Med reservation för att jag har nästan noll koll på sånt här, men inte kan väl detta vara acceptabelt? Rimligtvis borde väl köksfläktens undersida linjera med överskåpens underkant? Står på hälarna nu när man lagar mat.

Köksfläkt monterad lägre än överskåpen vilket skapar otymplig arbetsyta under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det är fel höjd.
 
P
Snarare fel på skåpet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Skåpssidorna skulle ju inte gått ner så längt för då hade fläkten fått plats mellan skåpen som sitter på vardera sida om fläkten.

Det går ju att lösa genom att ta ner fläkten och såga av skåpets sidor och montera upp fläkten igen så den kommer in emellan de andra skåpen, men sen är ju frågan om du får göra det ingreppet i en hyresrätt.

Det finns ju krav på minimimått mellan spis och fläkt att följa som du kan hänvisa till om du pratar med hyresvärden.
Brukar vara 450-500mm när man pratar elspis.
 
lärjungen
Ser ut som en aningen stor fläkt i förhållande till hur den monterats och avstånd mellan spis och överskåp. Som någon här ovan föreslog kan man kapa skåpsidorna och montera om fläkten så är det löst.

Har dock sett att vissa typer av fläktar monteras just sådär även om skåpen ligger i samma nivå i underkant hela vägen, men då är avståndet mellan skåp och spis större. Har själv en sån där lösning i stugan där takhöjden är väldigt låg längsmed ena ytterväggen, och all skåpplats behövs.

Ett exempel är Klarstein som enligt deras egna bilder monteras enligt nedan. Men som synes är avståndet mellan spis och fläkt större än det verkar vara hos dig, och Klarsteins fläkt plattare.

Platt köksfläkt av märket Klarstein monterad över spishäll med vit kakelvägg och sparris på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där modellen har ett krav på 400mm från elspis
 
Skulle vilja påstå att det är felaktigt val av fläkt om man ser till det estetiska, monterad utifrån förutsättningar.;)
 
Felaktig kombination fläkt-mittenskåpet över fläkten. Kapa sidorna på mittskåpet så fläkteländet kommer upp nån decimeter eller två.
 
Snyggt är det ju inte med är det nygjort eller varit så hela tiden ni bott där?
Ser ut som det saknas en skiva som ska sitta mellan fläkt och upp till skåpsdörr. Tycker mig se en magnet eller stopp i utrymmet där. Om det är del eller ej beror som redan skrivit om fläkten får sitta på den höjden över spisen. Gör inget själv då det är hyresrätt.
 
Paul-Staffanstorp
snuttjulle snuttjulle skrev:
Snyggt är det ju inte med är det nygjort eller varit så hela tiden ni bott där?
Ser ut som det saknas en skiva som ska sitta mellan fläkt och upp till skåpsdörr. Tycker mig se en magnet eller stopp i utrymmet där. Om det är del eller ej beror som redan skrivit om fläkten får sitta på den höjden över spisen. Gör inget själv då det är hyresrätt.
Det är garanterat så att där suttit en täckskiva men det snyggaste och framförallt mest praktiska hade varit att få den högre upp.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Skåpssidorna skulle ju inte gått ner så längt för då hade fläkten fått plats mellan skåpen som sitter på vardera sida om fläkten.

Det går ju att lösa genom att ta ner fläkten och såga av skåpets sidor och montera upp fläkten igen så den kommer in emellan de andra skåpen, men sen är ju frågan om du får göra det ingreppet i en hyresrätt.

Det finns ju krav på minimimått mellan spis och fläkt att följa som du kan hänvisa till om du pratar med hyresvärden.
Brukar vara 450-500mm när man pratar elspis.
När skåpsidorna är bortsågade, då sitter ju skåpbotten bara fast i den ena sidan, baktill är det ju bara en tunn board?
 
A AndersS skrev:
Skulle vilja påstå att det är felaktigt val av fläkt om man ser till det estetiska, monterad utifrån förutsättningar.;)
Mitt svar ovan var på ett inlägg som sedan togs bort där det tycktes vara en helt normal installation i lägenhet och att det inte fanns något att klaga på (minns inte ordagrant).
 
Paul-Staffanstorp
K Kurtivan skrev:
När skåpsidorna är bortsågade, då sitter ju skåpbotten bara fast i den ena sidan, baktill är det ju bara en tunn board?
Vad ??

Om man sågar av skåpssidorna strax under hyllplanet som kryddorna står på så håller skåpet väl visst det ihop... :thinking:
Med hyllan som botten så att säga.

Sen skruvar man fläkten upp i skåpssidorna.

OM man nu vill ändra det från originalet som är precis enligt bilden men där det dock saknas en täckfront över fläkten.
 
Paul-Staffanstorp
Fläkten sitter egentligen helt korrekt för att vara ett lite äldre kök då man oftast hade ljusrampslister i framkanten av väggskåpen för att dölja lysrören som var vanliga förut.
Dock är det praktiskt sett totalt värdelöst, men det är en annan femma ;)
 
A
Klassiskt fall av "inte mitt jobb" där den som monterat fläkten tyckt att det absolut inte är dennes jobb att modifiera köksskåpen för att få fläkten på plats.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.