? Hur ska man i så fall göra där man kommer ut ur krypgrunden, sätter man en ventil eller måste man komma upp en bit på väggen?
Haara93 Haara93 skrev:
Röret behöver minst 50mm från brännbart matrial och minst 30mm brandmatta på röret behöver du. Som ventmontör är ingen dragning besvärlig;)

B Barvan skrev:
Så det bör inte vara några problem att dra neråt menar du? Hur ska man i så fall göra där man kommer ut ur krypgrunden, sätter man en ventil eller måste man komma upp en bit på väggen?
så här säger vårat sotardistrikt. själv hade jag dragit det rakt ut och satt ett ytterväggsgaller (Om det inte är mot brännbart matrial)
Sedan hade jag stoppat in ett brandspjäll med smältbleck inuti kanalen.

• Skiss av en ventilationssysteminstallation genom yttervägg med noterad brandisolering och avståndsmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så vad ska man ha för typ av rör, dels för den del som går från fläkten ner genom golvet och sen den del som går i krypgrunden? Ska röret under huset isoleras med något? Temp i en krypgrund brukar ju aldrig understiga nollan.

Haara93 Haara93 skrev:
så här säger vårat sotardistrikt. själv hade jag dragit det rakt ut och satt ett ytterväggsgaller (Om det inte är mot brännbart matrial)
Haara93 Haara93 skrev:

B Barvan skrev:
Ska röret under huset isoleras med något?
Du fick svaret i #6, dvs 30 mm brandmatta hela vägen från det att röret når ditt golv (om du går nedåt).

Tack för svar

R roli skrev:
Du fick svaret i #6, dvs 30 mm brandmatta hela vägen från det att röret når ditt golv (om du går nedåt).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.