Kök
tttomten: Spirorör istället för stos är ok. Flexslang finns men är svindyr som isolerad, det är bättre att göra enl inlägg #7.
BirgitS: Grass har ett försäljningskontor i Sverige så du kan ju försöka ringa dem: https://www.grass.at/vertriebsniederlassungen.html?&L=9 Annars verkar deras reservdelsservice hanteras av https://beschlaege-geiss.de/
Joukko: [bild] [bild] Behöver en avgränsning till den lite högre lådan. Är det bara begagnadmarknaden som gäller?
micke23: det löste sig grabbar, det var bara att koppla in spisen i väggen. den klickade igång jättefint :cool:
ChristineTina: [bild] Håller på att slipar om ek-bänkskivan i köket. Hade tidigare silikon mellan bänk och kakel men den blev smutsig, ful, lossnade lite och svår att rengöra. Nu tänkte jag pröva något annat. Köpte casco våtrumsfog. Någon som känner till om denna är bra för ändamålet och hur man gör för att få snygg fog? Läst om sprayflaska m diskmedel och vatten för silikon men detta är
KnockOnWood: En sådan här har vi nu: [bild] https://www.cylinda.se/produkt/kok/flaktar/9004326 Mycket tystare än den vi hade innan (som vi bytte just för ljudets skull). Och jag tycker den är riktigt snygg. Och lätt att sätta upp urklippta recept på med kylskåpsmagneter :) [bild]
Paul-Staffanstorp: [citat] Ytterst sällan då det räknas som handhavandefel, men alltid värt att kolla upp.
asa-nesse: Hej! Jag har ett Lidhultskök som sattes in när huset byggdes 1986. Det funkar utmärkt men jag har nu fått problem med vissa av gångjärnen som inte längre vill stänga. Finns det någon som kan förklara för mig om det finns något jag kan göra för att få ordning på gångjärnen. Jag är tyvärr oteknisk och förstår inte ens hur gångjärnet funkar. Jag bifogar två bilder. [bild]
RedTop: Lyfter tråden! Tack för bra råd och dåd! Jag har lagt 10mm granitkeramik klinker i hallen och fick låna en enklare kakelkap med diamantklinga av en kollega. Den gav lite småflisiga snitt och min slutsats är att det är vibrationer som är boven dramat. Jag konstaterade snabbt att klingan kastade lite på maskinen, så jag köpte en ny klinga men det kastade fortfarande lika mycket så det
hempularen: Vanligt väggspackel är olämpligt. Använd något cementbaserat som fix eller ”husfix”. Man kan även använda gips som gipsbruk eller gipsfiller.
Sosiani: Är det någon i närheten Kungsbacka som vill å kan bytt mitt köksblandare? Har har inte rätt verktyg för att skruvar lös den gamla blandare Är jätte tacksam å uppskattar för nån hjälp! //Siani
Jonas.Leijon: https://thermex.se/produkt/487/metz-maxi Har problem att få kontakt med fjärrkontrollen efter varje strömavbrott. Manualen säger att man måste aktivera den inom 8 sekunder när strömmen är tillbaks. Har lyckats ett par gånger men nu funkar det inte. Jag står och skriker till frugan vid elcentralen, NUUU!!! :) Men det går inte.. Fräscha batteri i fjärren. Några tips?
mlkjhr: Bortsett från att det är i kanten, en vanlig hörnskarv görs ju ofta på samma sätt med samma jigg som man använt här för att fräsa skivorna. Det ska inte bli så där fult, dessutom ser färgpassningen ut att vara dålig. Inte acceptabelt tycker jag.
hscn: Det blir garanterat tystare än en vanlig fläkt i kåpa nära spisen, de brukar inte vara särskilt ljuddämpade
Sjosteens: [citat] Tack för dina tankar! För mig är det inte viktigt att hålla mig till en viss tidsperiod, utan det är viktigare (som jag skrev i min fråga) att det ska passa till de andra detaljerna :) Jag tar en kik på skivan du tipsar om.
pernon: Tusen tack!! Det är ett stugkök som ska renoveras om några år så funktion går före skönhet! Jag beställer direkt!
BirgitS: Åtminstone delar av Gävleborgs län har hårt vatten och i så fall kan det vara bra att tänka på att kalkavlagringar från avdunstat vatten syns mer på svarta ytor.
Mac_attack: [citat] Ingen erfarenhet än, men vi får vår Oxsten vit med mineralmönster i slutet av juli. Kan återkomma då om du inte beställt än. (Säljaren talade dock gott om kvartskompositen gällande tålighet mot vätskor, värme, slitskador m.m.men hade å andra sidan blivit förvånad om en säljare gjorde annat än talade gott :)...)
Anonymiserad 137805: Provat att bryta spännings matningen en gång till? Är den inkopplad på noll ledaren åxå?
marka: Ytan behöver inte behandlas. Jag tycker den är mycket lättskött, ytan är utan porer vilket betyder att det mesta som man lyckas kladda ner den med är lätt att få bort. Jag tycker det funkar mycket bra att använda en microfiberduk när man torkar av den för att få en ren och snygg bänk, vanlig disktrasa lämnar lite för mycket fukt som sedan ger en lite grådassig yta men vi har
ptpetter: [citat] Haha verkligen sant! Kan det gå att göra som bifogad, satsa på som "ben"? Håller det rent byggnadstekniskt?
JohanLun: Regla ut om det är ett trångt kök kan ju bygga onödigt mycket. Beroende på väggmaterial skulle jag lagt imellan nåt vid montering av skåp och sen kollat om den som kaklar kan kompensera detta på något sätt... Vi hade inte 100% rät vägg på en av köksväggarna, 10mm är mycket på en kort sträcka men några mm tror jag kaklet sväljer... Vår vägg lutade och buktningen var något
Lopex: Hej, kan du lägga upp en bild? Är rätt svårt att bli av med helt! Tror faktiskt inte försäkringsbolagen tar emot syraskador, kan ha fel men tveksamt.
Lopex: https://www.silestone.com/hr/colour/maple/ kanske skulle va något? Den glittrar lite mer i verkligheten
Alfredo: [citat] Nej ganska sällan. Normalt sett bara när den går sönder... ;)