18 495 läst ·
42 svar
18k läst
42 svar
DIskbänk- enkel- eller dubbelho?
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Ja det finns ekologiska, ekonomiska människor kvar. Det är bara unga, antar jag, som ej bryr sig om miljön som fortfarande diskar under rinnande varmt vatten. Ursäkta fördomen. Det finns nog vuxna också som ej bryr sig.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Jo, en sak till. En sån där sk-tbordte har jag haft. Helt värdelös.
Vilket kvalificerat svammel.
Är varken ung, slösaktig eller obrydd om miljön.
Att vispa av ett par kastruller med den fantastiska borsten under långsamt rinnande varmvatten går i ett nafs (ca 45 sek) På samma tid ska du fylla en hel ho med varmt vatten. Vari ligger miljövinsten?
Vill man göra det ännu "grönare" så slår man i en skvätt varmvatten i kastrullen och diskar med det vattnet. Sen sköljer man av det. Har använt borsten i 15 år och den fungerar hur bra som helst. Är det matrester kvar tar jag dessa med en vanlig diskborste först.
Ser inte problemet överhuvudtaget och det har jag som sagt inte gjort på många år.
Är varken ung, slösaktig eller obrydd om miljön.
Att vispa av ett par kastruller med den fantastiska borsten under långsamt rinnande varmvatten går i ett nafs (ca 45 sek) På samma tid ska du fylla en hel ho med varmt vatten. Vari ligger miljövinsten?
Vill man göra det ännu "grönare" så slår man i en skvätt varmvatten i kastrullen och diskar med det vattnet. Sen sköljer man av det. Har använt borsten i 15 år och den fungerar hur bra som helst. Är det matrester kvar tar jag dessa med en vanlig diskborste först.
Ser inte problemet överhuvudtaget och det har jag som sagt inte gjort på många år.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Jag fyller inte baljan, bara 5 cm så jag kan diska. Förstår inte heller varför man ska ha en 50-60 cm stor ho om man bara borstar under en svag stråle rinnande varmvatten och sedan sköljer varje pryl på samma sätt? Det gröna på ditt redskap har slipmedel såvitt jag vet och är därmed endast avsett för kastruller. Detta redskap tror jag inte heller funnits i 15-20 år. Var och en blir salig på sin tro och många vägrar att inse att man kan ändra sig.
För sisådär 30 år sen fick jag lära mig i hemkunskapen att man skulle ha en lös plastbalja med rent vatten vid sidan om, trots det var dubbelho. Anledningen var att man varken skulle diska eller skölja av under rinnande vatten.
Jag instämmer helt med dig, så praktiskt det blir. Vi har nu funderat på att byta bänkskivor i köket och då också diskhon och funderar på inbyggnads med 2 stora hoar, förr diskuterades det med inbyggnadsho p.g.a mögelrisk, nån som har negativa erfarenheter av detta eller positiva råd att komma med ?G Guns skrev:
Jag har en STOR ho som ersätter bänkskivan, alltså komplett i rostfritt för ett 80-skåp. Älskar den, inga problem att diska de stora gjutjärnsgrytorna, eller ha dom stående för att lösa upp fastbrända rester över natten samtidigt som man har plats att diska annat. Nu när vi är på g att flytta kommer jag sakna den otroligt mycket eftersom den inte finns att köpa längre, så det får bli motsvarande storlek fast inbyggnads istället i nästa kåk.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Du diskar alltså slösande med rinnande vatten?
Det gör jag också. Jag använder nytt papper på dass också. Varje gång.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Snvänd båda sidor!
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Jag har sett de som diskar så och dels heller diskmedel på varje del och dels har vsrmvattnet rinnande hela tiden. Ett lätt tryck på diskmedelsflaskan räcker till en hel disk.
Klicka här för att svara