Eftersom det är en hyresrätt så är det inte bara att börja kapa några skåp. Kontakta ägaren till fastigheten.
Denne har kanske beställt att det ska monteras så där, för det är sannolikt en efterinstallation.
Om alla säkerhetskrav är tillgodosedda så har du nog inget att komma med, bara (o)gilla läget!

D DFYD123 skrev:
Räcker produktbladet?!
Kan inte läsa den men säger du att det står så så är det nog så. Men det är märkligt. Kanske ändrade regler p gr av alla monteringar i efterhand under skåp. På bl a IKEAS står enl uppgift minst 50 cm.

Paul-Staffanstorp
S seniorkonsult skrev:
Kan inte läsa den men säger du att det står så så är det nog så. Men det är märkligt. Kanske ändrade regler p gr av alla monteringar i efterhand under skåp. På bl a IKEAS står enl uppgift minst 50 cm.
Oooh jaaa....
Ikea står ju bakom alla regler så lyssna på dem.

;):crysmile:

Inse att alla tillverkare har olika höjdkrav men 400 är nog det absolut lägsta jag hört talas om.
De flesta har annars 450 eller 500.

Kökstillverkare har ju mått mellan bänkskiva och väggskåp /ljusbottenskiva på mindre än 500 ibland.
T.ex HTH som har 514mm till underkant väggskåp men 498mm till underkant ljusbottnen där man ofta fäller in fläktar.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Oooh jaaa....
Ikea står ju bakom alla regler så lyssna på dem.

;):crysmile:

Inse att alla tillverkare har olika höjdkrav men 400 är nog det absolut lägsta jag hört talas om.
De flesta har annars 450 eller 500.

Kökstillverkare har ju mått mellan bänkskiva och väggskåp /ljusbottenskiva på mindre än 500 ibland.
T.ex HTH som har 514mm till underkant väggskåp men 498mm till underkant ljusbottnen där man ofta fäller in fläktar.
Och enligt Boverket, som jag minns det, skall det vara minst 50 cm mellan fläkt och elektrisk häll. Men, som sagt, det kan ju ha ändrats. Sen är det ju skillnad på kåpas avstånd och fläkts.
Och IKEA har ju heller inga som helst erfarenhet sv köksinstallationer/utrustning.

Redigerat:
S seniorkonsult skrev:
Och enligt Boverket, som jag minns det, skall det vara minst 50 cm mellan fläkt och elektrisk häll. Men, som sagt, det kan ju ha ändrats. Sen är det ju skillnad på kåpas avstånd och fläkts.
Boverket BBR5:43. En rek men om man har en annan lösning så ska man ”visa att den uppfyller kraven”.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.