Gipsvägg. Jag kommer fästa i reglarna där det går och komplettera med Molly mellan... så är i alla fall tanken...
 
Som säkert många andra märkt så är det inte bara att riva ner kakel... jag hade räknat med att byta gips men kanske hoppats på att slippa. Jag slapp inte... så nu när allt gips är nerrivet så tänkte jag sätta ett lager OSB bakom gipset, eller är det nån som har en bättre idé? :)
 
Redigerat:
tommib
OSB (eller hellre 15 mm plyfa) bakom är alltid en bra idé I ett kök är det inte så dumt att ha tätare mellan reglarna, typ 45 cm istället för 60, om det är möjligt. Eller tom 30 cm om du ska ställa nya reglar mellan de gamla. Det kan dock vara så att det inte går pga rör/el.

En annan variant är att mäta ut var skenan ska sitta och sätta kortlingar där.

Passa på att dra fram ordentligt med eluttag om du har möjlighet när gipset ändå är nere.
 
tommib tommib skrev:
OSB (eller hellre 15 mm plyfa) bakom är alltid en bra idé I ett kök är det inte så dumt att ha tätare mellan reglarna, typ 45 cm istället för 60, om det är möjligt. Eller tom 30 cm om du ska ställa nya reglar mellan de gamla. Det kan dock vara så att det inte går pga rör/el.

En annan variant är att mäta ut var skenan ska sitta och sätta kortlingar där.

Passa på att dra fram ordentligt med eluttag om du har möjlighet när gipset ändå är nere.
Det får nog bli kortlingar istället för nya reglar, går diverse vp-rör och stör...
 
tommib
Sätt hellre plyfa bakom då. Det stagar upp hela väggen.
 
tommib tommib skrev:
Sätt hellre plyfa bakom då. Det stagar upp hela väggen.
Kan jag skippa kortlingarna då, å bara skruva upp skåpen direkt i gips/plyfan..?
 
tommib
Du bör se till att pricka reglarna för säkerhets skull, men plyfan klarar väldigt stor belastning. På plussidan är att du enkelt kan markera var reglarna är nu när väggen är skalad. Märk med blyerts i taket var varje regel är, tillräckligt långt ut för att märket inte ska döljas av skivorna.
 
tommib tommib skrev:
Du bör se till att pricka reglarna för säkerhets skull, men plyfan klarar väldigt stor belastning. På plussidan är att du enkelt kan markera var reglarna är nu när väggen är skalad. Märk med blyerts i taket var varje regel är, tillräckligt långt ut för att märket inte ska döljas av skivorna.
Reda uppmärkt i taket, tänkte precis likadant...
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Florre Florre skrev:
Kan jag skippa kortlingarna då, å bara skruva upp skåpen direkt i gips/plyfan..?
Ja, det kan du.
 
  • Gilla
Florre
  • Laddar…
Hej

För att komma så nära taket som möjligt med Metod skåpen så behöver man en 9 mm avståndskloss (egentligen 8,5 mm) som man mäter avståndet mellan skenans överkant och taket . Skruvhålen i skenan sitter då så att man kan komma åt med en "vanlig" skruvdragare utan att behöva vinkla.

Använde mig av 6.0 x 70 helgängad kullrig TX25 skruv. Förborrade med ett 4 mm träborr.

Borra 3 nya hål och flytta upphängningsbeslagen på Metod väggstommen uppåt. Vill man få plats med den vita kåpan måsta man lämna några millimeters avstånd.

Detta ger ett avstånd mellan stomme och tak på ca 15-16 mm. Mycket närmare taket tror jag inte man kan komma om man använder sig av IKEA's upphängningsskena. Problemet är att man dels måste ha utrymme för att lyfta stommarna över kanten (8,5 mm) på skenan och dels få plats att borra horisontalt med skruvdragaren.

Skriver egentligen detta till mig själv, men kanske någon annan amatör kan dra nytta av informationen ;-)

/Beeo
 
  • Gilla
MaTePe och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.